صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

۳۹ بنای تاریخی خراسان رضوی در شرایط اضطرار

  • کد خبر: ۵۷۲۳
  • ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
اظهارات مدیرکل میراث‌فرهنگی استان درباره وضعیت نامناسب بنا‌های تاریخی

زهرا اسکندریان - «39 اثر تاریخی در شهرستان‌های خراسان‌رضوی در شرایط اضطرار قرار دارد.» این خبری بود که مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی دیروز در نشست خبری خود بیان کرد.
ابوالفضل مکرمی‌فر در نشستی دوساعته که به مناسبت روز جهانی گردشگری برگزار ‌شد، درباره وضعیت ایمنی آثار تاریخی استان این‌طور گفت: آثاری که در وضعیت اضطرار از نظر مرمت و استحکام قرار دارند، در اولویت برای جذب سرمایه‌گذار و مرمت هستند. اکنون سرای عزیز‌ا... اف در مشهد تنها اثر ثبت تاریخی است که از نظر ایمنی در شرایط اضطرار قرار دارد.
به گفته او پیگیری برای پلمب این اثر ثبت‌شده تاریخی، یک سال طول کشیده و اکنون طرح مرمت بنا تهیه شده است. از سوی دیگر پیمانکار در حال تجهیز کارگاه است و مرمت و استحکام‌بخشی این سرا به طور کامل (حیاط کوچک و حیاط بزرگ) حدود 2سال طول خواهد کشید. مکرمی‌فر این را هم گفت که احیای یک بنای تاریخی ممکن است به علت طولانی بودن و ظرافت کار، ده‌ها سال طول بکشد. به طور مثال بنای رباط شرف از سال۷۰ در حال مرمت است و هنوز تمام نشده و ادامه هم دارد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی یکی از مشکلات موجود در راه مرمت آثار تاریخی را محدود بودن اعتبارات دانست و افزود: اعتبارات محدود و بناهای تاریخی زیاد است. با این حال در گام نخست از ۳۹بنای تاریخی، ۸اثر واگذار می‌شود و در برنامه‌ها قرار است امسال 18اثر را برای مرمت و استحکام‌بخشی واگذار کنیم.
او همچنین در ادامه از شناسایی 130فرصت گردشگری در 120نقطه استان خبر داد و افزود: این فرصت‌ها زمینه‌ای برای ۱۶۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف گردشگری تاریخی، ورزشی و طبیعی است.
مکرمی‌فر با تأکید بر اینکه سود سرمایه‌گذاران در این زمینه کاملا دیده و تضمین شده است، افزود: با سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها برای بیش از 19هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی این را هم گفت که سالانه 15هزار میلیارد تومان سرمایه از طریق گردشگران به مشهد وارد می‌شود، اما این عدد تخمینی است.


درخواست پلمب برای 1844واحد اقامتی غیرمجاز
«برای 1844واحد اقامتی غیرمجاز در مشهد درخواست پلمب صادر شده است و تاکنون نیز 800واحد پلمب شده‌اند.» این را هم یوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی در این نشست اظهار کرد و افزود: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده 4هزار واحد اقامتی غیرمجاز در مشهد وجود دارد.
او با بیان اینکه جانمایی دقیق این واحدها برای اداره‌کل شناسایی شده است، افزود: ۶۲۹خانه‌مسافر با ۱۶هزار تخت و ۷هزار اتاق به‌صورت سامان‌دهی‌شده و مجاز فعالیت می‌کنند.
به گفته بیدخوری، موضوع نظارت و پلمب خانه‌مسافرهای غیرمجاز در شورای تأمین استان بارها مطرح و درخواست جلوگیری از فعالیت آن‌ها مطرح شده است؛ با این حال اداره نظارت بر اماکن عمومی این تعداد نیرو برای اقدام و عمل ندارد.
معاون گردشگری خراسان‌رضوی این را هم اضافه کرد که حتی برای این موضوع درخواست اعتباری خاص داده‌ایم و از مسافران و زائران درخواست داریم برای حضور در اماکن اقامتی به پروانه و نرخ‌نامه توجه کنند.
بیدخوری از حضور 400هزار مسافر عراقی در 6ماه ابتدای امسال در مشهد خبر داد و گفت: از بیش از 600هزار مسافر خارجی در مشهد، عراقی‌ها بیشترین سهم حضور در این شهر را داشته‌اند و باید گفت حضور خارجی‌ها در مشهد 8درصد رشد داشته است.
او این را هم گفت که اقامت خارجی‌ها در هتل‌ها در 6ماه اول امسال نسبت به سال گذشته 4درصد افزایش داشته است؛ به‌طوری‌که در سال گذشته ۱۶درصد ظرفیت را خارجی‌ها و امسال ۲۰درصد ظرفیت را آنان اشغال کرده‌اند. همچنین بیشترین آمار اقامت خارجی‌ها در هتل‌آپارتمان‌ها بوده که در سال گذشته ۲۹درصد و امسال ۴۰درصد ظرفیت هتل‌آپارتمان‌ها را خارجی‌ها اشغال کرده‌اند.
امیر سزاوار، رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران هم در این نشست درباره نیاز مشهد به واحدهای اقامتی گفت: متأسفانه در کشور و مشهد طرح جامع گردشگری نداریم و نمی‌توانیم بگوییم چه میزان به ساخت هتل یا واحد اقامتی جدید نیاز داریم.
او با بیان اینکه با سرمایه‌گذاری جدید مخالف نیستیم، اما باید در توزیع سرمایه‌گذاری نظراتی داشته باشیم، افزود: متأسفانه بسیاری از سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری گردشگری در مشهد را صرفا در اقامت می‌بینند. اکنون ۶۵هتل یک‌ستاره و ۱۳هتل پنج‌ستاره در مشهد است و حالا همه احساس می‌کنند باید هتل پنج‌ستاره بسازند. این در حالی است که ظرفیت این ۱۳هتل پنج‌ستاره به ۵۰درصد هم نمی‌رسد و در مقابل یک‌ستاره‌ها همیشه ظرفیت اشتغال بسیار بالایی دارند‌. 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.