صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

۱۹ هزار و ۲۴۷ عملیات در ۳۶۰ روز

  • کد خبر: ۵۷۹۳
  • ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
مدیرعامل آتش‌نشانی مشهد آخرین آمار‌های این سازمان را به مناسبت هفته ایمنی تشریح کرد

محمد‌حسن سیرجانی - مدیر عامل سازمان آتش نشانی مشهد صبح روز گذشته به مناسبت هفته ایمنی در ایستگاه شماره 23 سازمان آتش نشانی مشهد پذیرای جمعی از اصحاب رسانه بود.
امیر عزیزی، در این نشست با اشاره به آمار عملیات انجام شده در 360روز گذشته بیان کرد: از شهریور سال گذشته تا پایان شهریور امسال 792 هزار 921 تماس با سامانه فوریت های 125 برقرار شده که این میزان به نسبت مدت مشابه خود در سال های 97-96 8درصد رشد داشته است.
به گفته این مقام ارشد سازمان آتش نشانی مشهد از حدود 800هزار تماس تلفنی در این مدت تنها 3درصد از آن معادل 24 هزار و 124مورد منجر به عملیات شده و 97درصد از آن مزاحمت تلفنی و تماس اشتباهی بوده است که طبق این آمار 7/55 درصد 441 هزار و 872 مورد از تعداد تماس های دریافتی مزاحمت تلفنی بوده و 41 درصد معادل 326 هزار و 945مورد هم مربوط به تماس های اشتباهی بوده است.
در بخش دیگری از این نشست، عزیزی به ثانیه های حیاتی برای حادثه دیدگان اشاره کرد و ادامه داد که احداث هر ایستگاه آتش نشانی در کلان شهرهایی چون مشهد زمان رسیدن آتش نشانان را به 5 ثانیه کاهش می دهد که امید است با افزایش و بهسازی ایستگاه های آتش نشانی به حداقل دقایق برای رسیدن مأمورانمان در محل حریق و حوادث برسد.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به 19هزار و 247مورد حادثه و حریق در شهر مشهد اشاره کرد و گفت که از این میزان 7307 مورد آتش سوزی، 6778 حادثه و 5166 خدمات ایمنی همچون مراجعه به محل، ایمن سازی ساختمان و تذکر به ساکنان بوده است. علاوه بر این 4 درصد از مأموریت های امدادی همچون گیر کردن حلقه انگشتری، در داخل ایستگاه ها انجام شده است. همچنان از میزان حوادث رخ داده در مشهد 46 درصد مربوط به ساختمان های مسکونی و 51 درصد در فضاهای رو باز مثل پارک ها بوده است. شایان ذکر است که 45درصد حوادث مشهد مربوط به محبوسی آسانسور است که این موضوع نیمی از عملیات های مربوط به حوادث را به خود اختصاص داده و انجام ندادن خدمات و پشتیبانی شرکت های مربوط موجب بروز این پدیده و افزایش هرساله آن شده است.
عزیزی در ادامه این نشست خبری گریزی هم به میزان خودکشی ها زد و بیان کرد که در این مدت متأسفانه موضوع خودکشی 21 درصد افزایش داشته که 51 درصد از این آمار مربوط به آقایان است.
سهم هر آتش نشان مشهدی هم در این مدت 48 عملیات و حریق و خودروهای عملیاتی نیز 61 حریق و امداد بوده است؛ موردی که امیر عزیزی در بخش دیگری از صحبتش از آن خبر داد. همچنین 5 درصد عملیات ها خارج از محدوده از موارد دیگری بود که مدیر عامل سازمان آتش نشانی مشهد به آن اشاره و بیان کرد که در 3سال گذشته این عملیات ها برای آتش نشانی مشهد بالغ بر 50میلیارد تومان هزینه داشته است که در صدد جذب و جبران آن از نهادهای مربوط
هستیم.این مقام مسئول نیز در ادامه بیان کرد که از شهریور سال 97 تا پایان شهریور امسال 1320 نفر در حوادث و حریق های رخ داده در مشهد مصدوم، 10هزار و 126نفر نجات یافته و متأسفانه 109 نفر جان باخته اند که اغلب فوتی ها مربوط به تصادفات است.


10 ایستگاه در دست احداث
آتش باد دوم عزیزی در بخش دیگری از این نشست خبری به وجود 46 ایستگاه و 3 پایگاه فعال در مشهد اشاره داشت و تأکید کرد که استاندارد سرانه وجود ایستگاه های آتش نشانی در کلان شهری هایی چون مشهد به ازای هر 500 هزار نفر یک ایستگاه است که طبق افق سال 1404 این شهر باید به 66 ایستگاه آتش نشانی دست یابد. البته طبق تکلیف شورای اسلامی مشهد تا پایان سال 1400 تعداد 10 ایستگاه به ایستگاه های آتش نشانی افزوده خواهد شد که 5مورد از آن ها اکنون در دست احداث است که برخی تا پایان امسال و مواردی هم تا پایان سال 99 احداث و به بهره برداری خواهند رسید. 3ایستگاه هم در فاز مطالعه قرار گرفته که برای 2مورد از آن ها یعنی ایستگاه شیرازی در نزدیکی حرم مطهر و جاده کلات زمین تملک شده و در حال اخذ مشاور هستیم. همچنین برای یک ایستگاه دیگر هم در وکیل آباد به دنبال تملک زمین هستیم. علاوه بر این ایستگاه مفتح و عسکریه نیز جزو 2ایستگاه فعال و کاربردی و حیاتی سازمان هستند که در فاز توسعه قرار دارند.


خرید نردبان 72 متری
وجود 281 دستگاه و خودرو عملیاتی، پشتیبانی، لجستیک، اداری و پلتفرم سبک و سنگین از مواردی بود که مدیرعامل آتش نشانی به آن هم اشاره کرد و گفت که 175 مورد این تجهیزات خودرو حریق سبک و سنگین، 46 دستگاه مربوط به حوادث سنگین، 25 دستگاه پشتیبانی و 35 دستگاه خودروی امدادی و اداری هستند.همچنین خرید و بهره برداری از بلندترین پلتفرم 72متری برای عملیات در ساختمان های مرتفع مشهد از دیگر اقدامات این سازمان بود که عزیزی گفت این سخت افزار اکنون در گمرک تهران است و تا پایان فصل پاییز به ناوگان آتش نشانی افزوده می شود. همچنین 17 دستگاه خودرو ویژه تا پایان سال وارد ناوگان این سازمان می شوند که این مقام مسئول گفت برخی از آن ها برای اولین بار در سیستم سازمان آتش نشانی کشور استفاده می شوند.
او در بخش دیگری از این نشست از تأمین اعتبار 160 میلیارد تومانی با موافقت شورای اسلامی شهر مشهد برای خرید 35دستگاه ماشین آلات و تجهیزات انفرادی برای آتش نشانان خبر داد.شیرهای هیدرانت هم از مواردی بود که مدیر عامل آتش نشانی به آن پرداخت و بیان کرد که اکنون در مشهد 807 شیر هیدارنت در مناطق مختلف فعال است و 100مورد دیگر نیز خریداری شده که 80 مورد آن نصب شده است. گفتنی است که استاندارد تعریف شده برای این شیرها که خود به اندازه یک ایستگاه آتش نشانی کارایی دارد 1780 مورد در مشهد است.


تنها یک بیمارستان مشهد ایمن است
مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص ایمنی اماکن عمومی و دولتی در مشهد، با اشاره به اینکه 17هزار و 750مورد پرونده ایمنی از اصناف مختلف تشکیل شده بیان کرد: تا کنون 9هزار و 962تاییدیه ایمنی برای اصناف صادر شده است.او در ادامه از حمایت دادستانی و اتاق اصناف برای ایمن سازی مراکز خبر داد و اعلام کرد که در صورت بی توجهی اصناف به اخطارها، این مجتمع ها پلمب می شوند.
عزیزی در خصوص وضعیت بازار رضا و مجتمع زیست خاور نیز یادآور شد: مجتمع زیست خاور و بازار رضا جزو 15ساختمان در معرض خطر مشهد هستند که مکاتبات زیادی با هیئت مدیره این مجموعه ها برای رعایت حداقل های ایمنی انجام شده است.
او در ادامه گریزی به وضعیت بیمارستان ها و مدارس مشهد زد و بیان کرد: تنها یک بیمارستان مشهد تاییدیه ایمنی دریافت کرده است و بازدید از مدارس به صورت سازماندهی شده صورت نگرفته است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.