صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نمره ۲۰ آتش‌نشانان مشهدی در نقطه صفر مرزی

  • کد خبر: ۵۸۷۵۴
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
آتش‌نشانان مشهدی به کمک دیگر آتش نشانان منطقه در عملیاتی طاقت‌فرسا موفق شدند آتش‌سوزی گسترده گمرک اسلام‌قلعه را در روز دوم مهار کنند
گروه جامعه | شهرآرانیوز؛ عصر شنبه پس از درخواست کمک والی هرات از ایران برای کمک به اطفای حریق در گمرک اسلام‌قلعه در همسایگی گمرک دوغارون، خدمات و امدادگران ایرانی از مشهد و چند شهرستان برای کمک به کشور همسایه به منطقه اعزام شدند. با تلاش گسترده آتش‌نشانان حریق در ساعات پایانی شنبه مهار شد تا جایی که والی هرات شخصا در محل حادثه حاضر شد و از تلاش آتش‌نشانان ایرانی تقدیر کرد. در حادثه انفجار گمرک اسلام‌قلعه در افغانستان، صد‌ها تانکر و خودرو حمل سوخت دچار حادثه شدند و خسارت‌های سنگینی برجای ماند تا جایی که میزان خسارت‌ها تا ۵۰میلیون دلار نیز برآورد شده است.


سوختن ۵۰۰تانکر در حادثه

رئیس آتش‌نشانی شهر مرزی تایباد که مشارکت فعالی در امدادرسانی داشت روز گذشته درباره جزئیات این امدادرسانی به ایرنا گفت: لکه‌گیری آتش، ایمن‌سازی و مهار باقی‌مانده حریق کامیون‌ها از سوی آتش‌نشانی تایباد در اسلام‌قلعه افغانستان به منظور اطفای نهایی آتش تا دیروز ادامه داشت.
 
آتشپاد سیدعلی حسینی افزود: در پی ساعت‌ها تلاش نیرو‌های آتش‌نشان تایباد و دیگر شهر‌های مرزی واقع در شرق خراسان رضوی، آتش‌سوزی گسترده تأسیسات گمرکی در اسلام‌قلعه افغانستان ساعت شش صبح دیروز تحت کنترل درآمد.
وی ادامه داد: ۶۵ آتش‌نشان از شهر‌های تایباد، تربت‌جام، باخرز، فریمان و خواف با ۲۰ دستگاه خودرو سنگین و ۴ خودرو نیمه‌سنگین آتش‌نشانی طی عصر دیروز تاکنون از دو جبهه شرقی و غربی عملیات مهار آتش گسترده و انفجار‌های پی‌درپی در اسلام‌قلعه افغانستان را انجام داده‌اند.
 
رئیس آتش‌نشانی شهر مرزی تایباد گفت: ابتدا در این عملیات با به‌کارگیری حجم زیادی از آب و دیگر مواد خفه‌کننده آتش، از شدت حریق کاسته شد و در نهایت کانون اصلی آتش‌سوزی واقع در خاک کشور همسایه شرقی ظرف ۶ ساعت تلاش نفسگیر آتش‌نشانان ایران تحت کنترل درآمد. وی مساحت تقریبی کانون این آتش‌سوزی گسترده را افزون بر ۴۰ هکتار ارزیابی و بیان کرد: در این حادثه افزون بر ۵۰۰ دستگاه کامیون به آتش کشیده شد. حسینی ادامه داد: ۱۰ نیروی آتش‌نشان افغانستان با دو خودرو آتش‌نشانی در جریان مهار حریق گسترده اسلام‌قلعه حضور و مشارکت فعال داشتند.


والی هرات: تاکنون خسارت جانی گزارش نشده است

سید وحید قتالی، والی هرات بامداد یکشنبه با حضور در جمع آتش‌نشانان مشغول عملیات گفت: مهار حریق در تأسیسات گمرکی اسلام‌قلعه کاری خسته‌کننده و پرخسارت بوده است. وی افزود: تلاش نیرو‌های دفاعی و امنیتی افغانستان و آتش‌نشانی جمهوری اسلامی ایران برای مهار این حریق تقدیر شدنی است. والی هرات ادامه داد: تاکنون خسارت جانی منجر به مرگ در جریان آتش‌سوزی اسلام‌قلعه گزارش نشده است و حدود ۲ هزار دستگاه تریلی در پشت مرز ایران و افغانستان از حریق نجات یافتند و ۴۰۰ دستگاه خودرو نیز از منطقه خطر به سوی هرات هدایت شدند. همچنین با حضور میدانی استاندار خراسان رضوی در محل حادثه، محمد صادق معتمدیان با والی هرات دیدار و گفتگو کرد.


مصدوم شدن ۶ایرانی در حادثه

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی نیز از مداوای ۷ مصدوم حادثه اسلام‌قلعه افغانستان در ایران خبر داد و گفت: مفقودی ایرانی تا کنون نداشته‌ایم و باید تا شرایط پایدار صبر کنیم و سپس میزان خسارات نهایی را برآورد نماییم. محسن نجات درباره انتشار خبری مبنی بر سوختن ۷۰ کامیون ایرانی در حادثه افغانستان بیان کرد: این خبر موثق نیست و چنین چیزی را تا الان تأیید نمی‌کنیم.
 
باید صبر کنیم تا شرایط پایدار، آمار موثق شود و سپس میزان خسارات نهایی را برآورد و اعلام کنیم. وی درباره مراجعه خانواده‌های ایرانی مبنی بر مفقودی اعضای خانواده‌شان بیان کرد: خیر. تا این لحظه اعلام مفقودی نداشته‌ایم. وی ادامه داد: طبق نظر اورژانس و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تا کنون ۷ مصدوم از حادثه اسلام قلعه برای مداوا به ایران آورده شده که ۶ تبعه ایرانی و یک افغانستانی بوده‌اند.
 
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.