به گزارش شهرآرانیوز، مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعهسازان، در نشست بررسی آخرین وضعیت صنعت خودرو، با اشاره به اینکه قیمت خودرو باید به نفع مصرفکننده و تولیدکننده تمام شود، گفت: اکنون بحث قیمتگذاری بسیار مطرح است، قیمت خودرو باید طوری تعیین شود که به نفع مصرفکننده باشد.
بیگلو گفت: طرحهای مختلفی برای قیمت خودرو در نظر گرفته شده است، یکی از آنها قیمتگذاری در بورس بوده است، این طرح خوب است به شرطی که قطعه و مواد اولیه هم در بورس عرضه شود.
او بیان کرد: تحولاتی قرار است در صنعت خودرو رخ دهد، قرار است قیمت خودرو مشخص شود که این بسیار خوب است چرا که نیاز به یک واحد داریم. با کاهش قیمت مواد اولیه میتوانیم قیمت خودرو را ۳۰ درصد کاهش دهیم.
او با اشاره به صحبت وزیر صمت در خصوص خودروسازشدن قطعهسازان، گفت: کنسرسیونی از قطعه سازان قرار بود تشکیل شود که قطعه سازان خودروساز شود، اما جالب است که وزیر دستور داده این کنسرسیون با کمک خودروسازان تشکیل شود، اما خودروسازان هیچ کمکی نمیکنند و تمایلی به انجام این کار ندارند.
بیگلو ادامه داد: سناریوهای مختلفی برای سال آینده وجود دارد، قطعه سازان در تلاش هستند کاهش خط تولید نداشته باشند، اما واقعا در این شرایط نگهداشتن خط تولید سخت است. قطعهسازان در تلاش برای سر پا نگهداشتن خط تولید هستند و با تمام قوا پیش خواهیم رفت، اما نباید فراموش کنیم سختی کار به سمت قطعهسازان است.
دبیر انجمن قطعهسازان گفت: امیدوارم بتوانیم خودروهای جدید تولید کنیم، خوشبختانه قرار است تولید شاهین آغاز شود، تارا هم در حال تولید و آمادهسازی است، اگر انجام شود به قطعهسازان کمک میشود.
او بیان کرد: قیمت خودرو اگر آزاد شود به ضرر قطعهسازان است، ما میخواهیم قیمت تمامشده کالا کم باشد، با آزادشدن قیمتها افزایش خواهد یافت و باعث نارضایتی مردم میشود.
بیگلو ادامه داد: ۸۰ درصد قیمت خودرو مواد اولیه و قطعه است، نباید ذهن به ۲۰ درصد برسد و ۸۰ درصد فراموش شود. مواد اولیه در بورس فروش میرود، اما قیمت خودرو دستوری تعیین میشود، این بین قطعهسازان در حال زیان هستند چرا که قطعهسازان با قیمت بالا مواد اولیه میخرند، اما ارزان به خودروساز میفروشد، چون قیمتگذاری دستوری است.
دبیر انجمن قطعهسازان گفت: قطعهسازان به موقع پول دریافت نمیکنند، این رویه باعث میشود نتواند سرمایهگذاری کند و مدام در حال ضرر و زیان است.
منبع: اقتصادنیوز