صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

خاک نفس می‌کشیم

هوای مشهد برای همه گروه‌ها ناسالم گزارش شد

  • کد خبر: ۵۹۸۴
  • ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۹
مشهد پس از یازدهمین روز آلوده همچنان با ریزگردهای صحرای قره‌قوم ترکمنستان دست و پنجه نرم می‌کند

علیرضا ظهیری - مشهد در حالی یازدهمین روز آلوده خود را سپری کرد که شاخص آلایندگی هوای این شهر با نمایش عدد 165 ای کیو آی در روز گذشته برای همه گروه‌ها ناسالم گزارش شد. شاخصی که دوباره باعث تعطیلی مدارس ابتدایی اول و دوم در شیفت صبح و مراکز پیش دبستانی شهر مشهد شد. دیروز نمایشگرهای آلایندگی هوا در ایستگاه های کریمی، وحدت، امامیه، خیام شمالی و سجاد بیشترین میزان آلودگی را در شهر نشان می‌داد که حاکی از حال و روز نه چندان خوب هوای مشهد بود. هرچند که آلایندگی این روزهای شهرمان متأثر از عوامل خارجی و ریزگردهای ورودی از صحرای قره‌قوم ترکمنستان است، سازمان‌های مختلف باید در انجام اقدامات خود در راستای مقابله با افزایش آلودگی هوا سرعت عمل بیشتری داشته باشند که البته به گفته مسئولان محیط‌زیست استان این اتفاق هنوز در بین دستگاه‌ها نیفتاده است.
به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی هنوز بسیاری از دستگاه‌ها به‌ویژه نهادهای مصرف‌کننده سوخت همچون حوزه صنایع، نیروگاه‌ها و حمل‌ونقل به وظایف خود برای جایگزینی سوخت و استفاده از فیلتر‌ در خروجی خودروهای سنگین عمل نکرده‌اند و در جلسه‌ای ویژه اسامی تک‌تک این دستگاه‌ها اعلام خواهد شد. تورج همتی چند روز پیش هم از اعلام فهرست دستگاه‌های اهمالگر در حوزه محیط‌زیست به استاندار خراسان‌رضوی در آینده‌ای نزدیک خبر داده بود.
با این حال، تورج همتی دیروز در گفت‌وگو با شهرآرا با بیان اینکه در شورای اداری استان که هفته گذشته با حضور رئیس سازمان محیط‌زیست کشور برگزار شد، به‌صورت کلی تکالیف دستگاه‌ها در راستای اجرای قانون هوای پاک اعلام شده است، اظهار کرد: برای اعلام دستگاه‌هایی که در اجرای این قانون اهمال کرده‌اند، باید جلسه کارگروه آلودگی هوا یا کارگروه ریزگردها برگزار شود که با توجه به وضعیت اضطراری این روزهای شهر مشهد هنوز این جلسات برگزار نشده و ما برای برگزاری آن تقاضای تعیین وقت کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه در 11روز گذشته که هوای مشهد متأثر از ریزگردها بسیار آلوده بود، به دستگاه‌های مختلف ازجمله حوزه صنایع و نیروگاهی اعلام کردیم که از سوخت جایگزین استفاده کنند، ادامه داد: نیروگاه توس با توجه به استفاده از سوخت مازوت، یکی از واحدهای آلاینده است که در این روزها به هیچ عنوان نباید از این سوخت استفاده کند.
همتی افزود: ما پایش‌های خود را تشدید کردیم، اما متأسفانه شاهد هستیم که دستگاه‌هایی که ارتباط با سوخت دارند، هنوز اقدام مؤثری انجام نداده‌اند. همچنین دستگاه‌های حوزه حمل‌ونقل به وظایف خود درباره ایجاد کاتالیز بر روی تاکسی‌ها و نصب فیلتر بر روی خروجی خودروهای سنگین اهمال کرده‌اند.
وی با بیان اینکه شهرداری مشهد در حوزه افزایش استفاده از ناوگان سبز اقدامات مؤثری را انجام داده است، گفت: البته این ارگان باید روی مسائل حوزه بهینه‌سازی حمل‌ونقل عمومی بیشتر تلاش کند.
ریزگردهای قره‌قوم ربطی به سدسازی در ایران ندارد
مدیرکل محیط‌زیست استان درباره ادعاهایی مبنی بر اینکه سدسازی‌های انجام‌شده در خراسان‌رضوی سبب ایجاد تشدید ریزگردها در بیابان قره‌قوم شده است، گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و کسانی که چنین ادعاهایی می‌کنند، درباره موقعیت جغرافیایی این بیابان اشرافی ندارند. به‌طور قطع ایجاد ریزگردها در بیابان قره‌قوم هیچ ربطی به مسائل زیست‌محیطی و جغرافیای ایران ندارد.
وی با تأکید بر اینکه موضوع ریزگردهای بیابان قره‌قوم مربوط به کشور ترکمنستان است و این کشور باید پیگیر موضوع باشد، ادامه داد: البته وزارت خارجه نیز باید با دیپلماسی فعال خود این موضوع را پیگیری کند.


شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها
همتی با اشاره به تشکیل چهارمین جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوای مشهد در شامگاه گذشته گفت: کیفیت هوای مشهد در روز گذشته به‌صورت لحظه‌ای 165 ای کیو آی بوده که این عدد نشان‌دهنده وضعیت ناسالم برای تمام گروه‌هاست.


پایان استفاده از مازوت در نیروگاه توس
مدیرعامل نیروگاه توس در رابطه با استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه توس و آخرین اقدامات این نیروگاه برای جایگزین کردن سوخت در روزهای آلوده مشهد به شهرآرا گفت: با توجه به توقف یک واحد از نیروگاه توس به دلیل اجرای عملیات تعمیر، از میزان آلایندگی این نیروگاه کاسته شده و پس از ایجاد آلودگی هوای مشهد استفاده از سوخت مازوت دیگر انجام نمی‌شود. محمد افخمی افزود: اکنون 100درصد سوخت مصرفی نیروگاه توس گاز است و این نیروگاه هیچ‌گونه آلایندگی ندارد.
وی در رابطه با استفاده از سوخت جایگزین مازوت در نیروگاه توس نیز گفت: این موضوع با همکاری دادستانی در حال انجام است و بر اساس مکاتبات و جلساتی که داشتیم، امیدواریم ظرف یک ماه آینده دیگر استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه توس نداشته باشیم و این نیروگاه به‌صورت کامل با سوخت گاز فرایند کاری خود را انجام دهد.
افخمی تأکید کرد: در ایام زمستان به دلیل اینکه اولویت با مصرف خانگی است و با توجه به اینکه ما نیز باید شبکه را اداره کنیم، استفاده از سوخت مازوت انجام می‌شود، اما استفاده از این سوخت در بهار و تابستان هیچ توجیهی ندارد.


اطلاع‌رسانی به واحدهای صنعتی و معدنی
همچنین رئیس اداره ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی با تأکید بر اینکه به محض دریافت گزارش از سوی سازمان محیط‌زیست مبنی بر وضعیت ناسالم شهر مشهد، به واحدهای زیرمجموعه خود اطلاع‌رسانی‌های لازم را در راستای استفاده از سوخت جایگزین انجام داده‌ایم، اظهار کرد: بر اساس اطلاعیه‌ای واحدهای معدنی به‌ویژه شن‌شویی‌ها و واحدهای گچ و آهک اگر فرایند کاری‌شان منجر به ایجاد آلایندگی می‌شود، باید کار خود را متوقف کنند.
پروانه ندا با بیان اینکه بر اساس این اطلاعیه به واحدهای تولیدی و معدنی هشدار داده شده که همکاری شبانه و روزانه خود را با مأموران محیط‌زیست ادامه دهند، افزود: به‌طور قطع با هر واحدی که در این رابطه تخلف کند، برخورد خواهد شد؛ اما ما نمی‌توانیم از فعالیت یک واحد جلوگیری کنیم. ضابط قانونی در این رابطه سازمان محیط‌زیست است و مراحل تشخیص و برخورد با واحدی که آلایندگی بیش از حد دارد با این سازمان است.
وی افزود: با آن دسته از واحدهایی که امکان استفاده از سوخت گاز را دارند، اما از سوخت مایع استفاده می‌کنند، به‌طور قطع باید برخورد شود.
بر اساس اعلام هواشناسی، سامانه بارشی از عصر دیروز وارد استان شده و در مناطق شمالی به‌ویژه شمال‌غربی با ایجاد بارش‌های پراکنده، رگبار و رعدوبرق فعال خواهد بود. 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.