صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

۹ فرمان حیاتی به عابران پیاده

  • کد خبر: ۶۰۵۴
  • ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۶
درباره دلایل عمده تصادفات جرحی و فوتی در مشهد که به سادگی قابل پیشگیری است

ملیحه ابراهیمی‌یزدی| اگر دستی بر فرمان دارید و رانندگی جزو امور روزانه تان است، بد نیست علت تصادفات را در شهری که زندگی می کنید، جست و جو کنید. طبق گزارش های پلیس راهور، بی توجهی به جلو، رعایت نکردن حق تقدم، تغییر ناگهانی مسیر و سرعت غیر مجاز، به ترتیب علت های اصلی تصادفات جرحی و فوتی در شهر مشهد به شمار می آیند. جالب است بدانید که عابران پیاده و موتور سیکلت ها به ترتیب اولین و دومین علت وقوع تصادفات در شهر هستند. در ادامه، کمی موشکافانه تر به سراغ عابران پیاده رفته ایم و قصد داریم با زیر و رو کردن مفاد قانونی درباره این افراد، نکاتی را گوشزد کنیم؛ شاید به این بهانه به کاهش آمار فوتی ها و جرحی ها کمک شود.افزایش آمار تصادفات مرتبط با عابران پیاده دلیل مهمی بود تا همراه با سرهنگ حسنعلی امامی، جانشین رئیس پلیس راهور مشهد، به زیر پل شهید عباسپور، یکی از نقاط حادثه خیز مشهدکه آمار فوتی های عابرانش قابل تأمل است، برویم. آنچه در ادامه می‌خوانید و می‌بینید درباره ممنوعیت ‌هایی است که قانون‌گذار برای عابران پیاده در نظر گرفته و رعایت هر کدام می‌تواند از فراوانی حوادث بکاهد.

 

ماده 26 قانون اخذ جرائم 

در راه هایی که برای عبور عابران پیاده، علائم، تجهیزات و مسیرهای ویژه اختصاص داده شده است، عابران مکلف اند هنگام عبور از عرض یا طول سواره رو با توجه به علائم راهنمایی و رانندگی نصب شده در محل، از نقاط خط کشی شده، گذرگاه های غیرهمسطح و مسیرهای ویژه استفاده کنند. هرگاه عابران به تکلیف مذکور عمل نکنند، درصورت تصادف با وسیله نقلیه، راننده مشروط به اینکه تمام مقررات را رعایت کرده باشد و قادر به کنترل وسیله نقلیه و جلوگیری از تصادف یا ایجاد خسارت مادی و بدنی نباشد، مسئولیتی نخواهد داشت. مسئولیت نداشتن راننده مانع از استفاده مصدوم یا وراث متوفی از مزایای بیمه نخواهد شد و شرکت بیمه با ارائه قرار منع تعقیب یا حکم برائت راننده، ملزم به اجرای تعهدات موضوع بیمه نامه به مصدوم یا وراث متوفی خواهد بود. چنانچه وسیله نقلیه بیمه نباشد، دیه عابر از صندوق موضوع قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب 23/10/1347 پرداخت می شود. رانندگان نیز موظف اند درصورت عبور عابر پیاده از محل های تعیین شده، با فاصله ای که به وسیله خط کشی پشت مسیر ویژه مشخص می شود، کاملا توقف کنند؛ در غیر این صورت برای آن ها مبلغ 200هزارریال قبض جریمه صادر می شود.
تبصره ـ وزارت راه و شهرداری ها مکلف اند حسب مورد با هماهنگی راهنمایی و رانندگی، محل های عبور عابران پیاده در همه معابر برون شهری و درون شهری را با نصب علائم و تجهیزات مشخص کنند.

 

یک ماده و یک دنیا مشکل
برابر ماده 215 آیین نامه راهنمایی و رانندگی عابران پیاده نیز موظف اند 9نکته را رعایت کنند. این درست نیست که در حادثه تصادف عابر پیاده و خودرو، همیشه انگشت اتهام را به سمت وسایط نقلیه نشانه برویم.

 

1

در محل هایی که پیاده رو وجود دارد از سطح سواره رو استفاده نکنند.
توجه
جدا از شهروندانی که اعتقادی به ماهیت پیاده رو ندارند باید عرض کنیم آقایان محترم ! خطرات نشستن در سطح معابر متوجه خود شماست.

2

در محل هایی که پیاده رو وجود ندارد یا در صورت وجود به دلایلی غیرقابل تردد باشد، باید از منتهی الیه سمت چپ سواره رو و عکس جهت حرکت وسایل نقلیه عبور کنند.
توجه
درست است که این خانم در جهت خلاف در حرکت است، اما آن قسمت از معبر محل امنی نیست؛ اگر نگاهی به دورتر بیندازید، حتما متوجه پل عابر پیاده می شوید.

3

برای گذشتن از عرض راه، تنها از گذرگاه های پیاده، پل های هوایی و گذرگاه های زیرزمینی مجاز عبور کنند.
توجه
هر عابر پیاده موظف است از پل عابر پیاده استفاده کند. بی انصافی است که مقدمات پل های هوایی برقی فراهم باشد، اما باز هم عابری بی‌محابا از عرض خیابان عبور کند.

4

از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سطح سواره رو خودداری کنند و مراقب حرکت وسایل نقلیه باشند.
توجه
چرا فکر می کنید معادلات ذهنی تان درست است و مو لای درزش نمی رود؟ گاهی باید احتمالات را هم در نظر بگیرید.

5

از حصار آزادراه ها نگذرند و در بزرگراه ها و خیابان ها از لابه لای درختان و گل بوته های حاشیه و میانه راه عبور نکنند.
توجه
باور کنید زرنگی نیست. حتما با خودتان می گویید: «چه کسی حوصله دارد تا پل هوایی یا زیرگذر برود! از همین جا رد می شوم.» لطفا این کار را نکنید.

6

در تقاطع ها با روشن شدن چراغ سبز مقابل خود (چراغ عابر) حرکت کنند و هنگامی که چراغ عابر قرمز بود، عبور نکنند.
توجه
عجله دارید؟ خب داشته باشید! چرا در حق راننده ای که دقیقه ها پشت چراغ قرمز توقف کرده است، اجحاف می کنید؟ تنها حق الناس بر گردن شما می‌ماند و بس. البته از حوادث احتمالی نیز غافل نشوید.

7

از موانع و خط کشی خطوط ویژه، سواره رو خیابان ها و میدان ها عبور نکنند.
توجه
این موانعی را که پیش روی شماست، فقط و فقط برای آدم هایی مثل شما گذاشته اند تا دست به تخلف نزنید. چرا فکر می کنید شما تافته جدا بافته اید؟ لطفا چهره قهرمانان پرش از موانع را به خود نگیرید.

8

در سواره رو خیابان برای سوار شدن به وسیله نقلیه و همچنین صحبت کردن با راننده یا سرنشینان وسایل نقلیه، یا خرید و فروش توقف نکنند.
توجه
چرا در هر جایی که اراده می‌کنید بدون توجه به علائم سوار یا پیاده می‌شوید؟ مسافر کش هستید؟ باز هم اگر خارج از قوانین برانید، متخلف به شمار می آیید. چرا به فکر راننده پشت سر که با توقف بیجای شما روبه‌رو می شود، نیستید؟!

9

در بزرگراه ها و خیابان های اصلی، خارج از گذرگاه های تعیین شده عبور نکنند.
توجه
مدیریت شهری، مبالغ زیادی را صرف و خرج زیر ساخت های شهری نمی کند تا شما به این راحتی از کنارشان عبور کنید و خارج از مقررات به میل شخصی تان رفتار کنید.

 

آموزش به عابران را جدی بگیریم

به گفته جانشین رئیس پلیس راهور مشهد، گروهی کاربران ترافیکی، عابران پیاده هستند که در مشهد، اولین علت وقوع تصادفات نیز به شمار می آیند و در مرداد امسال آمار 66 درصدی را به خود اختصاص داده اند.
سرهنگ حسنعلی امامی یکی از دلایل افزایش آمار تصادفات جرحی و فوتی عابران پیاده را حضور متکدیان در محدوده بازار ملل می داند و در این باره می گوید: در سال گذشته، بیشترین تصادفات عابران پیاده در محدوده بازار ملل رخ داد و چون متکدیان یکی از عاملان این تصادف ها بودند، در 12 مرحله اقدام به دستگیری و سامان دهی آن‌ها کردیم. اکنون محدوده بازار حافظ، بزرگراه بابانظر و شهید چراغچی در اولویت قرار دارند. او در ادامه درباره دوچرخه سوارانی که مثل عابران پیاده از عرض خیابان عبور می کنند، بیان می کند: آمار تصادفات فوتی دوچرخه سواران نسبت به عابران پیاده ده برابر است؛ لذا دوچرخه سواران باید از محل های ایمن تردد کنند.جانشین رئیس پلیس راهور مشهد می افزاید: با توجه به شروع سال تحصیلی مدارس، خانواده ها باید توجه ای ویژه به طرح گذربانان مدرسه داشته باشند. در قالب آموزش به آن دسته دانش آموزان که با وسایل حمل و نقل عمومی تردد می کنند، باید این مسئله گوشزد و جدی گرفته شود که به هیچ عنوان از جلو خودروهای همگانی عبور نکنند، در ساعاتی که هوا تاریک است حتما لباس رنگ روشن به تن داشته باشند و از گذرگاه های زیر زمینی و هوایی استفاده کنند.
سرهنگ امامی در پایان از مدیریت شهری می خواهد در معابر بزرگراهی و خیابان های اصلی، درختچه هایی کاشته شود که حداقل 50 سانتی متر ارتفاع داشته باشند که هم عابر پیاده قابل رؤیت باشد و هم دید راننده دچار مشکل نشود. او خودروهای آبیاری فضای سبز را نیز یکی از علل بروز تصادف می داند و می گوید: آبیاری در ساعاتی که شاهد اوج ترافیک هستیم باعث سُر خوردن خودرو و آسیب به عابر پیاده می شود.

 

از قوانین عجیب و غریب تا افزایش سرانه تلفات

قوانین رانندگی هر کشوری با دیگر کشورها حتی کشوهای هم جوار متفاوت است. نوع رانندگی در هر کشوری متناسب با فرهنگ و موقعیت جغرافیایی آنجاست. در این بین برخی کشورها از قوانین سفت و سخت و برخی دیگر از قوانین عجیب و غریبی پیروی می کنند. با اینکه تصور عموم این است که فرهنگ رانندگی در خارج از مرزهای کشورمان برپایه اصول و قواعد خاص است، باید چند خطی را همراه این مطلب باشید تا متوجه ضعف های رانندگی در آن سوی مرزها نیزشوید.

سنگاپور ؛ حداقل فاصله بین عابر و خودرو ۵۰ متر

خیابان های سنگاپور برای تفکیک ترافیک خودرو و عبور و مرور عابران پیاده به صورت ویژه طراحی شده است. بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی به دلیل زیادبودن جمعیت ، هنگام رانندگی، ایمنی عابران پیاده در اولویت است. اگر خودرویی فاصله ای کمتر از ۵۰ متر با عابر پیاده داشته باشد، قطعا جریمه خواهد شد.

ژاپن ؛ پاشیدن آب به سمت عابران پیاده ممنوع

در ژاپن رانندگان باید هنگام بارندگی بیش از همیشه به عابران پیاده توجه کنند. در صورت حرکت با سرعت زیاد و درصورت پاشیده شدن آب به سمت عابر پیاده، جریمه سنگینی منتظر راننده خواهد بود. این قانون در بریتانیا هم اجرا می شود.

سرانه تلفات کمتر اروپا نسبت به ایالات متحده

تازه ترین یافته ‌های انجمن ایمنی بزرگراه های ایالتی آمریکا که از طریق وب سایت streetsblog ارائه شده است، نشان می دهد طی ۹ سال (بین سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۸) میزان مرگ و میر عابران پیاده از ۴هزار و ۱۰۹نفر به ۶ هزار و ۲۲۷تن رسیده است و این یعنی ۵۱درصد افزایش.در حالی که در آخرین دوره ۹ ساله که از یافته ‌های اروپایی در دسترس است، مرگ و میر عابران پیاده از ۸ هزارو ۳۴۲نفر به ۵ هزار و ۳۲۰ تن کاهش یافته است و این یعنی ۳۶ درصد کاهش در میزان مرگ و میر.در دهه گذشته، تعداد مرگ و میر عابران پیاده در هر یک میلیون نفر در اروپا بالاتر از نرخ آن در آمریکا بود اما اکنون، نرخ مرگ ومیر عابران پیاده در ایالات متحده در هر یک میلیون نفر ۷۵درصد بالاتر از اروپاست.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.