صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

محاسبه بهای بلیت مترو مشهد براساس مسافت

  • کد خبر: ۶۲۱۱
  • ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
معاون شهردار از ارسال لایحه‌ای به شورا برای محاسبه بهای بلیت مترو براساس مسافت طی شده خبر داد

زهرا اسکندریان - دریافت بهای بلیت مترو بر اساس مسافت مدت هاست که در دستور کار مدیران شهری قرار گرفته و در همین راستا لایحه‌ای با این مضمون درکمیسیون‌های حمل و نقل و برنامه و بودجه شورای شهر مشهد در دست بررسی است. لایحه‌ای که قرار بود برای حمل‌ونقل دانش‌آموزان، دانشجویان و اقشار آسیب‌پذیر جامعه تخفیف ایجاد کند، حالا در کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر مشهد به تصویب رسیده است و احتمالا تا پایان امسال به صحن علنی پارلمان شهری می‌آید. از موارد دیگر این لایحه می‌توان به اجرای عدالت در پرداخت کرایه براساس مسافت و زمان هم اشاره کرد که به این وسیله شهروندان براساس مسافتی که طی کرده‌اند، باید کرایه پرداخت کنند. علاوه‌بر این ۲ موضوع، آن‌طور که معاون حمل‌ونقل و ترافیک‌وعمران شهردار مشهد به شهرآرا گفته است، تخفیف‌های دیگری نیز برای شهروندانی که شیوه سفر خود را تغییر می‌دهند یا به‌جای استفاده از بلیت‌های روزانه، از بلیت‌های سفر ماهانه استفاده می‌کنند، درنظر گرفته شده است.
خلیل‌ا... کاظمی با بیان اینکه این لایحه به شورا فرستاده شده و کلیات آن در کمیسیون برنامه‌وبودجه پارلمان شهری به تصویب رسیده است، افزود: قرار شد مصوبه این کمیسیون در کارگروه‌های مربوط، کارشناسی و بیشتر بررسی شود.
او درباره موارد مختلف این لایحه اظهار کرد: براساس این لایحه، عده‌ای از شهروندان مثل دانش‌آموزان، دانشجویان، سالمندان و معلولان از تخفیف‌های ویژه‌ای در حوزه حمل‌ونقل برخوردار می‌شوند. همچنین اگر شهروندان به تهیه بلیت ماهانه اقدام کنند، پیشنهاد‌ها و تخفیف‌های مختلفی به آن‌ها ارائه خواهد شد. از سوی دیگر اگر شهروندان شیوه سفرشان را تغییر دهند، یعنی برای طی مسافت مسیر خود، سیستم حمل‌ونقلی خود را از مترو به اتوبوس تغییر دهند، نیز تخفیف‌هایی برایشان اعمال خواهد شد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک و عمران شهرداری مشهد همچنین درباره موضوع اجرای عدالت در پرداخت کرایه براساس بعد مسافت و زمان افزود: این لایحه برای قطارشهری مدنظر گرفته شده است، اما برای اتوبوس، چون تشخیص این موضوع مشکل است، نمی‌توان آن را عملی کرد.
اگرچه موضوع درنظر گرفتن تخفیف برای حمل‌ونقل محصلان و اقشار آسیب‌پذیر جامعه خیلی وقت پیش مطرح شده است، فروردین امسال لایحه پرداخت کرایه براساس زمان و مسافت طی‌شده در دستورکار قرار گرفت و به‌عنوان یکی از موضوعات مهم در شورا و شهرداری درنظر گرفته شد.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد نیز در همان فروردین، اجرای لایحه عدالت در پرداخت کرایه براساس مسافت و زمان طی‌شده را نسبت به دیگر طرح‌های پیشنهادی مانند اعمال تخفیف برای اقشار مختلف مانند دانش‌آموزان و دانشجویان در اولویت دانست، زیرا به نظر وحید مبین‌مقدم، پرداخت کرایه براساس مسافت و زمان، همه اقشار جامعه را دربر خواهد گرفت.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد هم چند روز پیش اظهار کرد: لایحه شهرداری مشهد درباره تعیین هزینه حمل‌ونقل عمومی براساس مسافت طی‌شده درحال بررسی است.
به گزارش شهرآرانیوز، مجتبی بهاروند با بیان اینکه این لایحه قرار بود بر اساس رابطه بین کرایه و مسافتی که طی می‌شود، محاسبه شود، افزود: قرار بود شهرداری این لایحه را هم برای قطارشهری و هم برای اتوبوس‌رانی اجرا کند. درحال‌حاضر لایحه قطارشهری و اتوبوس‌رانی هر دو آماده است و برای بررسی بیشتر درحال چکش‌کاری در کمیسیون بودجه شورای شهر است. به گفته وی، این لایحه در کارگروه‌های زیرمجموعه کمیسیون حمل‌ونقل نیز در آستانه نهایی شدن است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.