صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

در کمال ناباوری نام مریم پورجعفریان در جمع تازه‌ترین اسامی داوران بین‌المللی فوتسال ایران قرار نگرفت. اتفاقی که با توجه به غیبت هشت‌هفته‌ای پورجعفریان در لیگ برتر فوتسال بانوان سؤال‌بر‌انگیز بود.

مژده رنگیان - چند روز از اعلام فهرست نهایی داوران و کمک‌داوران بین‌المللی ایران برای سال2020 جهت معرفی به فیفا و‌ ای‌اف‌سی ازسوی کمیته داوران فدراسیون فوتبال می‌گذرد؛ لیستی پر ابهام، جنجال‌برانگیز و البته با حضور چند چهره جدید. در حوزه فوتبال آقایان غیبت رضا سخندان، کمک‌داور مشهدی، جنجال‌آفرین بود و حسابی خبرساز شد؛ اما در حوزه فوتسال بانوان نیز یک حذف باورنکردنی رخ داد که برای جامعه فوتسال بانوان چندان باورپذیر نبود. نخستین داور بین‌المللی فوتسال بانوان ایران از فهرست داوران بین‌المللی سال۲۰۲۰ خط خورد تا در کمال ناباوری نام مریم پورجعفریان در جمع تازه‌ترین اسامی داوران بین‌المللی فوتسال ایران قرار نگیرد. اتفاقی که با توجه به غیبت هشت‌هفته‌ای پورجعفریان در لیگ برتر فوتسال بانوان سؤال‌بر‌انگیز بود. در این فهرست برای جایگزینی مریم پورجعفریان، داور موفق خراسان شمالی، زهرا رحیمی معرفی شده است تا ترکیب سه‌نفره داوران بین‌المللی ایران در سال۲۰۲۰ در حوزه فوتسال بانوان را تکمیل کند. در کنار رحیمی، گلاره ناظمی و زری فتحی نیز معرفی شده‌اند.

 

ورود به دنیای مادرانه و خروج از دنیای قضاوت
برخلاف سخندان، پورجعفریان، داور مشهدی فوتسال، هیچ واکنشی نسبت به حذف نام خود از فهرست نشان نداد؛ اما در گفت‌وگو با شهرآرا اعلام کرد که به‌دلیل گذراندن دوران بارداری و تولد پسرش به اجبار از دنیای داوری دور شده است. پورجعفریان، داور بااخلاق و مطرح فوتسال بانوان کشور، 18سال است که وارد حرفه قضاوت شده است و از سال2011 در لیست فیفا به‌عنوان داور بین‌المللی کار خود را آغاز کرد و در این مدت نُه‌ساله توانست یکی از 3 داور بین‌المللی فوتسال بانوان در ایران باشد. 37 سال سن دارد و از همان کودکی فوتبال را از کوچه آغاز کرد، چندسالی در فوتسال بود و بعد از آن توانست در تیم ملی سافت‌بال بدرخشد و عنوان بهترین بازیکن را کسب کند؛ اما از سال80 جذب داوری شد و همراه با انسیه مافی‌نژاد، دوست قدیمی‌اش، در کلاس‌های داوری حاضر شد و پله‌پله بالا آمد؛ تاجایی‌که در سال89 به‌عنوان تنهابانوی داور بین‌المللی فوتسال ایران شناخته شد و در رقابت‌های مختلف از جام ملت‌های آسیا گرفته تا بازی‌های المپیک و تورنمنت‌های مختلف آسیا و جام‌جهانی کوچک قضاوت کرد.
او پس از اینکه فصل گذشته لیگ برتر فوتسال بانوان را قضاوت کرد، دیگر در میادین دیده نشد و احتمال می‌رفت با شروع فصل جدید به‌عنوان قاضی مسابقات حضور داشته باشد؛ اما نامی از او در بین اسامی داوران 8هفته اخیر نبود. درواقع پورجعفریان در این مدت به دور از هیاهوی توپ‌وتور در حال تجربه جدید مادری برای فرزند خود بوده است.

 

می‌دانستم در لیست نخواهم بود
او درباره غیبتش در فهرست جدید داوران بین‌المللی ایران اظهار کرد: در ماه‌های گذشته درگیر دوران بارداری و نقاهت پس از زایمان بودم که با شرایط سختی برای من همراه بود. دقیقا مصادف با همین روزها، تست داوری بین‌المللی ازسوی فدراسیون برگزار شد و من قطعا نتوانستم در آن زمان حاضر شوم و ازسوی فدراسیون فرصت دیگری هم داده نشد. پورجعفریان با بیان اینکه از ماه‌ها پیش می‌دانستم که در فهرست جدید حضور ندارم، تصریح کرد: دست فدراسیون در بحث داوری برخلاف سال‌های گذشته پر است و ترجیح می‌دهد از نیروهای دیگر خود نیز استفاده کند. با این شرایط اگر کسی از لیست خارج شود، خیلی بعید است که در سال‌های بعد این فرصت را داشته باشد که به لیست بین‌المللی بازگردد؛ اما در داخل ایران مشکلی برای فعالیتم وجود ندارد و می‌توانم فصل آینده قضاوت کنم. البته با توجه به شرایط بلیت‌های پروازی و دستمزدها، شاید انگیزه کمتری برای داوری داشته باشم و درحال‌حاضر ترجیح می‌دهم به‌سمت نظارت و تدریس پیش بروم.


به‌دنبال مدرسی AFC هستم
داور باتجربه مشهدی فوتسال درباره تصمیمش برای خداحافظی و دوری از داوری گفت: قطعا دلم برای داوری تنگ می‌شود. در همین ده‌دوازده‌ماهی که از مسابقات دور بودم، فهمیدم چقدر قضاوت را دوست داشته‌ام و اخبار این رشته را دنبال می‌کنم. هنوز تصمیمی قطعی نگرفته‌ام. هدفی که پیش‌رو دارم، حضور در دوره‌های مدرسیAFC است. او با اشاره به اینکه نفرات اول در هر زمینه‌ای با سختی‌های بیشتری روبه‌رو هستند، اظهار کرد: ما اولین داوران خانم بودیم و در واقع جاده‌باز‌کن بسیاری از دوستان و همکاران بعدی شدیم. ما در آن سال‌ها اجازه نداشتیم رقابت‌های آقایان را قضاوت کنیم؛ زیرا شرایط و جو موجود، چنین‌اجازه‌ای را به ما نمی‌داد، درحالی‌که امروز می‌بینیم گلاره ناظمی امسال چنین‌تجربه خوبی را داشته است. در بحث مالی نیز وضعیت خیلی بهبود پیدا کرده است. در خاطرم هست که در سال‌های ابتدایی من و مافی‌نژاد بلیت سفر به برخی بازی‌ها را با هزینه خودمان تهیه می‌کردیم و هرطور شده حتی با اتوبوس به محل رقابت‌ها می‌رفتیم و این کار را با علاقه انجام می‌دادیم.

 

از خرید بلیت تا خوابگاه‌های کثیف
پورجعفریان ادامه داد: درحال‌حاضر اسپانسرها بیشتر شده و شرایط برای داوران از نظر حمل‌ونقل و اسکان مناسب است. سال‌ها قبل به‌عنوان داور در خوابگاه‌هایی می‌خوابیدیم که از نظر بهداشتی اصلا شرایط مساعدی نداشت و تا صبح خوابمان نمی‌برد و تا چند روز درگیر گزیدگی‌ها و بیماری‌های پوستی ناشی از این اماکن بودیم. برای تمرین نیز 2 سال تمام من و مافی‌نژاد در پارک ملت تمرین می‌کردیم و حتی فدراسیون و هیئت به چنین‌موضوعی توجه نمی‌کردند. داور مشهدی فوتسال همچنین خاطرنشان کرد: به‌عنوان اولین داور بین‌المللی فوتسال در آن سال‌های ابتدایی هیچ راهنما و راه‌بلدی نداشتم. از نوع تمرینات یک داور بین‌المللی اطلاع نداشتم و امکاناتی هم نداشتیم. همین موضوع باعث شد دچار آسیب شوم و در سال‌های بعد این آسیب‌ها مشکل‌ساز شوند؛ به‌طوری‌که حتی چندین بازی بین‌المللی را به همین دلیل از دست دادم. به‌همین‌خاطر سعی کردم تمامی تجاربم را در اختیار همکاران دیگر قرار دهم و تاجایی‌که بتوانم آن‌ها را از حاشیه‌ها و متن داوری مطلع کنم.

 

دوست دارم بازی خداحافظی داشته باشم
او درباره اینکه آیا بازی خداحافظی خواهد داشت یا نه، گفت: درواقع تصمیم‌گیرنده فدراسیون است و مسلما من نیز دوست دارم شرایطی ایجاد شود تا با یک بازی خاطره‌انگیز با دنیای داوری خداحافظی کنم؛ اما اطلاعی از اینکه چنین‌بازی‌ای برگزار می‌شود، ندارم. پورجعفریان همچنین گفت: از تمام کسانی که در این سال‌ها من را حمایت کردند، از فدراسیون و کمیته داوران که گلایه‌های ما را گوش می‌دادند و بقیه دوستانم به‌ویژه انسیه مافی‌نژاد که داوری را از او آموختم و مانند یک خواهر در این مسیر در کنارم بود، تشکر می‌کنم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
....
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
معلم ما هستن