محسن موسویزاده | شهرآرانیوز؛ درحالی این روزها کاهش قیمت ارز سبب شده است انتظار برای کاهش قیمت انواع کالاها افزایش بیابد که مشاهده خبرنگار شهرآرا از بازار لوازم یدکی در مشهد، نشان میدهد قیمت انواع قطعه خودرو در یک ماه گذشته، بین ۱۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است. به عنوان نمونه لنت خودروی پارس ۲۵ درصد، ترموستات پراید ۲۰ درصد و همچنین دیسک و صفحه پراید ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته اند. فروشندگان در گفتگو با شهرآرانیوز، بیان میکنند که گرانی دلار در سال گذشته قیمت بسیاری از لوازم یدکی خودرو را بیش از ۱۲۰ درصد افزایش داد، بنابراین گرانی هفتههای گذشته با وجود تعدیل نرخ ارز در بازار، چندان منطقی به نظر نمیرسد.
تعمیرگاهها و فروشندهها میگویند با وجود افزایش قیمت لوازم یدکی هنوز قیمت آنها تثبیت نشده است و توزیع کنندگان عمده از احتمال افزایش مجدد قیمتها در هفتههای آینده خبر میدهند. فروشندهها معتقدند هرگاه قیمت لوازم یدکی افزایش مییابد، زمینه برای توزیع بیشتر لوازم یدکی کم کیفیت فراهم میشود، ازاین رو در هفتههای گذشته، بازاریابهای تولیدکنندگان زیرپلهای برای فروش بیشتر روانه بازار شده اند. درحالی لوازم یدکی خودرو در بازار گران شده است که فروشندگان و خریداران از کیفیت برخی قطعههای موجود در بازار گلایه مندند و بیان میکنند که تولیدات بی کیفیت، تنش بین فروشندگان و مشتریان را افزایش داده است.
گرانی لوازم یدکی سبب شده است بازار فروش لوازم یدکی دست دوم در فضای مجازی داغ شود. به عنوان نمونه دیسک و صفحه کلاچ پرایدی ۳۲۵ هزار تومان به فروش گذاشته شده است. دیسک و صفحه والئوی اصلی پژو۲۰۶ هم یک میلیون تومان به فروش میرسد. سینی فن پارس هم ۳۲۰ هزار تومان به فروش گذاشته شده است.
در همین زمینه حمیدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، از افزایش دست کم ۲۵درصدی قیمت قطعات خودرو خبر داده و به باشگاه خبرنگاران گفته است که به عنوان نمونه فولاد را در گذشته به قیمت ۸۰۰۰ تومان میخریدیم، اما امسال قیمتش به ۲۲هزار تومان رسیده است، با این تفاصیل میتوان گفت که اکنون شاهد افزایش قیمت قطعات خودرو در بازار هستیم.
همچنین رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل مشهد در گفتگو با شهرآرا، از افزایش ۱۰ تا ۴۰ درصدی قیمت انواع لوازم یدکی در بازار از ابتدای امسال خبر میدهد و میگوید: گرانی لوازم یدکی خودرو بیشتر مربوط به خودروهای داخلی است و قطعات خودروهای خارجی در چند وقت اخیر، نوسان قیمت زیادی نداشته اند. علیرضا اردکانی فرد میافزاید: قطعات فلزی، چدنی و پلاستیک در دو ماه اخیر گران شده اند.
کارخانه ها، دلیل گرانی این قطعات را افزایش قیمت مواداولیه و افزایش هزینههای کارگری بیان میکنند. به عنوان نمونه سال گذشته، قیمت پشتی پلاستیکی ۲۶ هزار تومان بود، اما امسال ۵۳ هزار تومان شده است.
وی با بیان اینکه گرانی لوازم یدکی، بازار قطعات قلابی را رونق میدهد، میگوید: گرانی سبب میشود حاشیه سود تولیدکنندگان زیرپلهای افزایش یابد و تولید برای آنها صرفه اقتصادی داشته باشد، ازاین رو زمینه برای توزیع کالاهای غیراستاندارد در بازار فراهم میشود.
رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی هم در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه هزینه تمام شده تولید به دلیل زیاد شدن هزینه تأمین مواد اولیه مانند فولاد افزایش یافته است، میگوید: علاوه بر این، افزایش هزینههای نیروی انسانی و خدمات دولتی سبب رشد هزینههای تمام شده تولید قطعه شده است، از همین رو قیمتها افزایش یافته است. گرانیهای اخیر به دلیل رشد عوامل داخلی تولید صورت گرفته است.
محمدمهدی شکورزاده با بیان اینکه برخیها با اشاره به کاهش قیمت دلار انتظار دارند که قیمت قطعات خودرو هم کاهش بیابد، بیان میکند: با این حال باید توجه کرد که مواد اولیه موردنیاز تولیدکنندگان با دلار گرانتر ثبت سفارش شده و هنوز با قیمتهای ارز جدید مواد اولیه دراختیار تولیدکننده قرار نگرفته است. به این مسئله هم باید توجه کرد که حتی با درنظر گرفتن کاهش قیمت دلار، افزایش قیمت عوامل داخلی، سبب گرانتر شدن لوازم یدکی شده است.
این تولیدکننده ادامه میدهد: آمارهای رسمی نشان میدهد که تورم تولیدکننده در چند ماه گذشته رشد زیادی داشته است، بدیهی است که این رشد تورم به فاصله کوتاهی خود را در بازار نشان دهد. اگر میخواهیم بازار لوازم یدکی به ثبات برسد، باید تلاش کنیم تورم تولیدکننده کاهش بیابد. وی ضمن ابراز نگرانی از کاهش بیش ازحد قیمت دلار در بازار میگوید: اگر دلار ارزانتر شود و قیمتش به کمتر از ۲۲ هزار تومان برسد، زمینه برای واردات لوازم یدکی از خارج کشور فراهم میشود و مزیت صادرات تولیدات داخلی هم از بین میرود. اکنون تولیدکنندگان با احتساب دلار گران تر، اقدام به توسعه واحدهای خود کرده اند و درصورتی که درهای واردات باز شود، تولیدکنندگان خراسانی دچار مشکل میشوند.
دی ماه سال گذشته بود که ورود رزم حسینی، وزیر صمت، به حوزه قیمت گذاری فولاد با جنجال زیادی مواجه شد. در آن زمان اعلام شد به دلیل برخورداری کارخانههای فولاد از حمایتهای دولتی باید بر قیمت گذاری آنها نظارت شود. همین اظهارنظر سبب شد که بلافاصله سهام کارخانههای فولاد در بورس افت کند و برخی افرادی که با عنوان کارشناس، گرداننده سایتها و کانالهای بورسی هستند، با ایجاد هشتگ «نه؛ به قیمت دستوری فولاد»، سهام داران بازار سرمایه را علیه تصمیم وزیر صمت تحریک کنند. هرچند این مسئله سبب عقب نشینی وزیر صمت در آن زمان شد، اکنون به فاصله چند ماه مشخص شده که دود این تصمیم با گران شدن لوازم یدکی به چشم مصرف کنندگان رفته است.