ساعت ۸ صبح روز سه شنبه، بیست ویکم اردیبهشت، درهای وزارت کشور به روی افرادی که میخواستند برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند، گشوده شد و بعد از پنج روزی که ساختمان وزارت کشور چهرههای مختلف و عجیب وغریبی را به خود دید، درها بسته شد و گام اول انتخابات به پایان رسید.
محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز؛ ساعت ۸ صبح روز سه شنبه، بیست ویکم اردیبهشت، درهای وزارت کشور به روی افرادی که میخواستند برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند، گشوده شد و بعد از پنج روزی که ساختمان وزارت کشور چهرههای مختلف و عجیب وغریبی را به خود دید، درها بسته شد و گام اول انتخابات به پایان رسید. پایانی که خودش به بسیاری از حدس وگمانها خاتمه داد و دیگر «شاید بیاید» و «احتمال دارد ثبت نام کند»ی برای هیچ فرد محتملی باقی نماند.
پرونده این قسمت بسته شده است، اما پرونده اصلی تر، یعنی اینکه ازمیان داوطلبان چه کسانی تأیید یا ردصلاحیت میشوند و خبرش رسما به اطلاع مردم میرسد، تازه باز شده است. مردم و کاربران شبکههای اجتماعی هم در این روزها، حسابی پیگیر حاشیههای انتخابات بودند و نظرهایی هم داشتند.
۵۹۲ نفر؟ واقعا؟
حضور افراد ناشناس با شکل وشمایل عجیب و حرفهای عجیب تر، اتفاقی بود که در این دوره ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری هم رخ نشان داد و واکنشهای زیادی را درپی داشت. واکنشهایی که جدای از شوخیها و مزه پرانیهایی که انگار جزء جدایی ناپذیر شبکههای اجتماعی شده است، حجم زیادی از آنها همراه بود با انتقادهایی که به نظر برحق هم بود. اینکه چرا به صرف مهیا بودن میدانی برای نام نویسی، هر کسی حتی بدون داشتن تخصص و علم به خودش اجازه ورود به کارزار انتخاباتی را میدهد؟ یعنی صفحه متفاوت شناسنامه و ثبت عکسشان مقابل دوربین عکاسانی که این روزها ولع زیادی برای ثبت و ضبط کردن دارند، برای حضور افراد کافی است؟
برای حضور مردی که گمان میکند یک ملت منتظر آمدنش به صحنه انتخابات بوده اند یا آن یکی که با دوتا گوش پاک کن به دوربین لبخند میزند؟ البته به نظر میرسد تا همین جا هم به خواسته خود رسیده باشند؛ مخصوصا فردی که شباهت چهره اش با مهراب قاسم خانی این بهانه را دست امیرمهدی ژوله داد تا با او شوخی کند و حالاحالاها عکسش در فضای مجازی دست به دست بچرخد. کاربری در واکنش به این اتفاق نوشت: «هرکس یه شناسنامه گرفت دستش و رفت ثبت نام کرد برای رئیس جمهور شدن. انگار تو این مملکت، هیچ کاری آسونتر از این نیست.» دیگری با زبانی طنز از این گفت که: «درهای وزارت کشور بسته شد. یکی چک کنه ببینه کسی لای در نمونده باشه.»
شخص دیگری هم کنایهای زده بود به این ازدحام و نوشته بود: «کاش یه بند اضافه کنن زیر فرم ثبت نام انتخابات که اگر رأی نیارن، چند ماه خدمت اجتماعی رایگان انجام بدن که این میل به خدمت به مردم، هدر نره.» آن گونه که رئیس ستاد انتخابات کشور گفته است، تعداد کل مراجعه کنندگان برای نام نویسی طی این پنج روز، ۵۹۲ نفر بوده است و از این بین، ۴۰نفر خانم بوده اند و ۵۵۲نفر آقا.
مطبوعات چه گفتند؟
با پایان یافتن مهلت نام نویسی نامزدها، تقریبا تمام مطبوعات کاغذی هم سوژه یک خود را به همین موضوع اختصاص دادند. شرق با کار کردن عکس افرادی که به میدان آمد ه اند، از «پایان همه حدس وگمان ها» گفت. «هفت صبح» رئیسی، لاریجانی و جهانگیری را رقبای اصلی این انتخابات دانست و روزنامه سازندگی هم از این سه تن به عنوان رأسهای مثلث انتخابات ۱۴۰۰ یاد کرد. دنیای اقتصاد هم ترجیح داد حرفهای اقتصادی نامزدها را دست چین کند و از این زاویه به آنها نگاه کند. در این بین البته تیترهای عجیب وغریب برخی روزنامهها هم حسابی به چشم آمد.
کرونا و انتخابات
حالا تقریبا یک ماه تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری باقی مانده است. ازطرفی کرونا همچنان دارد میتازد و هشدارها و اصرار به رعایت نکات بهداشتی هنوز ازسوی دستاندرکاران حوزه بهداشت و سلامت وجود دارد. اتفاقی که نگرانیهایی را هم رقم زده است؛ نگرانیهایی از این بابت که اگر به نکات بهداشتی بیتوجهی شود یا در قبال این ویروس سهلانگاری صورت گیرد، اوجگیری دوباره کرونا را شاهد خواهیم بود، آنهم در شرایطی که تازه داریم یکی از دورههای اوج را از سر میگذرانیم و رنگ قرمز شهرها دارد کمرنگ و کمرنگتر میشود. ازدحام ثبتنامکنندگان و تجمع خبرنگاران و عکاسان هم برای ثبت و ضبط آنچه در ستاد انتخابات کشور میگذرد، نکتهای بود که توجه به رعایت نکات بهداشتی را دوباره یادآوری کرد.
عکسی که معدود واکنشهایی را هم در فضای مجازی بهدنبال داشت و بودند کاربرانی که بعد از تماشای آن، گله و شکایتهایی داشتند: «فراموش نکنیم که کرونا همچنان وجود داره. کاش مسئولان مرتبط برای جلوگیری از تجمع عکاسها و خبرنگارها، زودتر پیشبینیهایی میکردن.» مسئولان حوزه بهداشتودرمان البته با وجود اینکه بازه زمانی نامنویسی و برگزاری انتخابات یک موضوع ازپیشتعیینشده است و میتوان برای آن برنامهریزیهای لازم را انجام داد، به همان ابراز نگرانیها و هشدار دادنها روی آوردند. نکاتی که هنگام تبلیغات در شرایط کرونایی باید رعایت شود، موضوع دیگری بود که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، به آن اشاره و پیشنهاد کرد که بهتر است از ظرفیت فضای مجازی و صداوسیما برای تبلیغات استفاده شود.
رئیسی البته شروع مسافرتها با پایان گرفتن ماه رمضان و تمام شدن سال تحصیلی را از عوامل دیگری دانست که اگر پیشبینیهای لازم برای آن صورت نگیرد، میتواند اوجگیری بعدی کرونا را رقم بزند. جولان کرونا در این روزها نکتهای بود که از چشم کاربران در شبکههای اجتماعی هم دور نمانده بود. کاربری نوشت: «هیچکدوم از کاندیدها تو شرایطی که واکسیناسیون تازه روزهای آغازین خودشو سپری میکنه و همچنان بسیاری از مردم در بسیاری از شهرها دارند با آن دستوپنجه نرم میکنند، از برنامههای خودش برای کنترل این بیماری و مدیریت این وضعیت، سخنی به میان نیاورد.»