صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

تزریق بموقع خون سالم در فرایند زایمان می‌تواند برای بسیاری از زنان و فرزندان تازه‌متولد‌شده‌شان امری تعیین‌کننده و حیات‌بخش باشد.

ریحانه صادقی | شهرآرانیوز؛ هرسال بیش از ۵۰۰ هزار زن در دوره بارداری، هنگام زایمان یا پس از آن، جانشان را از دست می‌دهند. دلیل نزدیک به ۲۵ درصد از این مرگ‌ها خون‌ریزی شدید در مراحل زایمان است که آن را به شایع‌ترین دلیل مرگ‌ و‌ میر مادران در جهان بدل کرده است. نزدیک به ۳۴ درصد از موارد مرگ مادران در آفریقا، ۳۱ درصد در آسیا و ۲۱ درصد در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب در اثر خون‌ریزی شدید هنگام زایمان یا پس از آن رخ می‌دهد.

زنان باردار یکی از گروه‌های اصلی دریافت‌کننده خون در کشور‌های درحال‌توسعه هستند. به همین دلیل، این گروه از زنان به همراه فرزندانشان، به طور ویژه مستعد کمبود خون هستند و در معرض ابتلا به ایدز، هپاتیت بی و هپاتیت سی از طریق تزریق خون آلوده قرار دارند.

از طرفی، انتقال خون یکی از ۸ اقدام حیاتی صورت‌گرفته در مراکز درمانی، در موارد اورژانسی هنگام زایمان در نظر گرفته می‌شود. تزریق بموقع خون سالم در فرایند زایمان می‌تواند برای بسیاری از زنان و فرزندان تازه‌متولد‌شده‌شان امری تعیین‌کننده و حیات‌بخش باشد.

با توجه به اهمیت این مسئله، سازمان جهانی سلامت (WHO) سال ۲۰۱۴ در چهاردهم ژوئن و به مناسبت روز جهانی اهدای خون، طرح «خون سالم برای مادری سالم» را ارائه کرد. این طرح با شعار «به کسانی که زندگی می‌دهند خون بدهیم؛ خون سالم برای نجات مادران» شروع به کار کرد. هدف از آغاز این طرح بهبود شرایط دسترسی به خون سالم برای نجات جان زنان سرتاسر جهان در فرایند زایمان بود.

سال ۲۰۱۷ سازمان صلیب سرخ استرالیا، در همین راستا پویشی با عنوان «او جان می‌دهد، شما خون بدهید» را برای تشویق مردان به اهدای خون آغاز کرد. زنان باردار، مادرانی که تازه فرزندی به دنیا آورده‌اند و نوزادان تازه متولدشده ۴ درصد از کل خون‌های اهداشده در کشور استرالیا را دریافت می‌کنند. این مقدار ۲ برابر خون موردنیاز برای همه قربانیان تصادفات جاده‌ای در این کشور است. این سازمان با اعلام اینکه با هر بار اهدای خون می‌توان جان ۳ نفر را نجات داد، از همسران خواست با اهدای خون، از مادران این سرزمین حمایت کنند.

سال ۲۰۲۱ نیز هم‌زمان با روز جهانی مادر در ماه مه، وایتلنت (سازمانی غیرانتفاعی در ایالات متحده آمریکا که با تکیه بر خون‌های اهدایی از سوی اهداکنندگان داوطلب، به جمع‌آوری و ارائه خدمات از طریق تأمین خون و محصولات خونی می‌پردازد) پویشی با عنوان «اهدای خون برای مادران» را آغاز کرد. این پویش در شهر کلورادو و با هدف ایجاد آگاهی درباره نیاز به اهدای خون برای زنانی که در طول دوره بارداری و در فرایند زایمان دچار مشکلاتی می‌شوند، آغاز به کار کرد.

مالی باراری (Molly Barari)، نماینده جذب اهداکنندگان در وایتلنت، می‌گوید: بخش اعظم فرایند‌های انتقال خون برای اقدامات معمول روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، نه در مواقع اورژانسی. بنابراین، بیماران اورژانسی برای دریافت خونی که برای زنده ماندن به آن نیاز دارند، نیازمند وجود ذخیره‌ای بی‌پایان و دائمی هستند.

این پویش با شعار تجلیل و بزرگداشت مادران از طریق اهدای خون، در فراخوانی همگانی، مردم کشور را به دادن «هدیه‌ای زندگی‌بخش به کسانی که به ما زندگی بخشیدند» در روز مادر دعوت کرد.

منبع: تارنمای سازمان سلامت جهان

       تارنمای وایتلنت و تارنمای نیوزسنتر

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.