صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان در گفتگو با شهرآرا خبر داد

آمار ثابت کودک آزاری در استان

  • کد خبر: ۷۷۴۲
  • ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰

سهیل دیبا - محمد امین نه ساله، حدیثه شش ساله و آرمان پنج ماهه از ابتدای امسال در قربانی کودک آزاری شده اند، البته محمد امین و حدیثه دیگر بین ما نیستند و در پی این آزار‌ها چشم به روی دنیا بستند. هفته گذشته با رو شدن پرونده آزار‌های شدید «الف-و» کودک دوازده ساله مشهدی، که بعد از تنبیه شدید بدنی از منزل گریخته و به کلانتری پناه برده بود، دوباره موضوع کودک آزاری‌ها و حواشی آن داغ شد. البته پرونده‌های یاد شده تنها چند نمونه از کودک آزاری‌ها در مشهد و استان است، چرا که به گفته غلامحسین حقدادی، معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی سالانه ۱۹۰۰ پرونده کودک آزاری در استان تشکیل می‌شود و روزانه ۵ تماس در این باره با اورژانس اجتماعی ۱۲۳ برقرار می‌شود.
بررسی‌های اولیه پرونده کودک آزاری «الف-و» کودک دوازده ساله مشهدی، نشان می‌دهد که او پس از تنبیه بدنی شبیه شکنجه، از خانه می‌گریزد. رسیدگی به این پرونده با احضار پدر کودک به عنوان متهم به دادسرا ادامه پیدا می‌کند.


سرنوشت کودکان آسیب دیده چه می‌شود؟
به گفته معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، تا صدور حکم پرونده، این کودک در یکی از مراکز بهزیستی خواهد ماند و در نهایت در صورت صلاحدید مقام قضایی به نزد خانواده بازمی گردد و اگر مقام قضایی اعلام کند بازگرداندن کودک به خانواده ممکن نیست، او به یکی از مراکز نگهداری از کودکان آسیب دیده بهزیستی معرفی خواهد شد.
البته حقدادی روش سومی را هم در رسیدگی به پرونده‌های کودک آزاری مرسوم می‌داند که در این روش حضانت کودک برای همیشه از خانواده‌ای که صلاحیت نگهداری از او را ندارند سلب شده و بحث فرزندخواندگی مطرح می‌شود که می‌توان کودک را با طرح امین موقت به خانواده‌های متقاضی تحویل داد.
سن بچه ها، میزان خسارت‌های وارده به کودک، شرایط والدین و شرایط عمومی یک خانواده از جمله دلایلی است که در رأی مقام قضایی تأثیر دارد، این موضوع را معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی اعلام می‌کند و می‌گوید: البته کودک آزاری همیشه به این معنا نیست که خانواده صلاحیت نگهداری از کودک را نداشته باشند، بلکه گاهی والدینی در یک لحظه عصبانیت کودک را تنبیه می‌کنند که با مشخص شدن حد و حدود آن، معمولا چنین پروند‌هایی کمتر به مقام قضایی ارجاع می‌شود.
به گفته این مقام مسئول گاهی ممکن است صلاحیت خانواده برای نگهداری از کودک به صورت موقتی سلب شود، در این شرایط با انجام خدمات مشاوره‌ای برای خانواده و آموزش‌های لازم، کودک دوباره به آغوش خانواده بازمی گردد.

آمار ثابت کودک آزاری‌ها
سالانه ۱۹۰۰ کودک آزاری در خراسان رضوی ثبت می‌شود، این اظهارات حقدادی در سال گذشته است که دوباره بر این آمار صحه می‌گذارد و اعلام می‌کند که آمار هفت ماهه امسال نشان می‌دهد که در تعداد کودک آزاری‌ها رشد نداشته ایم و توانسته ایم آن را ثابت نگه داریم.
او در تعریف کودک آزاری اعلام می‌کند که بیشتر افراد کودک آزاری را صرفا تنبیه بدنی یا شکنجه می‌دانند، اما غفلت در تربیت، تغذیه و بهداشت کودک نیز از مصداق‌های کودک آزاری است، اما بیشترین میزان پرونده‌های تشکیل شده، کودک آزاری‌ها فیزیکی است.

کودک آزاری جنسی شایع نیست
به گفته معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، کمترین مصداق کودک آزاری در حوزه جنسی است که شایع نیست، اما وجود حتی یک کودک آزاری جنسی با توجه به اینکه بر روحیات آزار دیده تأثیر گذار است و از سویی افکار عمومی را جریحه دار می‌کند و از نمونه‌های خلاف شرع آشکار است، معمولا سر و صدایی بیشتری در پی دارد.
حقدادی با اشاره به اینکه در صورت مشاهده کودک آزاری، باید موضوع را به سامانه اورژانس اجتماعی ۱۲۳ اطلاع بدهند، در پاسخ به انتقاد برخی از شهروندان که از خدمات دهی اورژانس اجتماعی انتقاد دارند خواست تا مشکلات و شکایت‌های خود را به صورت مستقیم با شماره تماس ۳۲۲۳۱۲۰۷ با معاونت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در میان بگذارند.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.