گروه جامعه | شهرآرانیوز؛ محدودیتهای تردد شبانه، از نخستین تصمیمهایی بود که به منظور جلوگیری از شیوع کرونا، ستاد ملی مقابله با کرونا آن را به مرحله اجرا گذاشت. طرحی که از همان ابتدا هم به دلیل ناکارآمدی با انتقادهای زیادی روبه رو بود. در این طرح، تردد خودروها از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد در خیابانها ممنوع بود و رانندگان در صورت تخطی از این ممنوعیت، مشمول جریمه میشدند.
با وجود همه انتقادها در افکار عمومی و حتی درمیان برخی مسئولان که در هفتههای گذشته هم به اوج خود رسید، هیچ وقت نفهمیدیم که چرا این تصمیم گرفته شد و از آن مهمتر باوجود ناکارآمدی چرا ادامه پیدا کرد؟ برخی میگفتند این طرح عملا بی اثر شده و فقط خرج زیادی بابت پرداخت جریمه روی دست مردم گذاشته است. برخی دیگر هم از این طرح به عنوان مانعی برای گسترش ساعات واکسیناسیون در سطح کشور نام میبردند.
اگر نگاهی به فهرست مخالفان ادامه این طرح بیندازیم، میبینیم که حتی برخی اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا هم دل خوشی از آن نداشتند؛ به عنوان مثال علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران، هشتم شهریور همین امسال گفته بود که «بحث منع تردد شبانه تأثیری بر کاهش کرونا نمیگذارد و نتیجهای جز به کارگیری و خستگی پلیس نداشته است. باید این طرح بررسی شود. همچنین برخی راهکارها را که ایجاد زحمت، هزینه و نارضایتی میکنند، باید بازنگری کنیم.»
علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس، نیز هفته پیش در این باره گفته بود: «مجلس باید پیگیر اجرای عدالت در کشور باشد. وضعیت ترددهای شبانه کشور و شهر تهران، فضا را برای طبقه مرفه خالی کرده است. اگر خانوادهای مجبور باشد بیمار خود را شبانه به بیمارستان انتقال دهد، درکنار همه هزینههای درمان، باید جریمه منع تردد را هم پرداخت کند.»
کاربران شبکههای اجتماعی هم به لغو ممنوعیت تردد شبانه واکنش نشان دادند؛ طرحی که شاید بتوان آن را از نگاه مردم بیهودهترین تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا دانست. یکی از کاربران این طرح را قانونی کاملا بیاثر دانسته و از لغو آن ابراز خوشحالی کرده است. دیگری هم معتقد است که مسئولان بابت این طرح باید عذرخواهی کنند؛ چرا که بهجای اعمال محدودیت برای حمل ونقل عمومی، برای خودروی شخصی این کار را کردند و جان آنهایی که کار ضروری داشتند و میتوانستند با خودروی شخصی خود با ضریب ایمنی بسیار بالاتری کار خود را انجام دهند را به خطر انداختند و چه بسا همین محدودیت سبب شیوع بیشتر شده باشد. برخی دیگر از کاربران هم از هزینه سنگین جریمههای این طرح گلایه کرده اند.
اما نکتهای که در این طرح همیشه جای سوال داشته و نارضایتی مردم را نیز به همراه داشته است، بحث جریمههای آن بوده است. در همین زمینه روزنامه آفتاب یزد در گزارشی مدعی شده بود که برخیها بدون آنکه با ماشینشان در شهر تردد کنند، جریمه شده اند. هرچند که هیچ گاه به این قبیل از انتقادها پاسخ شفافی داده نشد.
اما درمورد رقم دقیق جریمهها هنوز آمار درست وحسابی ازسوی مراجع انتظامی یا ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه نشده است. البته با حساب سرانگشتی و آماری که تا امروز به صورت مقطعی اعلام شده است، میتوان برآورد کرد که اجرای این طرح حکایت از درآمد میلیاردی دارد. در همین زمینه یک منبع آگاه در ستاد ملی مقابله با کرونا به یکی از روزنامهها گفته است: «صرفا در دو هفتهای که ستاد ملی کرونا برای جلوگیری از ترددهای تعطیلات ایام سوگواری محرم، محدودیت تردد را در کشور تشدید کرده بود (انتهای مرداد و ابتدای شهریور)، بیش از ۵۴۰هزار نفر در سراسر کشور محدودیت تردد شبانه را نقض کرده و هریک ۲۰۰هزار تومان جریمه شده اند.»
براساس این برآورد میتوان تخمین زد که به طور میانگین هفته ای۲۷۰هزار و ماهانه بیش از یک میلیون جریمه ۲۰۰هزار تومانی برای خودروهای متخلف صادر شده است. حالا با یک حساب سرانگشتی میتوان حدس زد که این طرح ماهانه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای دستگاههای مربوط درآمد داشته است.
طرحی که پس از گذشت ماهها از اجرای آن درنهایت با اعلام سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به پایان راه خود رسید. هرچند آن طور که علیرضا رئیسی، سخنگوی این ستاد، گفته است، برداشته شدن محدودیتهای تردد شبانه به این معنی نیست که با ترددهای غیرضروری، احتیاطهای مربوط به فراگیری کرونا را کنار بگذاریم.