صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مردم به کارگرنما‌ها کمک نکنند

  • کد خبر: ۸۸۱۵۲
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری مشهد با اشاره به حضور پرتعداد کارگرنما‌ها در حاشیه بولوار آموزگار و برخی دیگر از معابر شهری، این معضل اجتماعی را نوعی گدایی مدرن دانست.

امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ ابتدای زمستان پارسال مدیریت‌شهری مشهد پروژه سامان‌دهی کارگران ساختمانی و موقت را با هدف حفظ کرامت این کارگران در شهر مشهد اجرایی کرد تا پس از سال‌ها مشکل حضور گسترده کارگران جویای کار در معابر شهر برطرف شود. در این راستا مدیریت‌شهری پس از بررسی دقیق مناطق شهری، ابتدا ۲۵محل را برای ایجاد ایست‌کار‌های سامان‌دهی در نظر گرفت و پس از همکاری و مشورت کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، درنهایت ۱۱نقطه برای راه‌اندازی ایست‌کار‌های دائمی و نیز محلی برای راه‌اندازی ایست‌کار موقت به‌عنوان نقاط منتخب شناسایی شد.

از آنجا که طرح سامان‌دهی کارگران ساختمانی با چنین دامنه‌ای اولین‌بار در کشور و مشهد آغازبه‌کار می‌کرد، خروجی آن نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی در شهر بود؛ بنابراین پس از پیگیری‌های فراوان، تفاهم‌نامه‌ای نیز با محوریت استانداری و ۱۲دستگاه اجرایی و همچنین دو تشکل مردم‌نهاد به امضا رسید تا همه نهاد‌های مسئول پای کار این معضل شهری بیایند.

با گذشت ۱۱ ماه از اجرای پروژه سامان‌دهی کارگران ساختمانی، مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد درباره تحقق اهداف و موانع موجود در مسیر این طرح مهم به خبرنگار ما گفت: مشاور طرح سامان‌دهی در مطالعات اولیه ۲۵۰۰کارگر را در شهر پیش‌بینی کرده بود، اما با آغازبه‌کار ایست‌کار‌های سامان‌دهی، تاکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و روزانه بیش از ۸۵۰نفر به پروژه‌های گوناگون اعزام می‌شوند.

تحقق همه تعهدات مدیریت‌شهری

مسعود رضوی با بیان اینکه شهرداری مشهد براساس این تفاهم‌نامه همه تعهداتش را اجرایی کرده است، افزود: شهرداری مشهد به وعده‌هایش در حوزه تأمین منابع مالی و ساخت ایست‌کار‌های لازم در مناطق شناسایی‌شده در شهر، تجهیز ایست‌کار‌های ساخته‌شده در شهر، اطلاع‌رسانی و فراخوان عمومی محیطی ایست‌کار‌های تعیین‌شده، تبلیغات محیطی و تبلیغات در فضای مجازی، هوشمندسازی فرایند و ارائه خدمات غیرحضوری و تلفنی (سامانه پاسخگویی۳۱۷۵) و تهیه نرم‌افزار اعزام کارگر به متقاضیان (اپلیکیشن کارگری «شهرمن») جامه عمل پوشاند.
وی با تأکید بر اینکه دستگاه‌ها دیگر تاکنون برای سامان‌دهی کارگران اقدام معناداری انجام نداده‌اند، افزود: این انتظار وجود دارد که دیگر دستگاه‌های طرف تفاهم نیز پای کار بیایند و میز خدمتشان را به قشر زحمتکش کارگر ارائه دهند.

مردم به کارگرنما‌ها کمک نکنند

مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری مشهد با اشاره به حضور پرتعداد کارگرنما‌ها در حاشیه بولوار آموزگار و برخی دیگر از معابر شهری، این معضل اجتماعی را نوعی گدایی مدرن دانست و تصریح کرد: به شهروندان اطلاع‌رسانی شده است که اگر می‌خواهند کمک‌هایشان به دست کارگران واقعی برسد، می‌توانند این اقدام خیرخواهانه‌شان را از طریق ایست‌کار‌های سامان‌دهی و با نظارت خودشان انجام دهند تا علاوه بر اینکه این کمک‌ها به کارگران حقیقی برسد، از افزایش این اقدام سودجویانه جلوگیری شود.

وی در تشریح اقدامات شهرداری در هوشمندسازی ایست‌کار‌های سامان‌دهی کارگران گفت: هم‌اکنون هوشمندسازی به‌صورت کامل پیاده‌سازی شده است و ما علاوه بر اعزام حضوری، از طریق سامانه پاسخگویی ۳۱۷۵ به‌تازگی با بهره‌برداری از بخش کارفرمای ساختمانی در اپلیکیشن «شهر من» نیز آماده خدمت‌رسانی به شهروندان به‌صورت برخط هستیم.
رضوی ادامه داد: علاوه بر مراجعه کارفرمایان به‌صورت حضوری در ایست‌کار‌های سامان‌دهی، اعزام کارگران به پروژه‌های گوناگون به‌صورت تلفنی و اپلیکیشن هوشمند نیز صورت می‌گیرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.