به گزارش شهرآرانیوز؛ ستاره ایرانی باشگاه پورتو، این روزها به سمت حرفهای شدن حرکت میکند. این بازیکن بعد از آنکه نامی برای خودش در فوتبال اروپا دست و پا کند و توانست در زمره مهاجمان گل زن لیگ پرتغال قرار بگیرد، حالا قرارداد اسپانسری مهمی را نیز بسته است تا نشان دهد در مسیر حرفهای گری خوب پیش میرود. موضوع جدید مربوط به قرارداد اسپانسری مهدی طارمی با کمپانی آلمانی آدیداس است.
بازیکن تیم ملی ایران به تازگی تصاویری در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده است که نشان میدهد همکاری اش با این برند آلمانی را شروع کرده است. این اتفاق درحالی رخ داده است که آدیداس، مدت هاست فوتبال ایران را تحریم کرده و حتی قرارداد تجاری اش با تیم ملی را هم لغو کرد. البته در این میان اشتباهی متوجه مهدی طارمی نیست؛ به هر حال او مثل هر بازیکن بزرگ دیگری قرارداد اسپانسری میبندد و از این راه به حساب بانکی اش اضافه میکند.
صدها هزار ورزشکار حرفهای هرساله با یکی از برندهای معتبر دنیا از جمله نایکی، آدیداس، پوما و ... قرارداد میبندند و در ازای گرفتن مبلغی از آن کمپانی ها، به تبلیغ کفش و لباسهای آن برند مشغول میشوند. مهمترین بازیکنی که در دنیا برند آدیداس را تبلیغ میکند، لیونل مسی آرژانتینی است. با این حال، مهدی طارمی درحالی با آدیداس همکاری کرده که این کمپانی بعد از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، قراردادش را به صورت یک طرفه با تیم ملی ایران فسخ کرد و خبر داد که دیگر نمیتواند برای تیم ملی لباس تهیه کند.
آدیداس به بهانه تحریمهای آمریکا علیه ایران، از همکاری اش با ایران چشم پوشی کرد. اما بحث برانگیزترین کار این کمپانی، در مرداد ۱۳۹۷ علیه ایران رقم خورد؛ جایی که این برند آلمانی حتی اسم «IRAN» را نیز در فهرست ممنوعه قرار داد! آن زمان در سایت این کمپانی آلمانی که به زبانهای مختلف و در کشورهای مختلف برنامه ریزی شده بود، بخشی تحت عنوان «PERSONALIZE» وجود داشت که به مخاطبان سراسر دنیا اجازه میداد کفش و لباس دلخواه خودشان را انتخاب کنند.
به عنوان مثال، در قسمت تهیه کفش شما میتوانستید رنگ دلخواه خودتان با زیره و زبانههای مختلف را انتخاب کنید و بعد هم اسم شخصی روی قسمتی از کفش بنویسید. در همین قسمت بود که متوجه میشدید اسم ایران در فهرست اسامی تحریمی این شرکت قرار گرفته است. وقتی کلمه «IRAN» تایپ میشد تا در محل مدنظر نقش ببندد، این سایت به مخاطب خبر میداد «این اسم شامل قوانین شخصی سازی نمیشود. ممنون میشویم اگر اسمی دیگر انتخاب کنید یا اینکه برای گرفتن اطلاعات بیشتر با امور مشتریان تماس بگیرید!»
به جز کفش برای تهیه لباس هم همین گونه بود؛ آنجا هم اگر قرار بود برای لباسی که طراحی کرده اید، اسمی روی سینه یا پشت پیراهن حک کنید، به شما اجازه نمیداد از کلمه «IRAN» استفاده کنید. پیام صادرشده در این بخش کمی متفاوت بود و وقتی اسم ایران تایپ میشد، به مخاطب خبر داده میشد «متأسفانه اسمی که وارد کرده اید، رد شده است». این موضوع در شرایطی رخ میداد که میتوانستید به راحتی اسم کشورهای مختلف دنیا را که در فهرست ممنوعه قرار نگرفته اند، انتخاب کرده و روی کفش یا پیراهن خود حک کنید. عجیب آنکه اسم ایران در کنار اسامی دیگر کشورهایی که درگیر مسائل جنگ و تفرقه بودند، دیده میشد. مثلا اسم کشور عراق و افغانستان، سومالی و... نیز در فهرست این تحریمها قرار داشت.