صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مشهد، پایتخت زبان فارسی و حماسه

  • کد خبر: ۹۴۲
  • ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۷
همایش «گفتگو‌های انتقال تجربه» امروز و فردا در مشهد برگزار می‌شود

خادم| امروز و فردا، (ششم و هفتم تیر‌ماه) مشهد میزبان جمعی از شخصیت‌های معتبر ادبیات و هنر کشور خواهد بود. شخصیت‌هایی که قرار است در همایشی دوروزه با عنوان «گفت‌وگوهای انتقال تجربه»، اندوخته‌های خود را با علاقه‌مندان در میان بگذارند و رو در رو به پرسش‌های آنان پاسخ بدهند. هوشنگ مرادی کرمانی، محمد شمس‌لنگرودی، محمدعلی بهمنی، مسعود فراستی، نرگس آبیار، رستاک حلاج، پیمان خاکسار، مهدی فیروزان و شکوه قاسم‌نیا، افرادی هستند که جمع کردن آن‌ها برای یک همایش اتفاقی نادر است.

 

امیدواریم مشهد، شهر خلاق ادبیات شود
سید مسعود ریاضی، از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با ابراز خوشحالی از اجرای این همایش در مشهد و تأکید بر اینکه شهر نیازمند چنین برنامه‌هایی است، می‌گوید: مشهد از دیرباز محل بروز و ظهور بزرگانی در عرصه ادبیات، از فردوسی تا متأخرانی چون اخوان ثالث بوده است و یکی از امتیازهایی که می‌خواهیم برای مشهد بگیریم، عنوان شهر خلاق ادبیات است. اما در شهر خلاق همان‌طور که از عنوانش کاملا مشخص است، باید اتفاق‌ها و رویدادهای جدیدی بروز کند و مشخص باشد خلاقیتی در عرصه ادبیات آن وجود دارد. در‌این‌باره، یکی از کارهای خوبی که شهرداری انجام می‌دهد برگزاری همین برنامه «گفت‌وگوهای انتقال تجربه» خواهد بود. برای این برنامه نویسندگان و شاعران و مترجمان سرشناسی دعوت شده‌اند و مردم می‌توانند رو در رو با آنان همکلام شوند. این اتفاق می‌تواند مبارک باشد و ما را زودتر به خواسته اصلی‌مان برساند که تحقق شهر هوشمند است.او در ادامه اظهار می‌کند: 5،6موضوع برای شهر خلاق وجود دارد؛ شهر خلاق رسانه، شهر خلاق صنایع دستی، شهر خلاق غذا و ... که یکی هم مربوط به ادبیات است. بحث‌ها و بررسی‌های زیادی انجام شد که کدام یک از این‌ها با توجه به ظرفیت‌های مشهد دست‌یافتنی است. روی شهر خلاق ادبیات اجماع نظر بیشتری بود و با توجه به اینکه چند‌بار در نمایندگی یونسکو حضور پیدا کردیم، جمع‌بندی دوستان شهرداری و شورا این بود که ما شایستگی این را داریم که برند شهر خلاق ادبیات را کسب بکنیم و برای همین تمام سرمایه‌گذاری‌ها در این باره انجام شده است. البته رقبای جدی هم مانند شیراز و نیشابور داریم.با وجود اهمیت برنامه تدارک‌دیده ‌شده، واضح است که با برگزاری یک همایش نمی‌شود شهر خلاق ادبیات شد. ریاضی نیز در مورد برنامه‌های آینده شهرداری برای این عنوان خاطرنشان می‌کند: برنامه دیگری هم در آینده خواهیم داشت که در آن برنامه هم بزرگان و مشاهیر ادبی داخل و خارج از کشور شرکت خواهند کرد. شهروندان علاقه‌مند می‌توانند در آن نیز شرکت کنند و از تجربیات شخصیت‌های مورد نظر بهره ببرند. می‌خواهیم به این ترتیب ادبیات را به‌صورت علمی‌تری وارد زندگی مردم کنیم و اشتیاق به کتاب خواندن و دنبال‌کردن آثار شاخص ادبی ایران و جهان را در شهروندان به وجود بیاوریم.

 

نامداران ادب در شهر ادب
همایش «گفت‌وگوهای انتقال تجربه» در حوزه ادبیات در دو روز برگزار می‌شود که بنا به اعلام معاونت برنامه‌ریزی و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، برگزارکننده همایش، ترتیب برنامه‌ها به این صورت خواهد بود: روز پنجشنبه ششم تیر‌ماه از ساعت 16در تالار شهر در میدان شهدا، 7نفر از اهالی قلم شامل محمد شمس‌لنگرودی، هوشنگ مرادی کرمانی، نرگس آبیار، شکوه قاسم‌نیا، پیمان خاکسار، مهدی فیروزان و رستاک حلاج هریک به مدت 18دقیقه صحبت می‌کنند. روز جمعه، هفتم تیر‌ماه نیز محمدعلی بهمنی، مسعود فراستی، هوشنگ مرادی کرمانی، شمس لنگرودی، نرگس آبیار و رستاک حلاج هر‌کدام به مدت یک ساعت به گفت‌وگو با شرکت‌کنندگان خواهند پرداخت. به این صورت که هر شرکت‌کننده به مدت 5دقیقه سؤال خودش را مطرح می‌کند و پاسخش را می‌گیرد. برنامه روز جمعه در سالن همایش شهر کتاب در چهارراه ابوطالب از ساعت 10 تا 13 و از ساعت 16 تا 20 خواهد بود.
برندینگ مشهد و شناخته شدن این شهر به عنوان شهر ادبیات، نکته‌ای است که دست‌اندرکاران همایش در شهرداری مشهد بر آن تأکید دارند و این همایش را پیش‌زمینه‌ای برای رسیدن به این هدف می‌دانند. آن‌ها بر این باورند که از آنجا که مشهد دارد سیری را طی می‌کند که پایتخت فارسی‌زبانان جهان و پایتخت حماسه‌ها شود، همایش‌هایی ازاین‌دست زمینه‌‌سازی برای دریافت چنین امتیازی برای شهر خواهد بود.
لازم به یادآوری است که شرکت در این همایش برای عموم علاقه‌مندان رایگان است. برای ثبت‌نام می‌توانید به نشانی اینترنتی estevents.org مراجعه کنید.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.