صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

از پشت‌پرده فروش دستمال‌کاغذی و پوشک با ۵۰ درصد تخفیف چه می‌دانیم؟

  • کد خبر: ۹۵۱۱۸
  • ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
آشفته بازار این تخفیف‌های غیرواقعی که معمولا پوششی برای گران فروشی هستند، سبب شده است وزارت صمت، طرحی را به نام «درج قیمت کارخانه بر روی کالا» و ازجمله دستمال کاغذی و پوشک بچه به اجرا درآورد. فروشندگان در سطح بازار هم باید بعد از افزودن سود مجاز با درج قیمت کالا بر روی قفسه‌ها به گونه‌ای که برای شهروندان رویت پذیر باشد، کالا‌ها را بفروشند.

سیدمحسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ «انواع واقسام دستمال کاغذی و پوشک بچه از ۱۰ تا ۵۰ درصد تخفیف!». کافی است به فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا عمده فروش‌های عرضه کننده این محصولات سر بزنید تا با انواع واقسام برچسب‌های وسوسه کننده تخفیف مواجه شوید؛ برچسب‌هایی که همه شان به شما می‌گویند می‌توانید با هزینه کمتر، مقدار بیشتری خرید کنید؛ البته این تبلیغات منحصر به فروشگاه‌ها نیست و خیلی وقت است که پایشان به فضای مجازی هم باز شده است. به عنوان نمونه در بخش عرضه دستمال کاغذی یکی از سایت‌ها آمده است: «دستمال کاغذی ۱۰ عددی با ۳۰ درصد تخفیف»، «پوشک بچه ۴۰ عددی با ۳۵ درصد تخفیف.».

آشفته بازار این تخفیف‌های غیرواقعی که معمولا پوششی برای گران فروشی هستند، سبب شده است وزارت صمت، طرحی را به نام «درج قیمت کارخانه بر روی کالا» و ازجمله دستمال کاغذی و پوشک بچه به اجرا درآورد. فروشندگان در سطح بازار هم باید بعد از افزودن سود مجاز با درج قیمت کالا بر روی قفسه‌ها به گونه‌ای که برای شهروندان رویت پذیر باشد، کالا‌ها را بفروشند. عرضه کنندگان دستمال کاغذی در بازار عمده فروش‌های مشهد می‌گویند که بعد از شهروندان، رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها بیشترین بازار هدف دستمال کاغذی‌هایی هستند که با تخفیف زیاد عرضه می‌شوند. فروشندگان تاکید می‌کنند که بیشتر اغذیه فروش‌ها از دستمال کاغذی فله‌ای استفاده می‌کنند تا هزینه خود را کاهش دهند.

باتوجه به اهمیت اجرای طرح و تأثیر آن بر ایجاد آرامش در بازار، قرار است بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی همراه تیم رسانه‌ای شهرآرا، بازرسی از واحد‌های تولیدی را آغاز و بر روند قیمت گذاری کالا‌ها در واحد‌های تولیدی نظارت می‌کنند. در این میان با تخلفات احتمالی نیز برخورد می‌شود. این بازرسی‌ها درقالب پویش «بی قیمت نخریم ۲» انجام می‌شود. پیش از این، بازرسان صمت و خبرنگاران شهرآرا در قالب این پویش، دو بازرسی از واحد‌های تولیدی و بازار انجام داده اند. در ادامه این طرح، از یک واحد تولیدکننده دستمال کاغذی در مشهد، بازدید و فرایند جدید قیمت گذاری بررسی شد. در این بازرسی، مهدی اینانلو، رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی مشهدو علی میرزاییکارشناس اداره نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی حضور داشتند.

ارزان شدن دستمال کاغذی

در همان ابتدای بازرسی، مدیر تولید کارخانه مربوط با ذکر مثالی، وضعیت بازار دستمال کاغذی را برای ما روشن می‌کند. او می‌گوید: دستمال کاغذی ما که ۱۰ هزارو ۸۰۰ تومان قیمت خورده است، گاه تا ۱۲ هزار تومان هم به فروش می‌رسد. الان با طرح جدید، قیمت تولیدکننده می‌شود ۸ هزارو ۵۰۰ تومان و درنهایت این کالا باید با سود ۱۷ درصدی به دست مصرف کننده برسد. تازه این کاهش قیمت برای مصرف کننده در شرایطی رخ داده است که یک هفته‌ای می‌شود مواد اولیه دستمال کاغذی هم گران شده است.

این تولیدکننده با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید و تقاضای بخشی از جامعه برای خرید ارزان می‌گوید: همین وضعیت سبب شده است بازار پر از دستمال کاغذی‌های بی کیفیتی شود که از مواد اولیه نامرغوب استفاده می‌کنند. تازه همین‌ها محصولات بی کیفیت خود را با اشانتیون به فروشنده‌ها می‌دهند تا آن‌ها این محصولات را در پوشش تخفیف به مردم عرضه کنند. رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی مشهد صحبت‌های او را تایید می‌کند و در تلفن همراهش، عکسی از تبلیغ فروش دستمال کاغذی با ۵۰ درصد تخفیف است را به ما نشان می‌دهد.

اینانلو تاکید می‌کند که در بازار از این نمونه ها، زیاد گزارش می‌شود؛ البته آن‌ها نیز از این مسئله به سادگی نمی‌گذرند و درحال برخورد با چنین تخلفاتی هستند. مدیرفروش کارخانه با ابراز رضایت از اجرای طرح جدید قیمت گذاری، معتقد است که این طرح با کاهش دادن قیمت‌ها به نفع مصرف کننده تمام می‌شود، با این حال او می‌گوید به دلیل رکودی که در بازار وجود دارد، اکنون در انبار‌های آن‌ها به اندازه دو ماه دیگر محصولات سلولزی وجود دارد، از این رو تأثیرگذاری روش جدید قیمت گذاری بر بازار مقداری زمان می‌برد.

تغییر معادلات به نفع مصرف کننده

در ادامه، کارشناس اداره نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، درباره این بازرسی می‌گوید: باتوجه به دستور سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، بازرسی از واحد‌های تولیدی محصولات سلولزی در استان و مشهد در دستورکار قرار گرفت. علی میرزایی می‌افزاید: در بازرسی از خط تولید کارخانه محصولات سلولزی، درج قیمت تولیدکننده از زمان اجرای قانون تایید شد.

تولیدکننده مدعی بود که در روز‌های اول اجرای طرح درج قیمت کارخانه بر روی کالا‌ها به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، مجبور شده است چند روز خط تولیدش را تعطیل کند، این درحالی است که در ابتدای طرح، سازمان حمایت و معاونت بازرسی سازمان صمت استان، اطلاعات لازم را به انجمن‌ها و اتحادیه مربوط داده بودند. وی بیان می‌کند: یکی از مشکلات درج قیمت مصرف کننده روی کالا ها، تخفیف‌های کف بازار و تخفیف‌های بدون مبنا برای کالا‌ها و ازجمله محصولات سلولزی مانند دستمال کاغذی و پوشک بچه بود. وی تاکید می‌کند: روش جدید با شفاف سازی قیمت ها، سبب می‌شود معادلات بازار به نفع مصرف کنندگان تغییر کند و کالا‌ها با قیمت مناسب تری به دست آن‌ها برسد.

کمک به رونق تولید

رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی مشهد در گفتگو با شهرآرا می‌گوید: درج قیمت مصرف کننده یکی از معضلاتی بود که سبب گلایه‌ها مردم شده بود. به منظور رفع مشکلات قرار شد از این به بعد بر روی کالا‌ها قیمت تمام شده تولید درج شود. این کار سبب می‌شود کالا‌ها با قیمت مناسب تری به دست مردم برسد. اینانلو می‌افزاید: در راستای اجرای این طرح، بازرسی از بازار و واحد‌های تولیدی را شروع کرده ایم و شاهد هستیم که با وجود افزایش قیمت مواد اولیه، بازهم کالا‌ها با قیمت کمتری به دست مصرف کننده می‌رسد. طرح درج قیمت تولید بر روی کالا، سبب حذف دلال‌ها می‌شود و به رونق تولید کمک می‌کند. وی ادامه می‌دهد: برنامه ریزی کرده ایم تمام واحد‌های تولیدی که مشمول طرح هستند، بررسی شوند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.