صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

چه کسی قرار است بر قیمت کالا‌ها به صورت دقیق و با درنظرگرفتن همه اصول قیمت گذاری کالا نظارت کند و از همه مهم‌تر چه تضمینی وجود دارد که تولیدکنندگان، کالای باکیفیت برای فروش به مصرف کنندگان ارائه کنند؟

محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ سال هاست که با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال، خرده فروشان و بنک داران بازار جانی دوباره می‌گیرند و در قالب طرح‌های پاییزه و آخرسالی و با تخفیف‌های به ظاهر وسوسه آمیز، اجناسشان را به مردم می‌فروشند. البته تصور آن‌ها از این اجناس همان مانده‌های «ته انبار» و «ازمدافتاده» یک سال بازاریان است؛ کالا‌هایی که در طول سال روی دستشان مانده است و حالا کجا بهتر از این بازار‌ها برای فروش یک جا و بدون دردسر آن ها؟! در سال‌های گذشته با افزایش تورم و تأثیر مستقیم آن بر قیمت اجناس مختلف، مصرف کنندگان با بی ثباتی قیمت‌ها و حتی تفاوت در قیمت یک محصول بین چند مغازه نزدیک به هم روبه رو می‌شوند؛ اتفاقی که باعث سرگردانی مردم شده است.

حالا «شبکه خبر» اعلام کرده که قرار است «جشنواره خرید شفاف» از فردا کارش را در سراسر کشور آغاز کند. هدف از برگزاری این جشنواره تأمین کالای شب عید با قیمت مصوب است. همچنین این جشنواره قصد دارد کالا‌های اساسی را به صورت اینترنتی بفروشد. از آن طرف، گویا قرار است برای شفاف سازی بیشتر، کالا‌ها با درج قیمت تولیدکننده به فروش برسند.

چنین جشنواره‌ای اگر واقعا اصولی و شفاف برگزار شود، می‌تواند نقش مهمی در ایجاد توازن در بازار داشته باشد، اما سؤال اصلی اینجاست که چطور سازمان‌های مربوط بر کیفیت محصولات تولیدکنندگان نظارت می‌کنند؟ چه کسی قرار است بر قیمت کالا‌ها به صورت دقیق و با درنظرگرفتن همه اصول قیمت گذاری کالا نظارت کند و از همه مهم‌تر چه تضمینی وجود دارد که تولیدکنندگان، کالای باکیفیت برای فروش به مصرف کنندگان ارائه کنند؟

این‌ها پرسش‌هایی است که مردم به عنوان مصرف کنندگان اصلی این کالا‌ها با آن روبه رو هستند. مصرف کنندگان امروز علاوه بر مشاهده قیمت‌های مختلف برای یک محصول، با تنوع در برند‌ها و کیفیت کالا‌ها هم روبه رو هستند. آنچه گفته شد، می‌تواند باعث بی اعتمادی و به تبع آن کسادی بازار‌های رسمی شب عید شود. جشنواره خرید شفاف در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش «ستاد تنظیم بازار» تلاش کرد با فروش اینترنتی کالا‌هایی مثل تخم مرغ ثبات را در بازار ایجاد کند؛ طرحی که هنوز اجرا نشده، شکست خورد.

این درحالی است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای خصوصی که فروش اینترنتی هم دارند، نبض بازار را به دست گرفته اند و با ارائه خدمات جانبی بسیار به مشتریان باعث جلب رضایت آن‌ها شده اند. دولت، اما نباید فراموش کند که درقبال تک تک اعضای جامعه فارغ از طبقه اجتماعی آن ها، وظیفه خدمت رسانی با بالاترین سطح دسترسی را دارد. حالا باید منتظر ماند تا دید که جشنواره خرید آسان می‌تواند تا حدودی از رنج خرید مردم در بازار بکاهد یا نه.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.