صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

زمزمه‌هایی از مذاکرات هسته‌ای وین شنیده می‌شود که گویا برخی طرف‌ها با «توافق موقت» موافقت کرده اند، اما تا این لحظه ایران هنوز موضعی رسمی در قبال این موضوع اتخاذ نکرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ برخی اخبار تأییدنشده و گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که بر اساس توافق موقت، برخی دارایی‌های ایران از حالت بلوکه خارج شده، مبادلات بانکی ایران عادی و برخی تحریم ‎های نفتی نیز لغو می‌شود و ایران هم درمقابل متعهد می‌شود که فعالیت‌های هسته‌ای خود را فریز، غنی سازی ۶۰ درصدی و ساخت سانتریفیوژ‌ها را متوقف کند و با آژانس نیز همکار‌ی های بیشتری داشته باشد.

اما به فرض وجود پیشنهاد توافق موقت با چنین شرایطی، درباره اینکه آیا این توافق می‌تواند راهگشای مسیر دشوار احیای برجام باشد، تحلیلگران نظرات متفاوتی دارند.

با پذیرش توافق موقت ممکن است مذاکرات دو تا سه سال طول بکشد

سیدجلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره چرایی مطرح شدن بحث توافق موقت در مذاکرات وین از جانب طرف غربی برجام، به «نامه نیوز» گفت: اکنون از اظهارات نماینده فرانسه در مذاکرات چنین برمی آید که مذاکرات شرایط سختی را طی می‌کند؛ البته این سخنان از سوی فرانسه به عنوان پلیس بد در مذاکرات مشخص است که اهدافی را دنبال می‌کند. در مقطع کنونی فقط نماینده روسیه است که برای حصول نتیجه اظهار امیدواری می‌کند که البته او هم می‌گوید مذاکرات خیلی سخت پیش می‌رود. با مجموع نظرات می‌توان گفت که امید چندانی به رسیدن به نتیجه واحد در همه ابعاد وجود ندارد.

در این شرایط پیشنهاد دیگری مطرح شده است، پیشنهادی با عنوان «توافق موقت»؛ به این صورت که آمریکایی‌ها بخشی از تحریم‌های نفتی ایران را رفع کنند و ایران بتواند تا سقف مشخصی نفت بفروشد و معالات بانکی ایران هم تا حدی عادی شود و ایران هم در مقابل، غنی سازی ۶۰ درصد را متوقف کند. غربی‌ها تصور می‌کنند ایران تا رسیدن به بمب اتم یک ماه فاصله دارد و به همین دلیل می‌خواهند ایران به نقطه گذار نرسد و بنا دارند به صورت موقت توافق کنند تا با خیال راحت مدت زیادی، شاید حتی دو تا سه سال، به مذاکره بپردازند.

توافق موقت، فریبی از سوی غربی‌ها برای تحمیل وعده هایشان است

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره رویکرد بایسته تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در قبال موضوع توافق موقت در وین به «فردا» گفت: آنچه درباره توافق موقت در مذاکرات مطرح می‌شود، مانند حذف ارز ترجیحی شده است؛ به نحوی که موافقان و مخالفانی دارد و باید تأکید کنیم که همه این نظرات نمی‌تواند مبنای تصمیم گیری باشد. آنچه باید ملاک عمل قرار گیرد، تصمیم وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی است.

اینکه یک نماینده در مجلس، ولو رئیس کمیسیون امنیت ملی باشد، بگوید که احتمال توافق موقت وجود دارد، تا زمانی که مقامات ذی ربط نظری نداده اند، محل ارجاع نیست. آنچه تا این لحظه وزارت خارجه تعیین کرده، این است که ایران به سمت توافق موقت نخواهد رفت. درست نیز همین است؛ زیرا توافق موقت، فریبی از سوی غربی‌ها برای تحمیل وعده ‎های خودشان است؛ وعده‌هایی که سرابی بیش نیست و این موضوع را در گذشته هم دیده ایم. به همین دلیل وزارت خارجه می‌کوشد به توافقی دائمی و به نفع ملت و کشور ایران دست یابد.

وی درباره اینکه اگر مذاکرات به بن بست برسد آیا می‌توان در آن زمان روی توافق موقت حساب باز کرد، گفت: بن بست در مذاکرات به وجود نمی‌آید؛ زیرا خبر داریم که اقتصاد آمریکا در چه وضعیتی به سر می‌برد و می‌دانیم که این کشور ذخایر نفتی اش به کمترین میزان خود رسیده است و آن‌ها هم این عزم را دارند که تحریم‌ها شکسته شود، هرچند این عزم را پنهان می‌کنند.

غربی‌ها و مشخصا آمریکا می‌خواهند با طرح موضوعاتی مانند توافق موقت، ما را از مسیر اصلی خود خارج کنند و مسئولان نباید زیر بار چنین موضوعاتی بروند. ایران اکنون در جایگاه ممتازی قرار دارد و گسترش ارتباط با روسیه و چین، ایران را در عرصه جهانی متفاوت کرده است. ایران نشان داد که مانند گذشته نمی‌خواهد روابطی یک سویه با غرب داشته باشد و حالا خودش بدون نیاز به غرب می‌تواند بهترین ارتباطات خارجی را داشته باشد.

توافق موقت ضرورتی ندارد

مارک اوته، نماینده ویژه بلژیک در امور سوریه و نایب رئیس مؤسسه اروپایی صلح، در گفتگو با «ایلنا»، درباره موانع موجود در مذاکرات وین و بحث توافق موقت گفت: نبود اعتماد بین طرفین درباره اهداف سیاسی نهایی دو طرف، مانع اصلی برای مذاکرات است.

همچنین هر طرف اولویت‌های خاص خود را دارد و هنوز باید بر تناقضات غلبه کرد. این یک فرآیند کند و پیچیده است؛ اکنون صبر استراتژیک لازم است. وی در ادامه با رد احتمال دستیابی به توافق موقت گفت: هدف، دستیابی به توافق نهایی است. فکر نمی‌کنم یک توافق موقت ضروری باشد. تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود، برجام احیا نمی‌شود. من درباره تاریخ رسیدن به توافق پیش بینی خاصی ندارم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.