صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دلایل مخالفت صنایع هوایی با اینترنت 5G چیست؟

  • کد خبر: ۹۶۵۷۵
  • ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
وزارت هوانوردی و وزارت حمل و نقل آمریکا برای رفع نگرانی‌های موجود در مورد راه‌اندازی شبکه ۵G در نزدیکی فرودگاه‌ها، دو غول مخابراتی این کشور یعنی Verizon و AT&T را مجبور به توقف پروژه خود کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، در حالی که غول‌های مخابراتی جهان برای توسعه شبکه ۵G آماده می‌شوند، خطوط هوایی در برخی از فرودگاه‌ها به دلایلی مختلف نگران توسعه این شبکه مخابراتی هستند.

پس از درخواست مدیرعامل‌های خطوط هوایی بزرگ و شرکت‌های FedEx و UPS از وزارت هوانوردی و وزارت حمل و نقل آمریکا در خصوص رفع نگرانی‌های موجود در مورد راه‌اندازی شبکه ۵G در نزدیکی فرودگاه‌ها، دو غول مخابراتی این کشور یعنی Verizon و AT&T راه‌اندازی شبکه خود را در این مناطق به تاخیر انداختند.

علت این درخواست خطوط هوایی، اجتناب از اختلالات جدی در جابه‌جایی مسافران هوایی، حمل و نقل بار، زنجیره تامین و تحویل ملزومات پزشکی بیان شده است.

اما چرا خطوط هوایی تحت تاثیر شبکه ۵G قرار می‌گیرند؟

دلیل اصلی این نگرانی نزدیک بودن طیف موج مورد استفاده این شبکه‌های مخابراتی به طول موج مورد استفاده در ابزار ارتفاع سنج وسایل نقلیه هوایی است.

این نگرانی‌ها در حالی بیان می‌شود که دو شرکت مخابراتی مذکور سال گذشته میلیاردها دلار برای استفاده از این طیف طول موج‌ها سرمایه‌گذاری کردند.

کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی طیف موج حائلی را بین طیف موج مورد استفاده برای شبکه ۵G و طیف موج مورد استفاده برای ارتفاع‌سنج‌ها اعلام کرد تا نگرانی‌های امنیتی رفع شود. اما اداره فدرال هوانوردی ماه گذشته اعلام کرد احتمال تداخل این دو طیف موج مانع استفاده برخی از خلبان‌ها از ارتفاع‌سنج می‌شود.

این اعلام پس از به تعویق انداختن زمان راه‌اندازی شبکه ۵G توسط شرکت‌های AT&T و Varizon از ابتدای ماه دسامبر و توافق آن‌ها بر کاهش قدرت سیگنال باند  C به مدت ۶ ماه انجام گرفت.

شبکه ۵G چطور باعث تاخیر پروازها می‌شود؟

هواپیماهایی که به ارتفاع‌سنج‌های قدیمی‌تر مجهز هستند، ممکن است در معرض تداخل سیگنال قرار گیرند و به همین علت در شرایطی مانند مه یا سایر شرایط آب و هوایی نامناسب که امکان دیدن باند فرود یا پرواز وجود ندارد، خلبان‌ها نمی‌توانند به ابزار ارتفاع‌سنج اطمینان کنند و ناچار به تغییر مسیر، تاخیر یا عدم انجام پرواز می‌شوند.

به گفته شرکت‌های AT&T و Varizon در حال حاضر شبکه ۵G در مناطق فرودگاهی بیش  از ۴۰  کشور جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که از هواپیماها و ارتفاع‌سنج‌های قدیمی بهره می‌برند.

با وجود این مقامات آمریکایی هنوز نتوانسته‌اند از ایمن بودن این شبکه مخابراتی در نزدیکی فرودگاه‌ها اطمینان حاصل کنند.

در نتیجه این اتفاقات برخی از خطوط هوایی بین‌المللی از جمله Air India و امارات پروازهای خود را به آمریکا کنسل کرده‌اند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.