ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ «روز مادر مبارک»؛ البته بیشترمان دوست داریم این پیام خشک و خالی نباشد و همراهش به عزیزانمان هدیهای هم بدهیم، یا اگر نسبتمان در خانواده با این روز هم خوانی داشته باشد، هدیهای دریافت کنیم. این موضوع بهانهای شده است برای اینکه در هفته گذشته بازارهای مرتبط کمی جان بگیرند و با همه گرانیها و تنگ دستیهای معیشتی، به جنب وجوش بیفتند.
تنوع در ویترین هدیههای روز مادر زیاد است؛ از کیف، کفش و انواع پوشاک تا لوازم خانگی، طلا، بدلیجات و.... البته ناگفته پیداست که گستره دایره انتخاب هر فرد برای خرید هدیه، مستقیم وصل میشود به موجودی حساب بانکی او. با این همه پا که به بازار مجازی یا حقیقی میگذارید، ردپای آمدن این روز و تکانههای آن به بازار را احساس خواهید کرد.
سری به چند خیابان در مناطق مختلف میزنیم. خیابان احمدآباد، راهنمایی، طلاب و هاشمیه را انتخاب میکنیم. رفت وآمدها زیاد است و خیابانها شلوغ. این را نمیدانیم که چقدر از این مشتریان بالقوه به خریدار واقعی تبدیل میشوند، اما آن طور که کسبه در بازارهای مختلف میگویند، به مناسبت این عید مبارک بازارها نسبت به روزهای قبل رونق گرفته اند. البته چاشنی حرف همه این افراد کاهش قدرت خرید و گرانی نیز هست. آنها تأکید میکنند که بسیاری از این رفت وآمدها به خرید ختم نمیشوند یا رقم معاملهها کم است. با وجود این، در مناسبتهایی مانند ولادت حضرت زهرا (س) بازارها جان میگیرند.
مثل همه مناسبتهای دیگر، با نزدیک شدن به روز مادر، فروشندهها شیپور تخفیفات و تبلیغات را به صدا درآوردند. برگههای اعلام تخفیف تا بنرها و پوسترهای مختلف پشت شیشه مغازه ها، پیامکهای تبلیغاتی از فروشگاههایی که شاید یک بار از آنها خرید کرده باشید، به اضافه تبلیغات فضای مجازی و صفحههای فروش محصولات در اینستاگرام و... مملو از پیامهایی است که این روزها حتما با آن روبه رو شده اید و راست و دروغش مثل همیشه برایتان سؤال شده است.
«تخفیف ۳۰ درصدی انواع روسری به مناسبت روز مادر»، «هدیهای مانند هیچ وقت...»، «تخفیف ۱۸ درصدی فروشگاه... به مناسبت روز زن»، «از تخفیف روز مادر عقب نمانید!» و... فقط گوشهای از این پیام هاست.
سری به چند فروشگاه حضوری میزنیم و هرکس به روشی تخفیفها را به رخمان میکشد. یکی روی اتیکتها خط زده و قیمت جدیدی نوشته، دیگری یک رگال یا قفسه را به تخفیف خوردهها اختصاص داده است و در بعضی موارد هم فقط باید به گفته فروشنده برای قیمت قبل و بعد اعتماد کرد.
کمی دقت کافی است که ببینید رفت وآمد به فروشگاههایی با تخفیفات و تبلیغات گستردهتر بیشتر است. در فروشگاهها نیز طبیعی است که استقبال مردم از این کالاها بیشتر باشد. در بیشتر موارد تا آنجا که ذهنمان یاری میکرد، قیمتها چندان تفاوتی با قبل نکرده بود، اما فروشگاههای حضوری و مجازی که تخفیفات آنها واقعیتر باشد هم بینشان پیدا می شد.
آقای صمدی فروشنده لباس در خیابان هاشمیه است. او میگوید: نمیشود گفت همه تخفیفها دروغی است. برخی مربوط به کالاهای آخر فصل است و بعضی هم برای مشتریهای پابه جفت فروشگاه، اما به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، حتی اسم تخفیف هم جذابیت دارد.
دبیر اتحادیه طلاوجواهر مشهد میگوید: رفت وآمد مردم در بازار طلا افزایش پیدا کرده است. البته بیشتر خریدها مناسبتی است و به دلایل سیاسی اکنون خیلیها از معامله طلا دست کشیده اند. رونق نسبی بازار طلا در این روزها هم به دلیل سالروز میلاد حضرت زهرا (س) و هم کم شدن مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلاست.
یوسف تقی زادگان ادامه میدهد: مردم برای کادو بیشتر طلاهایی با وزن کم مثل انگشتر یا مدال سبک با حدود قیمتی ۵ میلیون تومان را انتخاب میکنند. همچنین به دلیل گرانی طلا، خرید نقره و بدلیجات یکی از گزینههای انتخابی برای روز مادر است که خیلیها آن را جایگزین فلز زرد گران بها میکنند.
یک دسته گل ساده ۱۴۰ هزار تومان به بالا قیمت دارد. این قیمت را یکی از گل فروشیهای سرشناس مشهد به ما میدهد. با وجود گرانی، این روزها بازار گل هم رونق گرفته است. به عنوان مشتری به یکی از گل فروشیهای مشهدی سر میزنیم. هر شاخه رز بین ۳۰ هزار تا ۶۰ هزار تومان، یک دسته داوودی ۵۰ هزار تومان و در اینجا دسته گلها از ۱۷۰ هزار تومان آغاز میشود. میپرسیم گران شده است؟
فروشنده به جای پاسخ بله یا خیر، چند جمله تحویلمان میدهد: چیزی سراغ دارید که گران نشده باشد؟ تازه چند روز است بازار رونق گرفته و آن هم به دلیل اعیاد و راه افتادن جشنها و عروسی هاست. برای همین کمی بازار و قیمتها تکان خورد؛ نهایت ۳۰ درصد.
یکی دیگر از گل فروشیها جعبههای آماده گل تهیه کرده است که قیمتهای آن از ۱۵۰ هزار تومان شروع میشود. سبدهای گل نیز از ۵۰۰ هزار تومان به بالا قیمت خورده بود.
هم مشاهدات میدانی ما و هم گفته کسبه نشان میدهد با وجود افزایش قیمت ها، بازار گل هم رونق گرفته است.
نگین شکوری، صاحب یک صفحه فروش لباس و بدلیجات در اینستاگرام، از افزایش فروش در این روزها میگوید و تأکید میکند که فروش او از طریق فضای مجازی خیلی بهتر از زمانی است که صاحب مغازهای در یکی از پاساژهای مشهد بوده است. او ادامه میدهد: محدوده قیمت سفارش مشتریها برای روز مادر بین ۳۰۰ هزار تا یک میلیون تومان است.
پاکدل، صاحب یک صفحه فروش روسری در فضای مجازی هم از رونق فروش در این روزها میگوید و البته تأکید میکند: تا رونق واقعی فاصله زیادی داریم. اوضاع در مناسبتها خیلی بهتر از قبل میشود؛ هرچند این رونق کوتاه باشد، بازهم جای شکر دارد.
او با اشاره به اینکه فروش حضوری نیز دارد، ادامه میدهد: البته این روزها فروش مجازی ما بیشتر از حضوری شده است.