صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

درخواست ۱۷۵ واگن برای خط ۳ مترو

  • کد خبر: ۹۶۸۱
  • ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۷
مجوز خرید ۶۰ واگن خط یک احتمالا تا پایان دی‌ماه امسال صادر می‌شود
زهرا اسکندریان - «بر اساس برنامه زمان‌بندی که دولت به شرکت قطارشهری شهرداری مشهد داده است، احتمالا ۱۷۵ واگن برای خط ۳ قطارشهری در سال ۹۹ خریداری شود.» این خبر را مدیرعامل شرکت قطار‌شهری شهرداری به شهرآرا داد و افزود: آنچه در اولویت دولت برای خرید واگن قطارشهری‌های کشور قرار گرفته است، ۶۳۰ دستگاه واگن برای خطوط مترو تهران و بعد تأمین و تهیه واگن و تجهیزات آن برای مشهد، شیراز و اصفهان است. هفته گذشته هیئت دولت با تخصیص ۶۶۷میلیون یورو برای تأمین واگن قطار‌های شهری کلان‌شهر‌ها در قالب طرح تأمین و تهیه تجهیزات و واگن قطارشهری و حومه موافقت کرد. با این حال کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد، به شهرآرا گفت که هنوز برای این موضوع از سوی دولت با مدیران شهرداری یا شرکت قطارشهری مذاکره‌ای نشده است.
به گفته او پیش از این، طرحی به‌عنوان تهیه و خرید ۲۰۰۰ دستگاه ناوگان قطارشهری از سوی دولت برای کلان‌شهر‌ها وجود داشت، اما دولت به دنبال تأمین منابع این بخش بود و شاید مصوبه هفته گذشته درباره تأمین این تعداد ناوگان باشد.
او با بیان اینکه دولت خرید واگن را خود انجام می‌دهد درحالی‌که در گذشته این کار از سوی شهرداری‌ها انجام می‌شد، ادامه داد: پیش از این برای خط ۲ تمام واگن‌ها خریداری شده است و امسال درخواستی برای خرید نداشتیم؛ با این وجود برای خط ۳ قطارشهری ۱۷۵ واگن درخواست دادیم که دولت این تعداد قطار را در اولویت امسال قرار نداده است.
کیامرز بیان کرد: اگر شهرداری بخواهد گام اول خط ۳ قطارشهری را راه بیندازد، درصورتی‌که این ۱۷۵ واگن از سوی دولت تأمین نشود، می‌تواند از ۲ یا ۳ رام قطاری که به‌عنوان مازاد برای خط ۲ خریداری شده است، استفاده کند. اکنون ۲۰ رام قطار برای خط ۲ قطارشهری مشهد وجود دارد که از این تعداد ۱۳ یا ۱۴ رام در خط فعال هستند و از ۷ رام دیگر برای مواقع اضطراری استفاده می‌شود. به همین منظور می‌توان ۲ یا ۳ رام قطار خط ۲ را برای راه‌اندازی خط ۳ استفاده کرد تا قطار‌های این خط خریداری شود.

احتمال ارائه مجوز خرید ۶۰ واگن برای خط یک تا دی‌ماه
پیش از این اعلام شده بود که خط یک قطارشهری مشهد با کمبود ۶۰ واگن روبه‌رو است. با این حال دولت خرید واگن از سوی شهرداری‌ها را ممنوع کرده است.
خط یک قطارشهری مشهد از نوع LRT است و واگن‌های آن با خرید واگن‌هایی که از سوی دولت انجام می‌شود، متفاوت است. شهرداری هم پیگیر بود تا بتواند برای این ۶۰ واگن لازم برای خط یک مجوز بگیرد.
اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهور، با خرید این واگن‌ها از سوی شهرداری مشهد موافقت کرد و درباره این موضوع به وزارت کشور نامه زد.
حالا مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد خبر داده که با ارسال این نامه به وزارت کشور، جلسات کارشناسی در حال برگزاری است.
کیامرز دریافت این مجوز را دارای روند اداری طولانی و پیچیده می‌داند، با این حال احتمال می‌دهد تا پایان دی‌ماه امسال این مجوز از دولت گرفته شود.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.