صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

برکت ترسالی در سال آبی جدید

  • کد خبر: ۹۷۶۵
  • ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۱
بارندگی‌های استان در پاییز و زمستان امسال بیشتر از حد معمول خواهد بود
ملیحه فلاح - سال‌هاست که شنیدن خبر‌های خشک‌سالی و کم‌آبی همه را نگران کرده است. این خشک‌سالی‌های پی‌درپی و برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی کار را به جایی رسانده که با وجود بارندگی‌های فراوان سال آبی گذشته، بازهم مسئولان حوزه آب از کمبود این مایع حیاتی می‌گویند. با این حال طبق آمار ارائه‌شده، در سال آبی گذشته بیش از ۳۰ درصد نقاط خراسان‌رضوی به وضعیت ترسالی رسید و همین بارش‌ها باعث شد که بارقه‌های امید گذر از این وضعیت در دل خراسانی‌ها روشن شود.
برای قضاوت درباره گذر از وضعیت خشک‌سالی به ترسالی، کمی زود است، اما بارش‌های سال آبی قبل میزان آب ذخیره‌شده در مخازن سد‌ها را به میزان درخور توجهی افزایش داد. طبق آمار شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی، از ابتدای مهرماه امسال تاکنون بیش از ۳۲ میلیون مترمکعب بوده است.
حالا دبیر کمیته تحقیقات شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی از بارندگی بیشتر از حد معمول در پاییز و زمستان امسال خبر داده است.
احمد قندهاری در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه سال گذشته در بیشتر نقاط استان شرایط ترسالی وجود داشت، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز در بیشتر نواحی مختلف استان شاهد ترسالی باشیم. وی با بیان اینکه نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از وضعیت بارندگی در بلندمدت داشت، گفت: سال گذشته با ثبت نزدیک به ۳۱۰ میلی‌متر بارش، رکورد بالایی در بارندگی ثبت کردیم. این در حالی است که در سال آبی ۹۷-۹۶ یکی از خشک‌ترین سال‌های آبی را تجربه کردیم.
دبیر کمیته تحقیقات شرکت آب منطقه‌ای استان درباره وضعیت مخازن سد‌های استان نیز چنین ابراز امیدواری کرد: در سال آبی جدید میزان ورودی آب به سد‌های استان وضعیت خوبی داشته، اما مشکل اصلی منابع آب زیرزمینی است که به دلیل اضافه‌برداشت‌های پی‌درپی در سال‌های اخیر این منابع با کمبود جدی روبه‌رو شده‌است.
به گفته قندهاری، میانگین بارش باران در استان نسبت به سال گذشته کاهش داشته، اما در مقایسه با دوره آماری افزایش پیدا کرده است.

کاهش بارندگی از نیمه دی
آمار بارندگی‌های ارائه‌شده از سوی سازمان هواشناسی استان نیز گواهی بر این ادعاست. رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی خراسان‌رضوی نیز در گفتگو با شهرآرا اظهار کرد: متوسط بارندگی‌های استان از ابتدای سال آبی تاکنون ۷/۲۱ میلی‌متر بوده است؛ این در حالی است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸/۱۰ میلی‌متر کاهش داشته و نسبت به دوره آماری ۹/۶ میلی‌متر افزایش داشته است.
به گفته یحیی قائنی‌پور، میزان بارندگی در مشهد از ابتدای سال آبی تاکنون ۵/۱۹ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱/۲۳ میلی‌متر کاهش داشته است.
وی بر اساس اطلاعات ارائه‌شده از سوی مرکز ملی اقلیم‌شناسی ایران بیان کرد: احتمالا بارندگی‌های استان در آذرماه در برخی نقاط استان در حد معمول و در شمال‌غرب بیشتر از حد معمول خواهد بود.
به گفته قائنی‌پور، طبق این پیش‌بینی‌ها میزان بارندگی از نیمه دوم دی‌ماه کاهش خواهد یافت.

افزایش ۳۱ درصدی حجم آب مخازن
طبق آمار شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی، اکنون ۴۶ درصد مخازن استان پر است؛ این درحالی است که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد بوده است. طبق این آمار، اکنون حجم آب ذخیره‌شده در سد‌ها ۸۵/۷۲۸ میلیون مترمکعب است. این میزان در سال گذشته ۹۴/۲۲۳ میلیون مترمکعب بوده است.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.