صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

آیا سرنوشت خودروسازی در صنعت لوازم خانگی تکرار می‌شود؟

  • کد خبر: ۹۸۰۹۰
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸
حمایت‌های تازه از صنعت لوازم خانگی و ایجاد انحصار در بازار داخلی و حذف رقبای خارجی در این بازار باعث شده است که خیلی از کارشناسان نگران آینده این صنعت در کشور باشند. افزایش قیمت‌هایی که اخیرا در این بازار اتفاق افتاد سیل انتقادات را دوباره به سمت وزارت صمت هدف گرفت اما آیا نتیجه انحصار در بازار لوازم خانگی کشور باعث میشود سرنوشت این صنعت همچون خودروسازی داخلی محکوم به شکست باشد؟

به گزارش شهرآرانیوز، صنعت لوازم‌خانگی در سال‌های اخیر با دریافت برخی حمایت‌ها از جمله ممنوعیت ورود برندهای خارجی به کشور، به نظر می‌رسد در همان ورطه‌ای که صنعت خودروسازی به آن سقوط کرده در حال نزول است.

یکشنبه هفته جاری (دهم بهمن‌ماه) رهبر معظم انقلاب در جمع تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، به‌طور مشخص از عملکرد دو دسته صنایع تولیدکننده خودرو و لوازم‌خانگی انتقاد کردند.

ایشان، لزوم ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل را مورد تاکید قرار دادند و افزودند: حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود، اما متاسفانه در برخی صنایع به‌ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز به‌حق به آنها اعتراض دارند.

رهبر انقلاب خاطرنشان‌کردند: اگر با وجود فضای حمایتی از تولید داخل، به‌جای ارتقای کیفیت، قیمت‌ها افزایش یابد، مساله بدی است زیرا نتیجه همه حمایت‌های دولتی، بانکی و جلوگیری از رقابت‌های خارجی، عملاً منجر به بالا رفتن قیمت شده است.

ایشان با ابراز گلایه از برخی تولیدکنندگان داخلی لوازم‌خانگی، گفتند: با وجود حمایت‌هایی که از این تولیدکنندگان شد، اما گفته می‌شود برخی محصولات آنها تا دو بابر افزایش قیمت داشته که نباید این‌گونه باشد.

برپایه این گزارش، سال‌هاست به‌جای اینکه یک فضای رقابتی سالم بین خودروسازان داخلی و خارجی را شاهد باشیم، از تولیدکنندگان خودرو در کشور حمایت شده است. این فضای انحصاری و امن که به‌طور عمده به حمایت از چند خودروساز بزرگ منحصر شده، تبعاتی همچون بی‌کیفیت بودن تولیدات، قیمت‌های بالای تمام شده، فاصله شدید قیمتی کارخانه‌ای و بازاری خودروها، پاسخگو نبودن خودروسازان به مردم، بی معنی بودن خدمات پس از فروش و غیره را به دنبال داشته است و در این فضا، متضرران اصلی خود مردم بوده‌اند که به‌ناچار باید محصولات بی‌کیفیت خودروسازان را با قیمت‌هایی بالاتر خریداری کنند.

امروز شاهدیم در بخش لوازم خانگی نیز به اسم حمایت از تولید، از برخی تولیدکنندگان بزرگ حمایت شده است.یعنی فضایی انحصاری و امن همراه با ممنوعیت واردات در اختیارشان قرار داده شده است که کارشناسان معتقدند این شرایط منجر به ارتقای کیفی محصولات‌شان نشده و نمی‌شود.

‌نتیجه قطعی چنین وضعیتی، فشار به جیب مردم است و باید برای خرید محصولات تولیدکنندگان لوازم‌خانگی، پول بیشتری پرداخت کنند.

قدر مسلم، نامه چند ماه پیش رهبر معظم انقلاب مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی خارجی به کشور، فرصت ارزشمندی برای تولیدکنندگان داخلی بود تا در سایه این حمایت ویژه به گسترش کمی و کیفی تولید خود و رفع  نیازهای داخل در ابتدا بپردازند.

در این راستا تولیدکنندگان نیز وظایفی همچون ارتقای تحقیق و توسعه (R&D)، بهبود کیفیت و فناوری، تعدیل و کاهش هزینه‌ها، منطقی کردن قیمت‌ها، تامین مستمر کالا در بازار، همکاری گسترده با شرکت‌ها و مراکز دانش‌بنیان، مراکز نوآوری و دانشگاه‌ها و تعمیق ساخت داخل محصولات را بر عهده داشتند و اگر واحدهای تولیدکننده می‌خواستند حداکثر استفاده را از این حمایت ببرند و به نفع خود و کشور عمل کنند، باید به حرکت‌های یاد شده عمق می بخشیدند.

با این حال گلایه رهبری از این صنعت حجت را بر همگان تمام کرد که برخی تولیدکنندگان با سوء استفاده از این فضا حمایتی، تنها به منافع خود اندیشیدند که نتیجه آن ضرر مردم (با خرید محصولات بی‌کیفیت و با قیمت بالا)، همچنین بی‌توجهی به تحقیق و توسعه در راستای کاهش قیمت‌تمام شده، بهبود کیفیت، ارتقای فناوری‌ها و حضور در بازارهای جهانی است که در نهایت دود آن به چشم اقتصاد کشور می‌رود.

هرچند شاید در نهایت صنایع داخلی بتوانند لوازم‌خانگی مورد نیاز داخل را تامین کنند و بازاری برای خود در کشور دست و پا کنند، اما به‌طور قطع فضای امن گلخانه‌ای که برایشان با حمایت‌های داخلی ایجاد شده، مانع از رقابت‌پذیری‌شان با محصولات مشابه خارجی می‌شود که در نهایت، جهانی نشدن آنها و ارزآور نبودن این صنعت را به دنبال دارد. این در حالی است که بازاری ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون نفری (با احتساب کشورهای حوزه CIS) در منطقه و همسایگان ما وجود دارد که در صورت توجه بیشتر می‌تواند پتانسیلی برای افزایش تولید و صادرات باشد.

در این میان، رضایت مشتریان و توجه به خدمات پس از فروش نیز در سایه حمایت‌های بی‌دریغ از این صنعت قربانی خواهد شد و همان بلایی که بر سر مشتریان خودروسازان آمده، در آینده‌ای نه چندان دور گریبانگیر مردم در استفاده از لوازم‌خانگی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در پی انتقادات رهبر معظم انقلاب، در روزهای گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت از کاهش قیمت لوازم‌خانگی در روزها و هفته های آتی خبرداد.

«سید رضا فاطمی‌امین» افزود: در ۲ سال گذشته افزایش قیمت قابل توجهی در لوازم خانگی داشته ایم، اما در چند ماه گذشته کار به‌طور کامل مدیریت شده است، به طوری که یک تا دو مورد هم که افزایش قیمت داشتند پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی به سرعت قیمت‌ها کاهش یافته است.

وی تصریح‌کرد: تلاش می‌کنیم خبرهای خوبی در خصوص کاهش قیمت لوازم‌خانگی در روزها و هفته‌های آینده به‌ویژه در حوزه جهیزیه داشته باشیم، به نحوی که برای جهیزیه تخفیف بسیار مناسبی در نظر خواهیم گرفت.

به گفته وزیر صمت، اکنون هشت شرکت تولیدکننده لوازم خانگی برای تحقق این امر اعلام آمادگی کرده اند.

همچنین تولیدکنندگان اعلام‌کردند: ما همواره سرباز بخش تولید کشور هستیم و اگر دغدغه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان می‌شود به هر طریقی آن را رفع خواهیم کرد. به همین منظور برای افزایش کیفیت و کنترل قیمت لوازم خانگی تلاش خواهیم کرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.