صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

تصدیگری دولت در حوزه مسکن باید کاهش یابد

  • کد خبر: ۹۸۴۵۰
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷
دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی گفت: شرکت‌های بزرگی مثل پتروشیمی و فولاد زیرنظر دولت هزینه‌هایشان را یارانه‌ای پوشش می‌دهند و محصولاتشان را با قیمت آزاد می‌فروشند.

طنین همتی|شهرآرانیوز، نرخ رشد عوارض و بهای خدمات ساختمان و املاک برای سال۱۴۰۱ در مشهد تعیین شد. بر این اساس، مدیریت شهری متناسب با تورم موجود میزان عوارض سالانه پروانه ساخت را ۴۰ درصد اعلام کرده است.  

هرسال شهرداری و شورای اسلامی شهر قبل از ۱۵بهمن نرخ عوارضی را که شهروندان باید سال آینده بابت مجوز‌های ساختمانی بپردازند، اعلام می‌کنند. امسال نیز طبق سال‌های گذشته، لایحه شهرداری به شورای اسلامی شهر با قید دوفوریت تصویب شد. افزایش عوارض امسال نیز تقریبا با سال گذشته برابر است.

به‌گفته معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد، نرخ افزایش عوارض و بهای خدمات ساختمان و املاک برای سال۱۴۰۱ نسبت به سال۱۴۰۰ و با لحاظ عوامل دخیل در محاسبات عوارض ازجمله نرخ تورم بانک مرکزی، هزینه خدمات شهروندی، ارزش معاملاتی ساختمان و دیگر متغیر‌های اقتصادی و اجتماعی برای حوزه‌های یک و دو درآمدی (حوزه‌های برخوردار) ۴۰درصد، برای حوزه سه درآمدی (نیمه برخوردار) ۳۳درصد و برای حوزه‌های چهار و پنج درآمدی (کم‌برخوردار) ۲۶درصد بیشتر تعیین شد.

نعمت‌ا... ظریف، دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی، درباره مؤلفه‌های تأثیرگذار در بهای تمام‌شده مسکن با اشاره به عوارض و بهای خدمات ساختمان که برای سال آینده تعیین شده است، گفت: تعیین ۴۰درصد افزایش عوارض سالانه پروانه ساخت برای سازندگان و انبوه‌سازان رقم غریبی بود. باتوجه‌به اینکه حدود ۱۰ماه از سال می‌گذرد، هنوز افزایش دستمزد مهندسان در کمیته چهارنفره به نتیجه نرسیده و تصویب نشده است، ولی هزینه‌هایی که بر قیمت تمام‌شده مسکن تأثیر مستقیم دارد، به‌راحتی تعیین تکلیف می‌شود. انجمن انبوه‌سازان به‌شدت از این تعرفه‌های تعیین‌شده گله‌مند است، چون این تعرفه‌ها مستقیم در هزینه‌های ساخت‌وساز تأثیرگذار است.

وی اظهار کرد: مگر تورم سال آینده چقدر تعیین شده است که عوارض سالانه پروانه ساخت ۴۰درصد خواهد شد. این افزایش عوارض بر دیگر بخش‌ها هم تأثیر می‌گذارد و ارگان‌های دیگر ازجمله شرکت برق، تأمین اجتماعی و... هم آن را مطالبه می‌کنند. مسلما این افزایش عوارض و تعرفه‌ها تأثیری مستقیم بر بهای تمام‌شده مسکن دارد.

به‌گفته ظریف، در وضع کنونی دهک‌های ۴ و ۵ و ۶ به‌سختی توان خرید مسکن یا اجاره دارند. مسکن مهر متری ۶میلیون تومان که گفته شده قرار است برای مردم در نظر گرفته شود، با فرض این است که سیمان پاکتی ۳۵هزار تومان و تنی ۴۰۰هزار تومان و میل‌گرد و آهن هم کیلویی ۱۵هزار تومان باقی بمانند. اگر هزینه‌های تمام‌شده افزایش یابد، مسلما بر بهای تمام‌شده سازنده هم تأثیر بسزایی دارد و باز مثل دو سال قبل اقشار ضعیف جامعه آسیب می‌بینند. متأسفانه هزینه‌های غیرکارشناسانه‌ای که به بخش ساخت‌وساز وارد می‌شود، ضد تولید و توسعه است.

این فعال حوزه ساخت‌وساز اظهار کرد: دولت کلنگ افتتاحیه برخی ابرپروژه‌ها را زده که گفته شده از سود انباشته شرکت‌های بزرگی مثل پتروشیمی و فولاد بوده است. این سودها با افزایش چندبرابری قیمت محصولات در این دو سال گذشته به‌دست آمده است. سود ناشی از افزایش قیمت چند شرکت بزرگ به این ‌حد بوده که دولت با این سود توانسته است کلنگ چند ابرپروژه را بزند؟!

وی تأکید کرد: در بحث ساخت‌وساز و برای کاهش بهای تمام‌شده، اولین اقدام این است که دولت تصدیگری‌اش را در این حوزه کم کند. شرکت‌های بزرگی مثل پتروشیمی و فولاد زیرنظر دولت هزینه‌هایشان را یارانه‌ای پوشش می‌دهند و محصولاتشان را به قیمت آزاد می‌فروشند. میل‌گردی که سال۱۳۸۹ کیلویی ۵۴۰تومان بوده، اکنون به ۱۵هزار تومان رسیده است؛ چرا باید قیمتش بعد این مدت ۳۴برابر شود؟! در اصل قیمت این‌ها باید کاسته شود و دولت باید تصدیگری‌اش را کم کند.

دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی یادآور شد: وقتی شهرداری هزینه‌های ساخت‌وساز را افزایش می‌دهد، به‌تبع آن سایر هزینه‌ها و تعرفه‌هایی مثل تأمین اجتماعی هم افزایش می‌یابد؛ به‌عنوان مثال، اگر برای ۱۰هزار متر زمین، متری ۴۰هزار تومان هزینه تأمین اجتماعی پرداخت می‌شد، با افزایش عوارض سالانه ساختمان، این رقم هم افزایش می‌یابد. باید دید شعارهایی که دولت در زمینه خانه‌سازی داده است، عملیاتی می‌شود تا عرضه و تقاضا در این حوزه متعادل شود یا در سال‌های آینده دوباره شاهد افزایش تورم جبران‌ناپذیر در این حوزه هستیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.