صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

شامپانزه‌ها برای التیام زخم هایشان چه می‌کنند؟

  • کد خبر: ۹۹۷۲۳
  • ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
دانشمندان با بررسی شامپانزه‌ها در بازه زمانی ۱۵ ماهه متوجه شدند آن‌ها ظاهرا از حشرات برای درمان برخی زخم‌ها استفاده می‌کنند و حشرات برای آن‌ها شبیه به نوعی کمک اولیه محسوب می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، محققان در بررسی خود متوجه شده اند که شامپانزه‌های وحشی حشرات را روی زخم‌های خود می‌زنند و با همین روش به نوعی خوددرمانی می‌کنند. جالب است بدانید که این حیوانات حتی برای التیام درد دیگر شامپانزه‌ها نیز از همین روش استفاده می‌کنند و حشرات را روی زخم دیگران نیز قرار می‌دهند.

استفاده شامپانزه از حشرات برای التیام زخم

این عمل اولین بار در سال ۲۰۱۹ از سوی «الساندرا ماسکارو» در پروژه شامپانزه اوزوگا در گابن کشف شد. ماسکارو متوجه شد که یک شامپانزه ماده به نام «سوزی» برای التیام زخم پای پسرش از این روش استفاده می‌کند. سوزی حشره را گرفته و در دهانش می‌گذارد و برای التیام زخم پسرش از آن کمک می‌گیرد.

ماسکارو و همکارانش درباره این موضوع کنجکاو شدند و ویدئو‌های مختلفی از رفتار‌های شامپانزه‌ها را بررسی کردند. در طول ۱۵ ماه، آن‌ها ۷۶ بار چنین رفتاری را در شامپانزه‌ها ثبت کردند.

به غیر از شامپانزه ها، حیوانات دیگری نیز برای خوددرمانی از محیط طبیعی استفاده می‌کنند. بسیاری از موجودات از جمله خرس، میمون و گوزن، گیاهانی با خواص دارویی را می‌بلعند. محققان با الگوبرداری از حیوانات به دنبال کشف راهکار‌های درمانی بهتری هستند.

به نظر می‌رسد شامپانزه‌ها در ظاهر چیزی درباره فواید دارویی برخی از حشرات می‌دانند که انسان‌ها هنوز به کشف آن موفق نشده اند، البته انسان‌ها نیز برای بهبود برخی زخم‌ها از زالو و حشره استفاده می‌کنند و برخی تحقیقات نشان داده اند که حشرات می‌توانند خواص ضدمیکروبی داشته باشند. همچنین برخی از آن‌ها می‌توانند برای کاهش درد نیز به کار گرفته شوند.

محققان می‌گویند این کشف، سطحی از شفقت و مهربانی در وجود شامپانزه‌ها را نیز نشان می‌دهد. در واقع آن‌ها علاوه بر خوددرمانی به رفتار اجتماعی شامپانزه‌ها نیز توجه کرده اند.

منبع: زومیت

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.