سیدزاده | شهرآرانیوز - سریال «نیسان آبی» به کارگردانی منوچهر هادی هم تمام شد و حالا میتوان برخی حرف وحدیثها و صحبتها و نقد و نظرها درباره این سریال و چندوچون آن را صریحتر شنید. نقدونظرهایی که البته با توجه به سابقه کار هادی، چندان هم دور از ذهن نبود. کاربرهایی که از بی دغدغه بودن و نبود محتوای فرهنگی در این سریال میگویند و درمقابل، کارگردانی که به دفاع از کارش برمی خیزد و از این میگوید که چنین فیلمهایی مخاطب دارند و علاوه بر این، مردم نیاز به خندیدن و شادبودن دارند؛ اتفاقی که پیش از این هم برای کارهای دیگر او رخ داد و واکنشهای کاربران در شبکههای اجتماعی کاملا آن را عیان کرد.
نمونه مشابه و پرسروصدای آن «دل» بود؛ سریالی که حاشیههای زیادی به دنبال داشت؛ از بازیگرانی که از ایفای نقش در آن ابراز پشیمانی کردند، تا واکنشهای منفی زیادی که به پایان بندی آن صورت گرفت. «نیسان آبی» هم حالا تمام شده است و برخی کاربران در شبکههای اجتماعی به بیان نظراتشان درباره این سریال پرداخته اند. کاربری نوشته است: «واقعا چرا باید به نیسان آبی بخندیم؟» و دیگری گفته است: «از خودم معذرت میخوام بابت وقتی که گذاشتم و نیسان آبی رو دیدم.»
با همه این صحبتها و انتقادهایی که به این سریال وارد شد، پایان «نیسان آبی» با یک اتفاق متفاوت همراه شد. پلت فرمی که این سریال در بستر آن پخش میشد، اعلام کرد با توجه به آمار درخور توجه تصادفات جادهای و محکومیت مقصران این تصادفات به پرداخت دیه که در برخی موارد به دلیل اینکه فرد خاطی تمکن مالی ندارد، به حکم حبس برای راننده منجر میشود، تصمیم بر این شده است تا این اتومبیل به نفع زندانیان دیه به فروش گذاشته شود و این گونه عایدی آن در راه عام المنفعه خرج شود. اتفاقی که واکنشهای مثبتی را به همراه داشت و همچنین، تلنگری شد برای یادآوری دوباره وضعیت رانندگی و تلفات جادهای که در کشورمان وجود دارد.
نمایشها و اکران فیلمها با اهداف خیریه و درنتیجه کمک کردن به یک قشر خاص، شاید وجهه دیگری از این گونه اقدامات باشد که تقریبا به یکی از رسوم سینماگران و فیلم سازها بدل شده است. به عنوان نمونه اخیر آن، میتوان به فیلم سینمایی «ماهان» اشاره کرد که در جشنواره فجر امسال اکران و اعلام شد عواید فروش این فیلم به بیماران سرطانی اختصاص پیدا میکند.
حمید شاه حاتمی، کارگردان این فیلم، در نشست خبری فیلمش در جشنواره فیلم فجر گفت: «مهمترین ویژگی فیلم برای من این است که درآمد آن برای بچههای سرطانی هزینه شود.» جدا از بستر شبکه نمایش خانگی و سینما، در صداوسیما و برنامههای پرمخاطب آن مثل «ماه عسل» هم بارها شاهد چنین اتفاقاتی بوده ایم؛ اینکه سامانهای با هدف جمع آوری کمکهای مردمی به مردم معرفی میشود و عده زیادی از مردم هم برای کمک به هم نوعانشان پیش قدم میشوند.