سرخط خبرها

«نیسان آبی» منوچهر هادی نیامده چپ کرد؟

  • کد خبر: ۸۴۵۶۳
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
«نیسان آبی» منوچهر هادی نیامده چپ کرد؟
با پخش سریال تازه‌ای از منوچهر هادی در شبکه خانگی به نا م «نیسان آبی» دوباره بحث کپی بودن و اجازه نگرفتن و رعایت نکردن حقوق مؤلف سر زبان‌ها افتاده و خوراک رسانه‌های بی شمار سینمایی شده است.

عروجی | شهرآرانیوز - این قصه ته ندارد. اینکه یک نفر، یک نفر که هیچ کس نمی‌شناسدش، فیلم نامه‌ای را در خانه سینما ثبت کرده بعد یک آدم مشهورتر آمده شبیه آن را یا شبیه به همان مضمون و ایده و سوژه را، خواسته یا ناخواسته، به مرحله تولید رسانده و حتی تولید کرده است و حالا می‌خواهد منتشرش کند.

مثلا چندوقت پیش خانمی به اسم آزاده مسیح زاده، فیلم ساز سینمای کوتاه و یکی از هنرجویان سابق فرهادی، سوژه و ایده فیلم جدید اصغر فرهادی یعنی «قهرمان» را سال‌ها قبل در قالب یک مستند ساخته است و بعدش همه گفتند که فرهادی فیلم نامه هنرجویش را برداشته و در سکوت کامل مال خود کرده و ساخته و برنده جایزه «کن» شده است، ولی خودِ فرهادی توضیح داد که اصلا این سوژه را خودش به هنرجویش پیشنهاد داده است و فیلم نامه خودش هم با آن خانم زمین تا آسمان فرق دارد. از طرفی، قضاوت کردن درباره درستی یا نادرستی این ادعاها، کار سختی است، اما باعث می‌شود فیلم ساز تحت شعاع قرار بگیرد و به دلیل شهرتش به سوءاستفاده متهم شود.

این اتفاق حتی برای سریال «موسی (ع)» به نحو دیگری افتاده بود. سریالی که فیلم نامه اش را مرحوم فرج ا... سلحشور نوشته بود، ولی اجل مهلتش نداد و قرعه ساخت آن هم به نام حاتمی کیا افتاد، ولی خانواده سلحشور شاکی شدند و از او خواستند در فیلم نامه پدرشان دخل و تصرفی نشود و عین همان چیزی را بسازد که نوشته شده است. درخواستی که خیلی حرفه‌ای به نظر نمی‌رسد، به این دلیل که کارگردان تغییر کرده و طبیعتا اوست که نظر نهایی را می‌دهد.

حالا هم با پخش سریال تازه‌ای از منوچهر هادی در شبکه خانگی به نا م «نیسان آبی» دوباره بحث کپی بودن و اجازه نگرفتن و رعایت نکردن حقوق مؤلف سر زبان‌ها افتاده و خوراک رسانه‌های بی شمار سینمایی شده است. محمدرضا کوهستانی، نویسنده جوانی در صفحه اینستاگرامش مدعی شده نام فیلم نامه سریال جدید هادی مال اوست و از قضا تهیه کننده هم از این تشابه خبر دارد. تهیه کننده این سریال کمدی؛ احسان ظلی پور است.

او نوشته: «بنده ۵ سال قبل این فیلم نامه را در خانه سینما به اسم خودم ثبت کرده ام و دست بر قضا جناب تهیه کننده از این تشابه اسمی آگاه بوده است. به نظر می‌رسد باز هم با رفتاری غیرحرفه‌ای و خلاف قانون حقوق مؤلفان و مصنفان مواجهیم که البته پیگیری خواهم کرد.»، اما روشن نیست آیا او تنها مدعی تشابه اسمی فیلم نامه اش است یا درباره محتویاتش هم ان قلت‌هایی دارد.

او در بخش دیگری از نوشته‌اش آورده است: «تهیه کننده مجموعه منوچهر هادی که این فیلمنامه را به عنوان سینمایی هم در بانک فیلمنامهٔ خانهٔ سینما ثبت کرده، برای اینکه امکان ثبت دوباره این نام را نداشته است، در انتهای نام «نیسان آبی» یک «ی» اضافه گذاشت است و به خوبی از ثبت سریالی به این اسم مطلع بوده است.»

حالا هم باید نشست و منتظر واکنش عوامل «نیسان آبی» بود.


در ادامه بخوانید

همه‌چیز درباره سریال «نیسان آبی» منوچهر هادی و حواشی‌اش + اولین پوستر و تیزر سریال


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->