صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رهبر فرزانه انقلاب در اسفند ۹۱ مفهوم الگوی سوم زن مسلمان را این‌گونه تشریح کردند: شیرزنان انقلاب و دفاع‌مقدس نشان دادند که الگوی سوم نه زن شرقی و نه زن غربی است. زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود عفیف و محجبه بود و در عین حال در متن و مرکز بود.

ملیحه غیور* | شهرآرانیوز؛ رهبر فرزانه انقلاب در اسفند ۹۱ مفهوم الگوی سوم زن مسلمان را این‌گونه تشریح کردند: شیرزنان انقلاب و دفاع‌مقدس نشان دادند که الگوی سوم نه زن شرقی و نه زن غربی است. زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود عفیف و محجبه بود و در عین حال در متن و مرکز بود.

در بیان معظم‌له بار‌ها مطالبی درباره نقش زنان و دفاع مقدس، جنگ نرم و جنگ سخت شنیده‌ایم. ایشان با تکرار، پیروزی مردان را در صحنه‌های مختلف در گرو حضور زنان دانسته‌اند. در سخنان ایشان، کلیدواژه‌هایی به این ویژگی وجود دارد:
نقش مادران و همسران شهدا را «عظمت نهفته» تعبیر می‌کنند و حضور ورزشکاران زن در سکو‌های ورزشی را «سکوی عفت و افتخار» می‌نامند. به زنان خانه‌دار «افتخار و هویت زنانه» را تأکید می‌کنند. پیروزی در گرو زنان را نظر اسلام و نظام اسلامی می‌دانند و مادران و همسران شهدا را «شعله فروزان» و به عهده گرفتن نقش مقدس مادری را ارزشمندترین خدمت خطاب می‌کنند.

هم‌چنین در مقایسه زنان شرق و غرب، نقش زنان شرق را تاریخ‌سازی دانسته‌اند. ایشان در این میان، با ذکر شروطی، زن مسلمان را به عنوان الگویی سوم برای شناساندن نقش اصلی زنان به جامعه معرفی می‌کنند.
از آنجا که نظام جمهوری اسلامی درصدد تمدن‌سازی اسلامی است، پیش زمینه این تمدن‌سازی معرفی الگوست. اکنون این پرسش مطرح می‌شود: آیا نمونه‌ای عینی برای الگوسازی و شروطی که رهبر معظم انقلاب فرمودند وجود دارد؟
حضرت فاطمه (س) زنی است مورد قبول اهل‌تشیع و اهل‌تسنن، یاور حضرت علی (ع)، بهترین همسر، و دارای بهترین خصایص سیاسی و اجتماعی.

معظم‌له این‌طور می‌فرمایند: زن مسلمان زنی است که عفیف و شریف و محجبه و در مرکز تحولات است. با تمرکز هر سه شرط در بانوی دو عالم، شاهد هستیم محجبه بودن که از آثار وزین عفیف بودن است در کمالات ایشان بارز است.

نکته درخور ملاحظه زن شریف و در متن تحولات بودن است. این به چه معناست؟ «شریف» یک واژه عربی است. یعنی از افراد عادی برتر شمرده می‌شود. در روایات متعدد، شریف بودن حضرت زهرا (س) به‌کرات شنیده می‌شود و در همه اعصار، جایگاه ویژه‌ای داشته است. نکته دوم در متن و مرکز تحولات بودن است. پاسخ این پرسش را رهبر معظم انقلاب این‌گونه می‌فرمایند: می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگه داشت. پس مرکز یعنی خانه و خانواده. اگر این مرکز طیب باشد، نتیجه آن جامعه طیب خواهد بود و در آن جامعه، حق‌طلبی اتفاق خواهد افتاد.

همه این ویژگی‌ها را در حضرت زهرا (س) می‌بینیم. ایشان با تربیت فرزندان پاکیزه و طیب قیام کرد؛ بنابراین می‌توان حضرت زهرا (س) را به عنوان یک الگوی عینی به جامعه معرفی کرد. در عصر حاضر، در متون علمی سه الگو بیان می‌شود. الگوی اول خانواده‌گریزی است که بر اساس متون اسلامی، این الگو در جامعه اسلام کاملا منتفی است. الگوی دوم خانه‌نشینی است. در روایات، فاصله زیادی وجود دارد و برخی‌ها با این تفاسیر، از زنان توقع خانه‌نشینی دارند. با این استنباط، از بروز و ظهور زنان جلوگیری می‌کنند.

هرچند دلایلی متقن دراین‌باره وجود دارد، آثار آن در برخورد با زنان موفق در جامعه اسلامی روشن است. الگوی سوم خانواده‌گرایی است: سنگر خانواده را پاکیزه نگه داشتن و در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی، فتوحات بزرگ به ارمغان آوردن.

*مدیر مشارکت‌های بانوان حفظ ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.