صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

انتخابات شورای اجتماعی محله الهیه برگزار شد
حسین برادران‌فر
خبرنگار شهرآرامحله
نشست مجمع انتخاباتی محله الهیه با حضور مهدی طاهری، کارشناس اداره شورا‌های اجتماعی محلات مشهد، رضا قلندرآبادی، رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه، علی‌اکبر گلی، دبیر شورا‌های اجتماعی محلات منطقه و با حضور پرشور اهالی محله الهیه در سالن جلسات شهرداری منطقه ۱۲ برگزار شد.

انتخاب نمایندگان ساکنان محله
در ابتدای این نشست، نامزد‌های عضویت در شورای اجتماعی محله الهیه ضمن معرفی به بیان سابقه کار فرهنگی، اجتماعی و اجرایی خویش پرداختند. سپس حاضران در مجمع از بین ۱۵ داوطلبی که برای حضور در مجمع اصلی ساکنان محل خود را نامزد کرده بودند، به ترتیب مجید خوشرو، علی غضنفریان، علی محمد ایزانلو، راحله نیازیان، محمد یوسف‌آبادی و نعیمه شفازاده را به‌عنوان اعضای اصلی و محمدرضا اکبرزاده و معصومه چشمی‌گجوان را به‌عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب کردند.
همچنین در ادامه نشست زهرا میرشاهی به‌عنوان نماینده تشکل‌ها، هاشم آموزگار به‌عنوان نماینده مساجد و لیلا خالقی به‌عنوان نماینده مدارس برگزیده شدند و انتخاب نماینده کسبه به دلیل نرسیدن اعضا به حد نصاب به زمان دیگری موکول شد.

اولویت جذب جوانان
نماینده مساجد در محله الهیه در حاشیه این نشست به نبود ارتباط کافی بین جوانان محل و مساجد اشاره کرد و گفت: هنگامی که مساجد قدرت جذب جوانان را نداشته باشند، جوان ناخودآگاه از کافی‌شاپ، کافه سنتی، مهمانی‌های شبانه، پارتی و... سردرآورده و با دوستان ناباب رفاقت می‌کند.
هاشم آموزگار خاطرنشان کرد: مساجد به‌عنوان کانون‌های مذهبی محلات، بدون بودجه‌های مالی مجزا و مصوب هستند و به همین دلیل قادر نیستند برای جوانان برنامه‌های تفریحی، ورزشی، اردو‌های زیارتی و سرگرمی ترتیب داده و جوانان را به سمت خود جذب کنند، همچنین برپایی جشن‌های مذهبی در اعیاد و برگزاری مراسم عزاداری درحال حاضر هزینه‌های میلیونی را می‌طلبد که مساجد در تهیه آن عاجز هستند، در این روز‌ها تعداد انگشت‌شماری از مساجد که در مناطق برخوردار شهر واقع شده‌اند و منابع مالی و هیئت امنای مرفهی دارند از امکانات مناسبی برخوردار بوده و بقیه مساجد فقط به برگزاری یک نماز جماعت اکتفا می‌کنند.
وی افزود: مساجد علاوه‌بر کانون مذهبی محلات، باید به کانون فرهنگی و اجتماعی محله نیز بدل شوند و انواع کلاس‌های آموزش شهروندی، تربیت فرزندان و روابط والدین را برگزار کنند.

مشکلات اجتماعی و خانوادگی
عضو مجمع ساکنان محله که سابقه چندین سال کارآفرینی و حضور در فعالیت‌های خیرخواهانه، فرهنگی و اجتماعی محله الهیه را دارد نیز درباره مهم‌ترین مشکلات محله الهیه به خبرنگار شهرآرامحله گفت: خانواده‌های بی‌سرپرست، خانواده‌های بدسرپرست، کودک‌همسری (ازدواج دختران در ۹ تا ۱۳ سالگی)، چندهمسری و خشونت در قبال زنان، اعتیاد و طلاق از جمله مهم‌ترین معضلات فرهنگی و اجتماعی محله الهیه است که در طول این چند سال با چشمان خود دیده و با تمام وجود لمس کرده‌ام.
نعیمه شفازاده با اشاره به اینکه بیشتر معضلات یادشده ریشه در مشکلات اقتصادی خانواده‌ها دارد، افزود: خوشبختانه چندین سال است که درحوزه کارآفرینی برای بانوان فعالیت دارم و درحال حاضر ۳۰ نفر خانم در کارگاه خیاطی ما مشغول به کار هستند و برای تهیه مخارج زندگی خود تلاش می‌کنند. هرچند فضای کارگاه خیاطی محدود است و درصورت گسترش فضا، از طریق ارتباط با خیران اقدام به افزایش تعداد چرخ‌های خیاطی خواهیم کرد.

پارک بانوان نداریم
راحله نیازیان نیز که با مدرک کارشناسی تربیت‌بدنی یکی دیگر از اعضای منتخب مجمع ساکنان محله الهیه است از پارک بانوان به‌عنوان یک نیاز اساسی در محله الهیه نام برد و گفت: بی‌توجهی به مقوله ورزش بانوان از معضلات اساسی محله الهیه است. باید به این نکته اشاره کرد که ورزش موجب کاهش فشار خون، پایین‌آوردن تعداد ضربان قلب و افزایش ظرفیت هوازی همراه با کاهش درصد چربی بدن، جلوگیری از پوکی استخوان و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین کم‌تحرکی بانوان باعث ایجاد چاقی و افسردگی مفرط در بین بانوان شده است، چراکه کم‌تحرکی موجب عدم تعریق در بدن شده و این پدیده باعث می‌شود مواد سمی به جای دفع‌شدن در بدن باقی‌مانده و تولید خستگی و افسردگی فزاینده در بدن بانوان کند.
وی خاطرنشان کرد: در بررسی مطالعات اخیر ورزش یکی از موارد کاهش‌دهنده سرطان سینه در زنان اعلام شده است. از آنجا که پوکی استخوان از بیماری‌های رایج بین زنان است، توجه به این نکته ضروری است که ورزش سبب حفظ تراکم استخوان زنان می‌شود و در صورت مصرف مقادیر کافی کلسیم، ورزش در شکل‌گیری استخوا‌ن‌های قوی‌تر کمک نیز خواهد کرد. به توصیه محققان زنان باید حداقل ۳ تا ۴روز در هفته به طور منظم ورزش کنند.
عضو شورای اجتماعی محله الهیه در ادامه از بوستان بانوان ملت (منطقه ۱۱)، بوستان بانوان حجاب و پردیس (منطقه ۲)، بوستان بانوان رجا (منطقه ۶)، بوستان بانوان ارم و بهشت (منطقه ۴) و بوستان بانوان ریحانه (منطقه ۷) به‌عنوان فضا‌های ورزشی مختص بانوان در شهر مشهد اشاره کرد و گفت: با توجه به امکانات زیرساختی و وجود فضا‌های مناسب برای ایجاد پارک بانوان، دسترسی به این مهم در منطقه ۱۲ دور از دسترس نیست.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.