صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

قهر چالوس | نگاهی به رانش اخیر جاده چالوس در آستانه سفرهای نوروزی

  • کد خبر: ۱۰۲۴۰۱
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
جاده چالوس که در خاطره جمعی مردم ایران اهمیت زیادی دارد این روز‌ها به دلیل رانش زمین بسته شده است. جاده‌ای که ۹۰ سال از ساخت آن می‌گذرد و بهانه خلق آثار هنری زیادی بوده است.

سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ خیلی از ایرانی‌ها حداقل یک بار در طول زندگی شان از آن گذشته اند. بخش زیادی از خاطرات مردم تهران به آن اختصاص دارد و در ۹۰ سالی که از ساخت آن می‌گذرد، آثار هنری زیادی با محوریت آن ساخته شده است.

آغوش مهربان «جاده چالوس» همیشه به روی مسافران شمال باز بوده، جاده‌ای ۱۶۰ کیلومتری که حالا به یک صندوقچه پر از نوستالژی برای ایرانی‌ها تبدیل شده است.

این جاده زیبا و منحصربه فرد چند روزی است که سرخط خبر‌ها را به خود اختصاص داده است، در پی رانش بی سابقه در روز شنبه ۲۱ اسفندماه بخشی از جاده چالوس مسدود شد. اتفاقی که در آستانه نوروز خیلی‌ها را پریشان کرد، برنامه سفر بسیاری را تحت تأثیر قرار داد و حرف و حدیث‌های زیادی درباره بازگشایی آن مطرح شد.

«محمدرضا محبوب فر»، عضو انجمن آمایش سرزمینی، در گفتگو با ایسنا دلیل وضعیت امروز جاده چالوس را احداث «سد سیاه بیشه»، «نیروگاه‌های برقابی» و بار ترافیکی سنگین دانسته و افزوده است: «این دلایل باعث شده است که آستانه حد تحمل زمین شناسی جاده چالوس از دست برود و باید این جاده بسته باشد. با گسترده شدن ترک‌ها و ایجاد فروچاله‌ها امکان تلفات انسانی وجود دارد. اگر اوضاع در این حد پیچیده و خطرناک باشد، جاده چالوس به زودی به یک خاطره تبدیل می‌شود که نسل‌های جدیدتر چیزی از آن نمی‌دانند.»

براساس آمار‌ها در طول روز بین ۵۰ تا ۶۰هزار خودرو از این جاده عبور می‌کنند که این آمار در تعطیلات نوروز و تابستان پیش رو با توجه به اینکه مردم به زندگی و سفر با ویروس کرونا عادت کرده اند، افزایش چشمگیری خواهد داشت. با توجه به اینکه آزادراه تهران - شمال هنوز در فاز ۲ و ۳ تکمیل نشده با مسدود شدن این قسمت از جاده چالوس قسمت‌های افتتاح شده آزاد راه تهران-شمال هم بلااستفاده خواهد ماند.

زمین شناسان علت رانش زمین اخیر در جاده چالوس را افزایش دخالت‌های انسانی درباره تغییر کاربری اراضی، تخریب جنگل ها، ساخت و ساز غیر اصولی،  احداث سد‌ها در نقاط مختلف سه استان شمالی کشور و همچنین اقدامات افراطی راه سازی و جاده سازی می‌دانند و این یعنی نقطه سرخط؛ دخالت انسانی، موضوعی که وضعیت امروز دریاچه ارومیه، زاینده رود، فرونشست زمین در نقاط مختلف و شرایط بد آب و هوایی در برخی نقاط کشور به همین دلیل است، در نتیجه هیچ کسی جز ما و تصمیمات نادرست ما انسان‌ها درباره وضعیت امروز جاده چالوس مقصر نیست.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.