آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته
سرخط خبرها

فرونشست تهدیدی خطرناک‌تر از زلزله

  • کد خبر: ۱۱۲۵۶۶
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹
فرونشست تهدیدی خطرناک‌تر از زلزله
کارشناسان حوزه زمین‌شناسی و زلزله‌شناسی فرونشست را تهدیدی خطرناک‌تر از زلزله برای زمین می‌دانند، در گزارشی که به‌تازگی منتشر‌شده ایران در جایگاه چهارم از نظر فراوانی فرونشست در جهان قرار گرفته است.

سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ فرونشست از جمله کلمه‌هایی است که در سال‌های اخیر وارد ادبیات خبری ایران شده، اتفاقی ناگوار که برای زمین رخ می‌دهد و دخالت انسان در چرخه طبیعی آب مهمترین دلیل وقوع آن است. این پدیده در اطراف ما به فراوانی دیده می‌شود و آنطور که «انوشیروان محسنی بندپی» رئیس مرکز کیفیت هوا و تغییر اقلیم گفته؛ هم اکنون ‌۱۸ استان کشور درگیر فرونشست هستند.

او در ادامه به ایسنا گفت: استان‌های اصفهان، تهران، کرمان و خراسان رضوی به ترتیب با ۳۱،‌ ۳۰،‌ ۲۴، و ۲۵ درصد دارای بیشترین تعداد(درصد) فرونشست زمین را در کشور دارند و فرونشست غالب شهر تهران در مناطق جنوب غربی و مناطق ۱۷،۱۸ و ۱۹ شهر تهران رخ داده و این پهنه به سمت شرق به‌خصوص مناطق ۱۰ ،۱۶ و ۲۰ در جنوب تهران در حال گسترش است. در میان کشورهای درگیر به این پدیده طبیعی ایران در جایگاه چهارم قرار دارد.

روزنامه پیام ما در این باره نوشته است: موسسه تحقیقاتی «اینتل لب» در گزارشی فرونشست در تهران را به «بمب ساعتی بی‌صدا» تشبیه کرد که ۱۳میلیون جمعیت ساکن در حاشیه تهران را تهدید می‌کند. زمین‌های تشنه با خاک‌های دانه‌ریز را در خود فرومی‌رود؛ این اتفاقی است که در نقاط حاشیه‌ای تهران در حال وقوع است و اعداد هر سال و هر ماه مرور می‌شود. اما برای پیشگیری از وقوع فاجعه، هنوز اقدامی انجام نشده است؛ نه در تهران و نه در کرمان و اصفهان و خراسان جنوبی و خراسان‌رضوی و همدان و یزد و فارس.

کارشناسان می‌گویند که فرونشست و علائمی که در سطح زمین از این پدیده مشاهده می‌شود؛ حاصل یک فرآیند طولانی است که در گذشته رخ داده است. آنان این پدیده را به سرطان تشبیه می‌کنند که ذره ذره تمام زمین را تسخیر می‌کند، فرونشست مثل سیل و زلزله و گردوغبار و آلودگی هوا و مخاطرات دیگر همان لحظه‌ای که اتفاق می‌افتد به چشم نمی‌آید و آثارش در سطح زمین را هنگامی مشاهده می‌کنیم که در زیر زمین کار از کار گذشته است.

کارشناسان درباره علل بروز فرونشست می‌گویند که برهم خوردن تعادل آب زیرزمینی و بیلان آب زیرزمینی دلیل بروز فرونشست است. این تعادل یعنی ورودی با خروجی همخوان نیست. یعنی بیشتر از تغذیه به زیرزمین تخلیه آب صورت می‌گیرد و فضاهای خالی روی هم فشرده می‌شوند و فرونشست ایجاد می‌شود.

راه حل جلوگیری از فرونشست برقراری آرام تعادل در این باره است و ما باید تلاش کنیم تا ورود، خروج و تخلیه آب زیرزمینی را تنظیم کنیم. به گفته کارشناسان ایران تا سال ۲۰۴۰ جزء پر تنش‌ترین مناطق دنیا با تنش آبی بالای ۸۰ درصد خواهد بود و این یعنی ما باید منابع آبی مان را درست مدیریت کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->