صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

شهردار مشهد مقدس: توسعه خط ۳ قطار شهری مشهد نیازمند کمک دولت است

  • کد خبر: ۱۰۳۳۶۳
  • ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲
سید عبدالله ارجائی گفت: درخواست شهرداری ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای فاز یک خط ۳ قطار شهری مشهد است.

شهرآرانیوز - شهردار مشهد مقدس در آیین بهره‌برداری رسمی از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس جدید و بازسازی شده در مشهد به شهرآرانیوز گفت: امروز با عنایت علی بن موسی الرضا (ع)، ۱۱۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر مشهد اضافه شد.

وی در ادامه افزود: ۸۳ دستگاه از این ۱۱۰ دستگاه ظرف ۳ ماه گذشته خریداری شده بود و ۲۷ دستگاه به صورت کامل بازسازی شده بود که به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شد. امروز نیز با حضور وزیر محترم کشور، ساخت و معماری ایستگاه‌های فاز یک خط ۳ متروی مشهد آغاز شده است که امیدواریم بتوانیم در یک مدت زمان معقولی تحویل مردم عزیز بدهیم.

سید عبدالله ارجائی گفت: درخواست شهرداری ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این فاز از مترو مشهد است که اگر دولت محترم کمک کنند این آمادگی را داریم تا در فاز بعدی قسمت غربی شهر مشهد مقدس یعنی قاسم آباد را هم به هسته مرکزی میدان شهدا متصل کنیم. البته تامین مالی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای فاز ۲ از عهده شهرداری به تنهایی بر نمی‌آید و دولت باید در این زمینه کمک قابل توجهی بکند.

"سید عبدالله ارجائی" در مراسم آغاز عملیات سازه و معماری فاز یک خط سه قطار شهری که با حضور وزیر کشور، نمایندگان مجلس، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و جمعی از مدیران شهری برگزار شد، اظهار کرد: یکی از وظایفی که شهرداری‌ها به آن می‌پردازند، حمل‌ونقل عمومی و تهیه زیرساخت‌های آن در سح شهر است البته طبق قانون کمک‌های دولت در این عرصه بسیار موثر است و قسمتی از وظیفه دولت‌ها بر عهده شهرداری‌ها است.

وی افزود: دو عامل بیش از سایر عوامل بر موضوع حمل‌ونقل شهر مشهد تاثیرگذار است؛ اولین عامل وجود جمعیت ثابت و متغییر در شهر مشهد یعنی مجاوران و زائران بارگاه منور رضوی است، در سال ۱۳۸۰ جمعیت ساکن مشهد حدود دو میلیون، زائران ۱۵ میلیون نفر و تعداد سفر ۴۰۰ هزار سفر روزانه درون شهری بوده و این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ جمعیت سه میلیون ۳۰۰ هزار نفر، زائران به ۲۵ میلیون نفر و تعداد سفر روزانه شش میلیون و ۷۰۰ هزار سفر در روز رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۲۰ تعداد جمعیت ساکنان این شهر حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، زائران ۴۴ میلیون نفر و تعداد سفر روزانه براساس الگو‌های ترافیکی و نرم‌افزار‌ها به حدود ۹ میلیون سفر برسد.

شهردار مشهد ضمن اشاره به اینکه ساعت اوج سفر در مشهد هفت الی هشت صبح و پنج و نیم تا شش و نیم عصر است، بیان کرد: در سال ۱۴۲۰ طبق برآورد نرم‌افزار‌های آماری ترافیکی، یک میلیون و ۸۰ سفر در ساعات اوج در شهر مشهد خواهیم داشت برهمین اساس ظرفیت شبکه معابر فعلی مشهد به ۷۳۶ هزار سفر پاسخگو نخواهد بود، یعنی اگر وضعیت به همین منوال طبیعی پیش برود ما در ترافیک هسته مرکزی شهر کاهش متوسط سرعت به صورت چشمگیر در سطح ۱۲ کیلومتر بر ساعت را خواهیم داشت که به معنای اتلاف وقت، هزینه و سرمایه کشور است.

ارجائی درخصوص وضعیت آلودگی هوای شهر مشهد، خاطرنشان کرد: در سال گذشته تنها ۱۴ روز هوای پاک وجود داشت و بیش از ۳۰۰ روز با پدیده وارونگی هوا مواجه بوده‌ایم، سهم منابع متحرک در آلوگی هوا بیش از ۶۴ درصد است که بخش عمده آن یعنی در حدود ۳۳ درصد مربوط به خودرو‌های شخصی و ۲۰ درصد آن مربوط به نیروگاهی است که مازوت می‌سوزاند.

وی در خصوص سهم معبر در اتوبوس، مترو و تاکسی، اضافه کرد: برای یک سفر ۵۰ هزار نفره حداقل ۱۷۵ متر عرض معبر برای تاکسی، ۳۵ متر برای اتوبوس و ۹ متر برای مترو نیاز است که نیازمند ضررت سرمایه‌گذاری در بخش قطار شهری است، ظرفیت یک اتوبوس مسافربری دوکابین ۱۵۵ مسافر است که ۱۰۰ برابر ظرفیت خودرو سواری است و نشان‌دهنده ضرورت حرکت به سمت ناوگان حمل‌ونقل عمومی است.

شهردار مشهد درباره وضعیت فعلی حمل‌ونقل در مشهد، تصریح کرد: درحال حاضر ۱۲ هزار تاکسی فعال با ۷۷ خط، هزار و ۷۸۰ دستگاه اتوبوس با ۱۶۴ خط و ۱۶۰ واگن قطار شهری با دو خط در حال خدمات‌رسانی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی هستند، روزانه بیش از یک میلیون و ۱۰۰ مسافر توسط قطار شهری و ۸۳۰ هزار نفر توسط اتوبوس جابه‌جا می‌شوند، میانگین عمر تاکسی هفت سال، اتوبوس ۱۰ سال و قطار شهری هفت سال است.

ارجائی عنوان کرد: بیش از پنج هزار دستگاه تاکسی فرسوده و ۷۵۰ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده در سطح شهر مشهد وجود دارد، چهار خط بی‌آرتی در شهر مشهد وجود دارد که نیازمند بازنگری و گسترش است.

وی ضمن اشاره به مسیر خط سه قطار شهری، ادامه داد: خط سه قسمت غربی شهر مشهد که محل اتصال قطار شهری گلبهار به مشهد است را به شرق شهر متصل می‌کند، متاسفانه احداث این خط دچار فراز و نشیب‌هایی شده که نیازمند کمک دولت است، فاز اول خط سه قطار شهری سبب اتصال خطوط دو و چهار می‌شود و این محل بزرگترین ایستگاه قطار شهری کشور خواهد شد. ارجائی تصریح کرد: طول خط ۶ کیلومتر است و عملیات احداث تونل انجام و امروز عملیات معماری و ساخت ایستگاه آغاز خواهد شد برای بهره‌برداری این فاز حدود پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که خواهشمندیم از طریق اوراق کمک‌هایی صورت بگیرد.

شهردار مشهد ضمن اشاره به اینکه سه مبادی اصلی ورودی ترمینال، راه‌آهن و فرودگاه با خط سه به یکدیگر متصل می‌شود، اظهار کرد: هدف ما از اتصال این سه مبادی سهولت دسترسی و تخلیه آسان حرم در ایام پیک است.

وی افزود: از جمله درخواست‌های ما از وزیر کشور می‌توان به کمک به تامین و نوسازی پنج هزار دستگاه تاکسی هیبریدی یا برقی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی، تامین و نوسازی هزار و ۵۰۰ دستگاه ناوگان برقی و دیزل برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، تامین ۶۰ دستگاه واگن برای خط یک قطار شهری، تامین منابع مالی لازم برای توسعه و بهره‌برداری از خط سه و چهار و حذف مازوت در تامین سوخت نیروگاه‌های تولید برق شهر اشاره کرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.