صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: با احداث خط ۵۰۰ کیلوولت، ظرفیت انتقال انرژی به افغانستان را تا حدود ۴ برابر افزایش داد و این ظرفیت را به ۵۵۰ مگاوات رساند.
به گزارش شهرآرانیوز، دکتر مهدی علومی، درخصوص میزان صادرات برق به کشور افغانستان، اظهار کرد: درحال حاضر ایران در سطح ولتاژ ۲۰ و ۱۳۲ کیلوولت به افغانستان برق صادر می‌کند که ظرفیت انتقال انرژی ۱۴۰ مگاوات است.
وی افزود: در سال گذشته ۶۵۰ میلیون کیلووات ساعت برق به افغانستان صادر شده و پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۸ نیز همین میزان برق به این کشور صادر شود.
علومی ادامه داد: این میزان صادرات بخش اعظمی از انرژی مورد نیاز ولایت هرات افغانستان را تامین می‌کند. انرژی الکتریکی مورد نیاز ولایت هرات از ایران و ترکمنستان تامین می‌شود و از این جهت ترکمنستان رقیبی جدی برای ایران در حوزه صادرات انرژی الکتریکی به افغانستان، به خصوص ولایت هرات است.
معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان با بیان اینکه در بخش تولید و انتقال داخل کشور محدودیتی برای صادرات برق به افغانستان وجود ندارد، گفت: می‌توان با احداث خط ۵۰۰ کیلوولت، ظرفیت انتقال انرژی به افغانستان را تا حدود ۴ برابر افزایش داد و این ظرفیت را به ۵۵۰ مگاوات رساند.
وی اضافه کرد: برای افزایش ظرفیت به ۵۵۰ مگاوات باید ۴۰ کیلومتر خط ۵۰۰ کیلوولت در ایران و ۱۵۰ کیلومتر دیگر در افغانستان، همچنین یک پست ۴۰۰ به ۵۰۰ کیلوولت در ایران و یک پست ۵۰۰ به ۲۲۰ کیلوولت در افغانستان احداث شود.
علومی بیان کرد: برای اجرای این طرح مذاکراتی بین شرکت توانیر با کشور افغانستان انجام شده و مطالعات آن نیز در شرکت برق منطقه‌ای خراسان در حال انجام است که در صورت اقتصادی بودن طرح و سرمایه‌گذاری کشور افغانستان تا سال ۱۴۰۲ امکان افزایش صادرات برق به وجود خواهد آمد. در مجموع سرمایه ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای اجرایی‌شدن این طرح مورد نیاز است.
معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: با اجرایی‌شدن این طرح و تکمیل رینگ افغانستان، ایران کشوری می‌شود که کشور‌های همسایه شرقی را به کشور‌های غربی ایران متصل می‌کند و در واقع تبدیل به یک هاب انرژی در منطقه خواهد شد.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.