صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نگاهی به یک دستاورد علمی جدید برای درمان سرطان

  • کد خبر: ۱۱۲۱۳۹
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
تولید یک داروی جدید که توانسته شماری از بیماران سرطانی را درمان کند، با انتقاد برخی پزشکان روبه رو شده است.

سیدمحمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ احتمالا شما هم ضرب المثل «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» را شنیده اید. کرونا در دو سال گذشته اصلی‌ترین دشمن بشر بود و جان میلیون‌ها انسان را روی کره زمین گرفت. حالا واکسنی که شرکت فایزر برای درمان این بیماری ساخته بود، دانشمندان را به راه حلی تازه برای درمان سرطان رسانده است. آن‌ها با بهره گیری از فناوری ساخت واکسن کرونای شرکت فایزربیون تک موفق شده اند یک واکسن ام آران‌ای بسازند که امید است با جلوگیری از گسترش و بازگشت توده‌های سرطانی، این بیماری را درمان کند.

براساس اطلاعات موجود، این واکسن که برای هر بیمار به شکل ویژه ساخته می‌شود، می‌تواند سیستم ایمنی را برای حمله به سلول‌های تومور تحریک کند و به طور موفقیت آمیزی مانع بازگشت دوباره سرطان شود. این دارو در مرحله اول روی چهارده بیمار مبتلا به نوع خاصی از سرطان روده در آمریکا آزمایش شد و نتایجی شگفت انگیز به همراه داشت.

همه چهارده بیماری که این دارو را دریافت کرده بودند و برای شش ماه تحت درمان بودند، صحیح و سالم از دوره کارآزمایی بیرون آمدند و آن‌ها از اینکه دیگر لازم نیست پرتودرمانی و جراحی کنند تا بهبود یابند، شگفت زده شدند. این نتایج درحالی به دست آمده است که خود پزشکان انتظار نابودی کامل تومور‌ها را نداشتند. براساس گزارش‌های موجود، بیماران در طول این آزمایش باید هر سه هفته یک بار یک دز از داروی یادشده را مصرف می‌کردند.

این درحالی است که انتشار این خبر واکنش‌های منفی زیادی هم به همراه داشته است. پزشکان منتقد دراین باره می‌گویند که این دارو دستور درمانی جدیدی نیست و مدت هاست که استفاده می‌شود. چون این دارو کمتر شناخته شده بود، زیاد مورد توجه نبوده است. برخی دیگر از پزشکان هم معتقدند که انتشار اخبار مربوط به این دارو بیشتر شبیه یک بازی رسانه‌ای و یک شلوغ بازی از سوی شرکت‌های داروسازی در جهان است.

روزنامه هفت صبح در گزارشی درباره قیمت این دارو نوشته است که قیمت هر دز این دارو ۸۰۰ میلیون تومان است و برای هر دوره درمان باید ۱۰ میلیارد تومان هزینه کرد. مبلغی که بسیاری توانایی پرداخت آن را ندارند. پزشکان معتقدند که باید مقالات مربوط به این دارو در ژورنال‌های معتبر بررسی شود تا اثربخشی و عوارض آن دقیق‌تر مشخص شود. با همه این اوصاف، این اولین بار است که یک داروی آزمایشی به طور کامل سرطان را در افراد آزمایش شده درمان می‌کند و اگر به مرحله تولید انبوه برسد، امید را به بیماران زیادی بازمی گرداند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.