۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مهم ترین علامت سرطان در کودکان چیست؟

  • کد خبر: ۹۸۰۸۶
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
مهم ترین علامت سرطان در کودکان چیست؟
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با تشریح چگونگی بروز سرطان در کودکان، گفت: یکی از علائم مهم سرطان در کودکان، اختلال در رشد و نمو آنها است.

به گزارش شهرآرانیوز، عزیز اقبالی اظهار داشت: در بزرگسالان از روش‌های غربالگری برای پیشگیری از سرطان می‌توان استفاده کرد، اما در کودکان اغلب روش‌های غربالگری توصیه نمی‌شود.

فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان افزود: در سرطان کودکان برخلاف بزرگسالان اغلب، علائم اختصاصی وجود ندارد و علائم سرطان در کودکان غیراختصاصی است.

اقبالی، کاهش وزن قابل توجه، تب مکرر یا طول‌کشیده (بیش از دو هفته)، دردهای استخوانی به خصوص درد کمر، خستگی مفرط و رنگ‌پریدگی، علائم کبودی و خونریزی غیرعادی، سرماخوردگی غیرعادی و طول کشنده، بزرگ شدن غدد لنفاوی در نواحی خاص مثل گردن، کبد و طحال بزرگ و توده در شکم و یا هر توده‌ای در هر کجای بدن را از مهمترین علائم احتمالی شیوع سرطان در کودکان برشمرد و یادآور شد: در بعضی موارد هم علائم اختصاصی دیده می‌شود مانند رتینوبلاستوما که در معاینه چشم و یا عکاسی رفلکس قرمز وجود ندارد.

وی در تشریح تفاوت پیش آگهی سرطان در کودکان نسبت به بزرگسالان، خاطرنشان کرد: پیش آگهی سرطان در کودکان خیلی خوب است مثلاً در لوکمی کودکان ۹۰ تا ۹۵ درصد بهبودی کامل ایجاد می‌شود در تومور ویلمز و لنفوم هوچکین در صورتی که در مراحل اولیه مراجعه کنند و تشخیص به موقع داده شود ۹۵ تا ۹۹ درصد بهبودی کامل پیدا می‌کنند.

این فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان گفت: روش‌های مختلفی از جمله جراحی، شیمی درمانی‌، رادیوتراپی‌، و پیوند سلول‌های بنیادی برای درمان وجود دارد و اخیراً از روش‌های جدیدی مانند ایمنوتراپی و سلول درمانی استفاده می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: در کودکان مبتلا به سرطان نسبت به بزرگسالان از داروهای شیمی درمانی بیشتری می‌توان استفاده کرد و با اینکه هزینه درمان در کودکان کمتر از بزرگسالان است اما تشخیص سرطان در کودکان دشوارتر و اغلب با تأخیر است.

اقبالی تاکید کرد: در کنار این اقدامات، مراقبت‌های نگه دارنده مانند تزریق فرآورده‌های خونی و درمان با آنتی بیوتیک شانس بهبودی را بیشتر می‌کند و در بیمارانی که به درمان پاسخ مناسب ندادند از مراقبت‌های تسکینی مانند داروهای ضد درد استفاده می‌شود.

وی افزود: در بروز سرطان فاکتورهای ژنتیکی و محیطی نقش دارند و برخلاف بزرگسالان، نقش فاکتورهای ژنتیکی در کودکان بیشتر است.

اقبالی، شایع‌ترین سرطان در کودکان را لوکمی عنوان کرد و گفت: بعد از لوکمی ها، سرطان‌هایی که از بافت‌های رویانی منشأ می‌گیرند مانند تومور مغزی تومورویلمز، نوروبلاستوما، سارکوما بیشتر هستند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در توصیه‌ای به خانواده‌ها تاکید کرد: حتماً روند رشد و تکامل فرزندان را با دقت پیگیری و در صورت تغییر الگوی رشد، تکامل‌، رفتار و حرکت سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

وی یادآور شد: بزرگسالان نیز از مصرف دخانیات در کنار کودکان بپرهیزند و مراقب رژیم غذایی کودکان باشند و از غذاهای آماده و اصطلاحاً فست فود کمتر استفاده کنند وبه فعالیت‌های بدنی فرزند خود توجه داشته باشند.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->