صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

میزبانی از حدود ۳ میلیون زائر رضوی در دهه کرامت| تشرف سالانه ۲۰۰ میلیون زائر به حرم امام رضا(ع)

  • کد خبر: ۱۱۲۳۷۱
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی (ع) اعلام کرد: دهه کرامت امسال میزبان حدود ۳ میلیون زائر رضوی بودیم و کاروان‌های زیر سایه خورشید نیز در ۱۵۰۰ نقطه کشور عزیزمان و حتی خارج از کشور با پرچم امام رضا (ع) دل‌ها را امام رضایی کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، مالک رحمتی در برنامه زنده صف اول شبکه خبر سیما گزارشی از عملکرد برنامه‌های آستان قدس رضوی در دهه کرامت امسال ارائه داد و بیان کرد: امسال پس از دو سال شرایط کرونایی و سختی‌های آن برای مردم و خادمین امام رضا (ع) دوباره به آن شور و شعف و نشاطی که انتظار می‌رفت بازگشتیم.

وی افزود: بر اساس آمار‌ها حدود ۳ میلیون زائر در دهه کرامت امسال به مشهد مقدس مشرف شدندکه معمولا ۸۵ درصد زائران با وسیله شخصی مشرف می‌شوند، نکته قابل توجه این است که میانگین تعداد زائران در مشهد مقدس به ۳۲ میلیون نفر رسیده است در حالیکه مشهد الرضا در شرایط عادی ۳۰ میلیون زائر را به خودش می‌بیند و زائر تعداد خارجی در سال هم حدود ۴ میلیون نفر است.

رحمتی از تشرف ۲۰۰ میلیونی زائران در سال به حرم ثامن الحجج (ع) خبر و توضیح داد: با توجه به سفر ۳۰ میلیون زائر در سال به مشهد و اینکه اصولاً هر زائر سه روز در این شهر می‌ماند و هر زائر روزی دو یا سه بار به حرم مطهر مشرف می‌شود و سه و نیم میلیون مجاور مشهدی و شش و نیم میلیون هم استانی، ما سالانه ۲۰۰ میلیون تردد را در حرم مطهر امام رضا (ع) داریم و از زائران پذیرایی می‌کنیم.

رحمتی به حضور ۷۰ کاروان زیر سایه خورشید در هزار و ۵۰۰ نقطه کشور و حتی خارج از کشور اشاره کرد و گفت: اجرای طرح معین الضعفاء برای رسیدگی به مستمندان، مستضعفان و احسان جویان، فعالیت کانون‌های خادمیاران رضوی (ع) در شهرستان‌ها و مراکز استان ها، گفتگوی ادیانی با برگزاری نشست بین المللی و حضور میهمانانی از ادیان ابراهیمی از سراسر جهان، آغاز مجدد کنگره جهانی امام رضا (ع) بعد از دو دهه و حضور نمایندگان عتبات مقدس عراق به دعوت آستان قدس رضوی برای رقم زدن یکدلی و انسجام از اقدامات این دهه بود.

قائم مقام آستان قدس رضوی راه اندازی رواق‌های زیرسطحی برای اسکان و استراحت زائران رضوی را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد و افزود: در بعضی از شب‌ها ده هزار نفر اسکان در بست‌های زیرسطحی داریم.

وی درباره غذای حضرتی هم توضیح داد: نهایت توانمان را به کار گرفته ایم تا هر زائری که به حرم مطهر مشرف می‌شود بدون تبرکی خارج نشود و به همین منظور در ابتکاری جدید چایخانه‌های حضرت (ع) راه افتادند و روزانه ۱۲ هزار فنجان چای تقدیم مردم می‌کنند، سالانه ۲/۷ میلیون غذای حضرتی داریم، اما در مقابل ۳۰ میلیون زائر این غذا به ۱۰ درصد دلدادگان هم نمی‌رسد بنابراین آستان از ظرفیت موکب‌های مردمی در کنار غذای حضرتی استفاده می‌کند، دهه کرامت امسال نیز موکب‌هایی را در حریم حرم مطهر امام رضا (ع) به همت تشکل‌های مردمی راه اندازی کردیم که به زائرین خدمات دهی کردند این گوشه‌ای از تحقق یکی از مهمترین شعار‌های ما در دهه کرامت بود یعنی عبارت «همه خادم الرضاییم، خدمت کریمانه، جهاد عالمانه».

قائم مقام آستان قدس رضوی با بیان اینکه تعداد زیادی در سراسر جهان دوست دارند با امام رضا (ع) آشنا بشود، اظهار داشت: یکی از کار‌های بسیار خوبی که در دوران کرونا اتفاق افتاد توجه جدی به رسانه بود، ما معتقدیم که هر زائر یک رسانه است و در هر تشرف می‌تواند با یک گوشی تلفن همراه ده‌ها نفر را به این آستان ملکوتی متصل کند، در این دوران سخت خادمین امام رضا (ع) روزانه ۴ هزار زیارت نیابتی را انجام دادند و یکی از ابتکارات بسیار خوب در این زمینه پویش «به تو از دور سلام» بود. در واقع معتقدیم در دوران کرونا یک فصل جدیدی در مقوله زیارت از راه دور و مجازی همراه با معرفت اتفاق افتاد.

مالکی ادامه داد: به علت حضور شبانه روزی مردم حرم رضوی، مرمت، بازسازی، بازآرایی و تعمیرات امکان پذیر نبود، اما در دوارن کرونا این تهدید تبدیل به یک کار جهادگونه شبانه روزی شد و ترمیم و بازسازی کلی صورت گرفت.

قائم مقام آستان قدس رضوی در ادامه گفت: یکی از کار‌های خوبی که با توجه به دغدغه تولیت محترم اتفاق افتاد تدوین سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی بود؛ ایشان معتقدند که همه برنامه‌های ما باید با یک نقشه راه باشد که مردم هم درباره آن بدانند، حجت الاسلام مروی قول داده بودند که با مردم مشورت کنند و هم اکنون نخستین بار است که سیاست‌های کلان، اصول راهبری، برنامه‌های عملیاتی، به صورت جزئی در سامانه‌ای در دسترس همه مردم است.

مالکی افزود: مردم می‌توانند درباره هر کاری که ما در استان می‌خواهیم انجام دهیم قضاوت کنند، در این سامانه هم برنامه‌های تحولی قبلی، هم احکام صادره مقام معظم رهبری و هم تجربیات گذشته آستان مقدس قرار دارد.

رحمتی ادامه داد: برای اینکه به این سیاست‌ها بتوانیم جامه عمل بپوشانیم برنامه میان مدت سه ساله آستان قدس رضوی تدوین شد، حدود ۴۰۰ سیاست عمومی داشتیم و ۲۴۴ سیاست بخشی. منظور از سیاست‌های بخشی، سیاست‌هایی است که باید در حرم مطهر امام رضا (ع) و بخش‌های مختلف آن همچون بنیاد کرامت رضوی، سازمان علمی و فرهنگی، دانشگاه ها، کتابخانه، مدارس، حوزه‌ها و مرکز پژوهش‌ها باید رعایت کنیم.

وی تصریح کرد: در مجموع ۳۱ اصل موضوعی داشتیم آمدیم و ۵۲۸ شاخص برای رویکرد تحولی تهیه شده است که در ۴۸۵ مورد تاکنون اقدام شده است.

این مقام مسئول با اشاره به تقویت زائر محوری و تسهیل زیارت از طریق ارائه خدمات باکیفیت جزو اصول در سند تحول آستان قدس توضیح داد: در مقوله زیارت پنج محور برای ما مهم است، اسکان زائر، حمل و نقل، تغذیه، سوغات و نهایتا زیارت با معرفتی که زائر باید انجام دهد، در دو سال گذشته تقریبا ۳۵ درصد به ظرفیت اسکان آستان قدس اضافه شد و در حال حاضر ۵ هزار تخت ظرفیت داریم، تولیت محترم نیز فاز جدید به ظرفیت دو هزار تخت را در دهه کرامت کلنگ زنی کردند، اما حتی اگر آستان قدس رضوی امکانات، دارایی‌ها و موقوفات خود را بسیج شوند تنها گوشه‌ای از سیاست تحول اجرایی می‌شود.

قائم مقام آستان قدس رضوی درباره تحقق زیارت ارزان هم بیان کرد: یکی از کار‌ها ساخت زائرسرا‌های ارزان قیمت برای زائر اولی هاست که خود آستان قدس رضوی ۲۰۰ هزار نفر زائر اولی را تقبل کرده است و با استفاده از ظرفیت کانون‌های خادمیاری این زائران شناسایی و رایگان به زیارت حرم مطهر مشرف می‌شوند.

قائم مقام آستان قدس رضوی با بیان اینکه حفاظت و صیانت از موقوفات آستان و ساماندهی مجموعه اقتصادی یکی از احکام صادره از طرف رهبر انقلاب برای تولیت محترم آستان قدس رضوی است توضیح داد: در مبحث املاک و اراضی صرفاً با مشارکت بخش خصوصی ایجاد ارزش افزوده و بهره وری می‌کنیم، خام فروشی و زمین فروشی نداریم اگر هم جایی مجبور باشیم اراضی موقوفه را تبدیل به احسن کنیم با دستور تولیت محترم یک سوم بیشتر باید بخریم و جایگزین کنیم یعنی اگر هزار متر بفروشیم باید هزار و ۳۰۰ متر بخریم. نکته دوم فعالیت‌های اقتصادی ما در حوزه شرکت هاست که ساماندهی آن در قالب بنیاد بهره وری موقوفات صورت می‌گیرد.

رحمتی ادامه داد: دو نکته برای آستان قدس رضوی اهمیت دارد اول اینکه شرکت‌های ما یا باید مسئله کشور را حل کنند یا مسئله آستان را مثل شرکت لبنی که محصولات آن را خودمان استفاده می‌کنیم و شرکت دارویی آستان قدس که مشکل کشور را حل می‌کند، نکته دیگر بحث زنجیره ارزش و زنجیره تولید است و شرکت‌هایی که در یک زنجیره ارزش نیستند مدیریت و ساماندهی می‌شوند.

وی افزود: ما باید سرمایه موقوفات آستان را در جایی می‌بردیم که درآمد ایجاد می‌شد تا نیت واقف را عمل کنیم و معتقدیم در حال حاضر در آستان قدس دو شعار محور ماست، با بخش خصوصی رقابت نمی‌کنیم یعنی جایی وارد می‌شویم که بخش خصوصی یا توان ورود ندارد و یا تمایل به آن ندارد، این حیطه کاری ماست جایی که بخش خصوصی بتواند ورود پیدا کند ما وارد نمی‌شویم مگر اینکه موقوفه‌ای باشد که نتوان کاری کرد، بر اساس سیاست‌های جدید، همه شرکت‌های آستان قدس رضوی برای شفافیت با رعایت حدود شرعی و غبطه وقف در بازار سرمایه عرضه می‌شوند تا هم شفافیت عمومی و هم نظارت عمومی اتفاق می‌افتد، و از طرفی مردم از این سرمایه‌ها در حد و حدود شرعی بهره مندی داشته باشند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.