صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

روز بهزیستی؛ شروعی دوباره برای بهتر زیستن

  • کد خبر: ۱۱۷۳۴۶
  • ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
مسعود فیروزی - مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی

بهزیستی به‌عنوان مولود انقلاب اسلامی یکی از دستگاه‌هایی است که در راستای نیل به آرمان‌های انقلاب اسلامی برای خدمت به نیازمندان و محرومان جامعه، باید ازسوی مسئولان مورد توجه خاص باشد. به‌بیان دیگر، بهزیستی، سازمانی اجتماعی و تخصصی و آینده‌نگر است که در قانون نیز متولی سلامت اجتماعی تعیین شده و سطح خدمات تخصصی‌اش از اتکا و اعتبار قانون‌گذار برای این نهاد مردمی، شناخته می‌شود.

بر همگان روشن است که تحقق وظیفه سلامت اجتماعی، مستلزم همکاری و همراهی آحاد مردم، سازمان‌های مختلف، نهاد‌های مردم‌محور و جامعه نخبگانی است تا بتوانیم شعار «شروعی دوباره برای بهترزیستن» را جامه عمل بپوشانیم.

وظایف و فعالیت‌های سازمان بهزیستی در ایران، شاید در کل جهان منحصربه‌فرد باشد؛ کمااینکه در دیگر کشور‌های جهان، نهاد‌های مختلفی تولیگری این بخش‌ها را عهده‌دار هستند و گاه بخش‌هایی از هر کدام این فعالیت‌ها در یکی از وزارتخانه‌ها تمشیت می‌شود.

این انبوهی فعالیت‌ها و وظایف و این سطح از گستردگی خدمات تخصصی به ضعیف‌ترین، محروم‌ترین، رنجورترین، آسیب‌دیده‌ترین و ریسک‌پذیرترین گروه‌های جامعه، اگرچه برای مدیران و تصمیم‌سازان سازمان بهزیستی و وزارت رفاه، یک افتخار بزرگ است، اما ازسویی، یک بار سنگین بر دوش مدیران میانی و کارشناسان و متخصصان این نهاد می‌گذارد که تا پایین‌ترین سطوح در مدیریت بهزیستی شهرستان‌ها استمرار دارد و شاید بیش‌مراجعه‌ترین دستگاه‌ها در شهرستان‌ها، از لحاظ فراگیری جامعه هدف و نیز از بابت ارتباط با مدیران نظارتی و اجرایی مناطق مختلف، بهزیستی باشد.

خوشبختانه، قانون‌گذار در تقسیم و تبیین وظایف اجتماعی، بهزیستی را تنها نگذاشته و برای این نهاد به‌عنوان محور و مدیر اجرایی و هماهنگ‌کننده دستگاه‌های عضو، اختیارات و جایگاه ویژه‌ای قائل شده است.

در استان خراسان‌رضوی که یکی از پرجمعیت‌ترین گروه‌های هدف کشور در بخش اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری را دارد، طرح‌ها و برنامه‌هایی برای کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی و همچنین ایده‌های عملیاتی‌شده‌ای برای مشکلات توانبخشی و پیشگیری ابداع شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به برنامه پیشگیری و کاهش طلاق، سامان‌دهی معتادان متجاهر، سامان‌دهی کودکان کار و خیابان، غربالگری بیماری‌های ژنتیک و مادرزادی با کمک نیکوکاران و بخش غیردولتی و تدوین شناسنامه ژنتیک برای جامعه هدف اشاره کرد.

به‌هر روی، بهزیستی وظایف و کارویژه‌های بسیار گسترده‌ای دارد و باعث خوشحالی است که در بخش‌های گوناگون با همکاری بسیار عالی نیکوکاران گرامی، به مردم عزیزمان و جامعه هدف سازمان، خدمات تخصصی ارائه می‌دهد و زمینه‌های زندگی بهتر، پرنشاط‌تر، آرام‌تر و آسوده‌تر را برای آحاد مردم از جمله کودکان، مادران، خانواده، زنان سرپرست خانوار، دختران و پسران جوان، بیماران روانی مزمن، افراد دارای معلولیت‌های مختلف و همچنین سالمندان عزیز و گرامی فراهم می‌سازد.

این روز بزرگ و به‌یادماندنی و گرامیداشت این خدمات انسان‌دوستانه را به همه هم‌وطنان عزیزمان تبریک و تهنیت می‌گوییم و ضمن بزرگداشت این روز، اجرای برنامه‌های مختلفی در طول هفته منتهی به آخرین روز تیرماه را به اطلاع و استحضار مردم و مسئولان استان و اعضای جامعه هدف می‌رسانیم و از عموم هم‌استانی‌های عزیزمان می‌خواهیم که در این مراسم و برنامه‌ها فعالانه شرکت و ما را در پاسداشت ارزش‌های انسانی و نوع‌دوستانه همراهی کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.