صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

آینده؛ در دستان هنرمندان جوان شهر

  • کد خبر: ۱۲۳۸۴
  • ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
گفت‌‌وگو با کیانا حکاک، نوازنده مشهدی که در جشنواره‌های کشوری حضور موفقی داشته‌ است
شکیبا افخمی‌راد| کیانا حکاک، هنرمند نوجوان مشهدی، تنها ۱۵ سال دارد و حدود ۱۰ سال است که در عرصه موسیقی فعالیت می‌کند. او از پنج‌سالگی به‌دلیل علاقه خانواده‌اش به موسیقی و همچنین پیانو نواختن پدرش، به موسیقی علاقه‌مند شد. حکاک در همان پنج‌سالگی به‌دلیل علاقه به ساز‌های زهی، نواختن ساز ویولن را زیرنظر صمد برقی آغاز کرد. بعد از تسلط به ساز ویولن، این هنرمند نوجوان از حدود یک سال پیش به پیشنهاد استادش، فراگیری ساز کمانچه را نیز آغاز کرد. خودش در این‌باره می‌گوید: «علاقه خودم به موسیقی و ساز‌های ایرانی از یک‌سو و توصیه استادم برای حضور در جشنواره موسیقی جوان باعث شد که ساز کمانچه را درکنار ویولن کار کنم.» حکاک، تابستان امسال، بعد از هشت ماه فراگیری ساز کمانچه، در جشنواره موسیقی جوان شرکت کرد و توانست رتبه دوم جشنواره را از آن خود کند. همچنین هفته پیش نام کیانا حکاک به‌عنوان تنها هنرمند مشهدی در بخش انفرادی جشنواره نوای خرم، قسمت تک‌نوازی و تک‌خوانی اعلام شد. حکاک یکی از مزیت‌های جشنواره نوای خرم را درنظر گرفتن بخشی برای ساز ویولن ایرانی می‌داند؛ بخشی که به گفته او، در جشنواره‌های دیگر یا کم‌رنگ است یا اصلا نیست؛ به همین علت او در جشنواره نوای خرم با ساز ویولن شرکت کرده است. از دیگر جوایزی که حکاک کسب کرده است، می‌توان به مقام اول در سه دوره جشنواره چندمرحله‌ای آموزش‌وپرورش اشاره کرد. او همچنین گروه‌نوازی را با نواختن ساز ویولن در ارکستر زهی صبا و نواختن ساز کمانچه در گروه نارگل تجربه کرده است. حکاک درباره برنامه‌های آینده‌اش در زمینه موسیقی توضیح می‌دهد: من بیشتر برای حضور موفق در جشنواره‌ها به‌ویژه در بخش حفظ ردیف جشنواره موسیقی جوان سال آینده، برنامه ریزی کرده‌ام. حکاک بر این موضوع تاکید می‌کند که ترجیح می‌دهد در مشهد بماند و به ترویج فرهنگ و هنر شهرش کمک کند.
به نظر این هنرمند، رسالت او یا هر هنرمند دیگری به‌ویژه در حوزه موسیقی این است که تلاش کنند نوجوانان و جوانان به‌جای جذب شدن به موسیقی‌هایی که ارزش هنری ندارد، به‌سمت موسیقی غنی و فاخر ایرانی ازجمله موسیقی دستگاهی و مقامی جذب شوند، از این‌رو افزایش گرایش به‌سمت این موسیقی و درک موسیقی فاخر درمیان نسل جدید کشور با هدف بسترسازی و فرهنگ‌سازی لازم برای فراموش نشدن این موسیقی صورت می‌گیرد.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.