سرخط خبرها
به بهانه حضور در رقابت اسکار ۲۰۲۰

اولین شاهکار «آخرین داستان»

  • کد خبر: ۱۲۳۲۴
  • ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۴
اولین شاهکار «آخرین داستان»
هم‌زمان با اعلام نام «آخرین داستان» در فهرست آثار بخش انیمیشن اسکار، اشکان رهگذر از وضعیت اکران فیلمش انتقاد کرد
ضحی زردکانلو| خبر خوش امروز سینمای ایران را می‌توان راهیابی پویانمایی «آخرین‌داستان» به‌عنوان یکی از ۳۴۴فیلم واجد شرایط به بخش رقابتی بهترین فیلم اسکار۲۰۲۰ دانست. نام این پویانمایی ایرانی که برداشتی آزاد از روایت «ضحاک» در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی است؛ پیش از این در فهرست آثار رقابت‌کننده در بخش بهترین پویانمایی مراسم اسکار۲۰۲۰ نیز اعلام شده بود. «آخرین داستان» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر اولین پویانمایی بلند سینمایی است که ساخت آن، نزدیک به ۱۰ سال زمان برده و در جشنواره فیلم فجر ۹۷ برنده اولین سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن سینمای ایران شده است. این اثر سینمایی اولین انیمیشن ایرانی راه‌یافته به آکادمی اسکار است که نهایتا در ۱۳ ژانویه (برابر با ۲۳دی) مشخص خواهد شد آیا در میان نامزد‌های نهایی نودودومین دوره جوایز سینمایی اسکار، هست یا خیر؟

مافیابازی اکران سینمای ایران را بلد نیستم
هم‌زمان با اعلام خبر راهیابی «آخرین داستان» در بین دارندگان شرایط دریافت اسکار، روز گذشته روابط‌عمومی این پویانمایی متن نامه اشکان رهگذر به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در اختیار شهرآرا گذاشت.
رهگذر این نامه را در اعتراض به وضعیت اکران‌های محدود این فیلم در ۳۸ سینمای کشور خطاب به سید عباس صالحی نوشته است. «آخرین داستان» پس از ۲۲ روز اکران حدود ۲۹۰ میلیون تومان فروخته است که این رقم دربرابر هزینه‌های گزاف ساخت این انیمیشن بسیار ناچیز است.
در بخشی از این نامه آمده است: «نمی‌دانم نام پویانمایی سینمایی «آخرین داستان» را شنیده‌اید یا نه؟ مدیران تحت‌الامر شما حتماً نام این اثر را که بسیار برای کشورش افتخارآفرینی کرده است، شنیده‌اند. پویانمایی‌ای باآبرو و با استاندارد‌های جهانی درباره شاهنامه فردوسی؛ همان کتابی که سال‌هاست در کتابخانه‌های ما ایرانی‌ها خاک می‌خورد و همیشه از خودمان پرسیده‌ایم که چرا کسی برای این کتاب تنها کاری نمی‌کند؟
متأسفانه طی ماه‌های اخیر، مرتکب اشتباهی شدم و آن‌هم درخواست اکران در ایران بود که امروز بنده را در چنین شرایط منحوسی قرار داده است. تصور من از اکران، آن چیزی بود که تا به امروز در سینمای ایران دیده بودم و فکر می‌کردم باتوجه‌به کارنامه درخشان و افتخاراتی که فیلمم به‌دست آورده است، حداقل شرایط متوسطی برای اکران آن فراهم می‌شود، ولی متأسفانه آنچه امروز رخ داده است، حتی شرایطی ضعیف‌تر از اکران فیلم‌های هنروتجربه است. جناب وزیر! متأسفانه بنده به جریان خاصی هم متصل نیستم که آن جریان از فیلم من در گیشه حمایت کند، دانش‌آموز به سینما ببرد، صد‌ها یا هزاران تیزر تلویزیونی حمایتی برایم تدارک ببیند یا تشویق‌های تحصیلی برای دیدن فیلمم درنظر بگیرد. کار من ساخت پویانمایی است و در این کار نیز مهارت بالایی دارم، ولی متأسفانه در مافیابازی اکران سینمای ایران، خوب نیستم و این کار را هم بلد نیستم.»

اکران مردمی «آخرین داستان» با حضور بهداد و رهگذر امروز در سینما‌های مشهد
لازم به ذکر است امروز پنجشنبه ۲۸ آذر حامد بهداد، صداپیشه ضحاک و اشکان رهگذر، کارگردان این اثر، در سینما‌های مشهد برای اکران مردمی این انیمیشن سینمایی که طی دو سال گذشته نزدیک به ۱۰ جایزه داخلی و خارجی را از آن خود کرده است، حاضرمی‌شوند. در «آخرین داستان» بازیگران مطرحی، چون حامد بهداد، لیلا حاتمی، پرویز پرستویی، حسن پورشیرازی، اشکان خطیبی، باران کوثری، شقایق فراهانی، ملیکا شریفی‌نیا... به‌عنوان صداپیشه حضور دارند. ساخت موسیقی این اثر سینمایی ۱۰۰ دقیقه‌ای نیز به‌عهده کریستف رضاعی است. همچنین رضا یزدانی خواننده و آهنگساز یک نماهنگ به نام «آخرین داستان» برای این پویانمایی تهیه کرده که به طور رسمی ۱۵ آذر ماه امسال منتشر شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->