صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

گلایه شهروندان مشهدی از تأخیر در  فرستادن بسته‌های پستی توسط اداره پست

  • کد خبر: ۱۲۷۵۲۴
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
خانم عبداللهی که به همراه پسرش به اداره پست آمده است، با گلایه از تاخیر در ارسال بسته‌های پستی می‌گوید: یک بسته پستی معمولی از تهران باید برایم می‌آمد. هشت روز گذشته است، اما هنوز به دستم نرسیده است. چرا در ارسال مرسوله‌ها تاخیر دارند؟

فاطمه غلامی | شهرآرانیوز؛ «لطفا سری به اداره پست مرکزی مشهد بزنید. چرا درحالی که مبلغی بیشتر برای پست پیشتاز پرداخت کرده ام، کالا را با تاخیر می‌فرستند؟ بسیاری از بسته‌های پستی با تاخیر به مقصد مدنظر ارسال می‌شود. خیلی از بسته‌های پستی به مقصد مشهد آمده و برگشت خورده است. حال وروز شهروندان در روز‌های دریافت گذرنامه قبل از اربعین، هم که بماند...» متن پیامک ارسالی این شهروند به ستون حرف مردم باعث شد در «سرزده» امروز به پست مرکزی مشهد سری بزنیم.

۸ روز انتظار برای دریافت بسته پستی

خانم عبداللهی که به همراه پسرش به اداره پست آمده است، با گلایه از تاخیر در ارسال بسته‌های پستی می‌گوید: یک بسته پستی معمولی از تهران باید برایم می‌آمد. هشت روز گذشته است، اما هنوز به دستم نرسیده است. چرا در ارسال مرسوله‌ها تاخیر دارند؟

آقای رسولیان که اول صبح به اداره پست آمده است، نیز می‌گوید: بسته‌ای داشتم که تحویل پست دادم، اما بسته سه روز در مقصد وقفه داشته است، به طوری که زمان تحویل به نامه رسان تا تحویل به مقصد، بیشتر از مسیر راه، طول کشیده است. اگر خودم با اتوبوس بسته را شخصا تحویل می‌دادم، هم یک سفر می‌رفتم و هم بسته را سر موقع می‌رساندم. چرا این قدر تاخیر وجود دارد؟

آقای رضایی که خود را یکی از بازاریان مشهد معرفی می‌کند، نیز در این باره می‌گوید: برای بازار تولیداتم، معمولا مشتریانی خارج از استان دارم که اگر بسته‌ها به موقع به دستشان نرسد، تعهدم به آن‌ها از بین می‌رود و دیگر اعتمادی به برند من نمی‌کنند. چرا گاهی مرسوله در مبدأ و مقصد وقفه دارد؟

او با گلایه از تاخیر در دریافت گذرنامه‌ها در روز‌های قبل از اربعین می‌گوید: قرار بود برای شرکت در مراسم اربعین امسال به کربلا مشرف شویم. چهار گذرنامه برای تمام اعضای خانواده داشتیم. سه تا از گذرنامه‌ها به دستمان رسید، اما یکی به اداره پست برگشت خورده بود که اصلا نفهمیدیم چرا این اتفاق افتاد.

صداقت، شهروند دیگری است که وارد گفتگو می‌شود و با گلایه از تاخیر در ارسال مرسولات پستی می‌گوید: گواهی نامه پسرم از ۲۰ شهریور به پست تحویل داده شده، اما هنوز به دستش نرسیده است. به کارکنان پست که اعتراض می‌کنم، در جواب می‌گویند با همین برگه‌ای که در دست دارید و مهر زده شده است، می‌توانید رانندگی کنید، اما ماموران راهنمایی ورانندگی این برگه را قبول ندارند. چرا گواهی نامه را این قدر دیر به دستمان می‌رسانند؟

آماده سازی و ارسال مرسوله بعد از دریافت

وقتی مشکلات پستی شهروندان را با مدیرکل پست خراسان رضوی درمیان می‌گذاریم، محمدرضا شفیعی با بیان اینکه شبکه پست دارای نقاط قبول متعدد اعم از بخش خصوصی و دولتی است، می‌گوید: واحد‌های قبول به محض دریافت مرسولات، ملزم هستند برابر مقررات پستی، برای آماده سازی و ارسال مرسوله با اولین حرکت پست اقدام کنند، به گونه‌ای که هیچ گونه تاخیر یا توقفی در ارسال مرسوله پیش نیاید و درضمن اگر مرسوله پس از دریافت دارای ایراد‌های قانونی باشد، الزاما باید بررسی‌های بعدی انجام گیرد.

او درباره تاخیر هشت روزه بسته پستی یکی از شهروندان نیز بیان می‌کند: مسئولان پستی باتوجه به تقدم و نوع مرسوله، روزانه مرسولات را توزیع می‌کنند. چنانچه موردی درباره تاخیر هشت روزه در دریافت مرسوله وجود دارد، شهروند باید مراتب را با قید نشانی گیرنده به واحد بازرسی ما اطلاع دهد تا بررسی لازم صورت گیرد.
مدیرکل پست خراسان رضوی می‌افزاید: مرسولات پستی مراحلی دارند که شامل تخلیه و پیاده سازی، تجزیه، ثبت و تحویل است و معمولا کل فرآیند در یک روز طی می‌شود. فرآیند خدمات پستی به گونه‌ای است که تاخیری در قبول و توزیع مرسوله در مقصد و مبدأ وجود ندارد و دلیل تاخیر‌های موردی، تاخیر در پرواز و حرکت ریل یا خرابی وسایل حمل ونقل زمینی است که اجتناب ناپذیر است.

شفیعی در پاسخ به سوالات حوزه گذرنامه شهروندان نیز بیان می‌کند: چاپ گذرنامه از اختیارات سازمان پست خارج است و لزوما وصول سه مرسوله و دریافت نکردن مرسوله چهارم به معنای صدور هم زمان چهار گذرنامه نیست. اعمال بارکد روی گذرنامه به این معنا نیست که مرسوله مذکور تحویل پست داده شده است؛ به دلیل اینکه زمان برچسب بارکد و تحویل، یکی نبوده و فرآیند به گونه‌ای طراحی شده است که پس از بارگذاری بارکد در شبکه پست، امکان رهگیری وجود دارد.

شفیعی بیان می‌کند: فرستنده یا گیرنده شش ماه از زمان تحویل مرسوله، فرصت دارند درصورت دریافت نکردن بسته پستی خود از اداره پست پیگیری کنند. اگر امکان شناسایی آدرس فرستنده و گیرنده مرسوله بعد از مراحل فوق وجود نداشته باشد، مرسوله در کمیته ای، بررسی و آماده سازی و به ستاد مربوط تحویل داده می‌شود و چنانچه مرسوله دارای آدرس گیرنده یا فرستنده باشد، در مهلت مقرر برای استرداد به مبدأ یا مقصد اقدام می‌شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.