نگار هاشمیان | شهرآرانیوز؛ سالها نام پست و پستچی که میآمد، تصویر نامه و نامه رسان در ذهن ما نقش میبست، اما حالا شبکه پستی کشور نقش مهمی در حیات اقتصاد دیجیتال دارد. با پررنگ شدن کسب وکارهای خانگی و فروشگاههای اینترنتی، پست با شبکه ارتباطی مویرگی خود تبدیل به یک واسطه مهم بین خریدار و فروشنده شد، واسطهای که هرچند تلاش دارد خود را با پیشرفت سریع اقتصاد دیجیتال وفق دهد، به گفته فعالان حوزه کسب وکار مجازی برای برآورده شدن انتظارات آنها و کمک به توسعه کسب وکارها باید سرعت تطابق خود با تغییرات روز دنیا را افزایش دهد.
همین حالا ۴۴۱ فروشگاه اینترنتی فعال در استان با پست همکاری دارند؛ حالا شما مشاغل خانگی، فروشندههایی که در بسترهای مجازی مانند اینستاگرام فعالیت دارند و... را به این آمار اضافه کنید؛ آن وقت نقش پست در کسب وکارها و اقتصاد دیجیتال این روزها کاملا مشهود خواهد بود.
۱۷ مهر روز جهانی پست است. به همین بهانه به سراغ مدیر کل پست خراسان رضوی رفتیم تا از او درباره نقش پست در اقتصاد دیجیتال سؤال کنیم. محمدرضا شفیعی با اشاره به نقش مهم شبکه پستی در توسعه اقتصاد از طریق ارائه خدمات متنوع و متناسب با نیازهای جامعه اظهار کرد: پست یکی از شبکههای گسترده ارتباطی در دنیاست که با داشتن این شبکه مویرگی تا سطح روستاها و نقاط دور افتاده خدمت رسانی میکند.
او با اشاره به افزایش ۸ درصدی تعداد فروشگاههای اینترنتی فعال در استان بیان کرد: همین حالا ۴۴۱ فروشگاه اینترنتی فعال در استان با پست همکاری میکنند که این تعامل در حال گسترش است.
مدیر کل پست خراسان رضوی همچنین از افزایش ۸ درصدی مرسولات صادرشده و ۱۴ درصدی مرسولات واردشده به استان در یک سال اخیر خبر داد و گفت: از مهر تا شهریور ۱۴۰۱ تعداد مرسولات صادرشده از استان، بیش از ۶ میلیون و ۲۴۰ هزار و مرسولات واردشده بیش از ۱۰ میلیون و ۳۲۲ هزار مورد بوده است.
شفیعی در پاسخ به این پرسش که آیا پست، خود را با پیشرفت اقتصاد دیجیتال هماهنگ کرده است یا نه، گفت: در سالهای اخیر افزایش خریدهای اینترنتی که اغلب نیز شامل مرسولات حجیم است، در ابتدا شرکت ملی پست را غافلگیر کرد، اما به دنبال پیشرفت در تکنولوژی، پست نیز با بهره گیری از فناوریهای نوین، توانسته است فرصتهای بزرگی برای توسعه و گسترش خدمات خود فراهم آورد.
به گفته او همسو شدن شبکه پست با شبکههای دیجیتال، یک فرصت است و دامنه جدیدی را برای خدمت رسانی به جامعه فراهم آورده و با ورود به عرصه تجارت الکترونیک موجب توسعه اقتصاد پایدار شده است. برای مثال سامانه «روستا بازار» توانسته است امکاناتی را برای تولید کنندگان صنایع دستی و محصولات کشاورزی فراهم آورد تا با ثبت نام در این سامانه، غر فهای مجازی ایجاد کنند و محصولات تولیدی خود را به نمایش بگذارند تا مصرف کنندگان به صورت الکترونیکی کالای مدنظر خود را سفارش دهند. در این میان حذف واسطهها باعث کاهش قیمت تمام شده محصول و حمایت از مصرف کننده نیز خواهد شد که میتوان از پست به عنوان یک عامل در حمایت از تولید کالای ایرانی نام برد. همچنین بازار الکترونیک شرکت ملی پست موجب توسعه کسب وکارها شده است.
مدیر کل پست خراسان رضوی در پاسخ به این انتقاد که هنوز برخی کسب وکارها از شبکه فرسوده پستی انتقاد دارند، گفت: سیاستهای اخیر شرکت بر اساس اصلاح برخی فرایندها و هوشمندسازی خدمات تعریف شده است. با توجه به ظرفیتهای پست در تکمیل زنجیره حوزه کسب وکار، شرکت ملی پست با توسعه زیر ساختها و توانمندسازی توانست به یک شبکه گسترده و به روز تبدیل شود. ایجاد هابهای منطقهای پستی، راه اندازی مراکز هوشمند تجزیه و مبادلات، طراحی مسیرهای کوتاه برای خدمت رسانی به مردم، نوسازی تجهیزات پستی، خرید ترولی و باکس برای حمل و نقل بهتر مرسولات که جایگزین کیسه شده است و افزایش باجههای قبول مرسولات پست خارجی، گوشهای از اقدامات پست ملی برای ارتقای کیفیت خدمات و همچنین کمک به کسب وکارها و پیشرفت در حوزه اقتصاد دیجیتال بوده است.
علی عقیلی کارشناس فضای کسب وکار است. او در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه پست میتواند در توسعه کسب وکارهای نوین نقش مؤثری داشته باشد، گفت: در سالهای اخیر، کسب وکارهای نوینی شکل گرفته که بخشی از خدمات آنها مبتنی بر ارسال محصولات به صورت پستی است. این موضوع سبب شده است افراد بتوانند کالاهای خود را از دیگر مناطق شهر که پرترافیک است و همچنین سایر شهرها خریداری کنند. همچنین به دنبال توسعه کسب وکارهای نوین، زنجیره توزیع کالا در کشور که یکی از عوامل گرانی کالاها برای مصرف کننده نهایی است، به سمت اصلاح پیش رفته است.
او افزود: یکی از مزیتهای مهم پست کشور به دلیل شبکه گسترده آن، امکان فعالیت در همه نقاط کشور است. این موضوع سبب میشود پتانسیل بسیاری برای کمک به کسب وکارهای نوین در توزیع کالاهایشان داشته باشد، اما برای برآورده شدن انتظارات فعالان کسب وکارهای مجازی و کمک به توسعه کسب وکارها، شرکت ملی پست باید سرعت تطابق خود با تغییرات روز دنیا را افزایش دهد.
این کارشناس فضای کسب وکار اضافه کرد: با این حال وقتی وضعیت پست کشور را با شاخصهای جهانی مقایسه میکنیم، متوجه میشویم ساختارهایش هرچند با دهههای قبل تفاوت پیدا کرده است، هنوز نتوانسته خود را با تغییرات روز دنیا هماهنگ کند.
عقیلی با اشاره به زیاد بودن تعرفههای پست خارجی گفت: این موضوع باعث میشود هزینه نهایی خریدار افزایش یابد؛ این در حالی است که تعرفهها باید به گونهای تعیین شود که فعالان کسب وکارهای مجازی به استفاده از خدمات پستی رغبت داشته باشند.