مرتضی محمدپور|شهرآرانیوز؛ در جریان برنامه ریزی هدفمند مدیریت شهری مشهد برای انتقال مهارتهای شهروندی به نوجوانان و جوانان مشهدی، بدون شک میتوان طرح «مدرسه به وسعت شهر» را محوریترین برنامه و نقطه عطف مسیر تحول نظام آموزش وپرورش دانست که بر مبنای آن، شهرداری مشهد امکانات شهری را در خدمت نظام تعلیم وتربیت قرار میدهد تا همان طور که دانش آموزان میتوانند در فضاهای ورزشی توپ بزنند، از آموزشهای شهروندی و مهارتهای اجتماعی هم برخوردار شوند.
بر همین اساس، تالار انقلاب اسلامی مجتمع آیه ها، شب گذشته میزبان معاون وزیر آموزش وپرورش، شماری از اعضای شورای اسلامی شهر و برخی مدیران شهری و استانی و حدود ۲ هزار مدیر مدارس سراسر مشهد بود که به شکرانه آغاز اجرای این طرح، گردهم آمده بودند.
معاون وزیر آموزش وپرورش و رئیس سازمان ملی تعلیم وتربیت کودک که به عنوان سخنران ویژه در جمع مدیران مدارس مشهد حاضر شده بود، تعلیم وتربیت را فرصت بی نظیر انسان سازی خواند و تأکید کرد که استفاده از امکانات شهری میتواند زمینه ساز جهشی بزرگ در نظام آموزشی باشد.
مجتبی همتی فر با اشاره به اینکه در سایه تعامل شهرداریها با مدارس، این دو جریان میتوانند به عنوان کنشگران جنگ نرم فرهنگی به میدان بیایند، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب به روشنی فرموده اند که دشمن در رفتار جدیدش با نوجوانان به دنبال ایدئولوژی زدایی است و اگر بتواند در آرمان زدایی از نوجوانان موفق باشد، به سادگی تعهد نسل آینده ساز کشور به دین و باورهای ملی را از بین خواهد برد. وی اظهار کرد: در این عرصه، اجرای طرح «مدرسه به وسعت شهر» علاوه بر تأثیری که بر نوجوانان و جوانان ما خواهد داشت، میتواند نویدبخش آغاز ترویج یک نگرش تازه در میان مدیران باشد. زیرا اگر مدیران و مسئولان، شهر را به مثابه مدرسهای بزرگ ببینند، دیگر دانش آموزان ما میتوانند تجلی آموزه هایشان از کتابهای درسی را در عرصه زندگی روزمره هم مشاهده کنند.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد در ابتدای این مراسم با اشاره به حدیث پیامبر گرامی اسلام (ص)، اظهارکرد: رسالت نبوی ماهیت الهی دارد، اما روش کار آن مشابه با سیره معلمی است که کودکی را در سایه تعالیم و آموزههای تعالی بخش قرار میدهد. حجت الاسلام والمسلمین حسن منصوریان افزود: مدیریت شهری در مشهدالرضا (ع) آمادگی دارد که به عنوان پشتیبان به میدان بیاید و معلمان را مورد حمایت قرار دهد. زیرا نسخه شفابخش آسیبهای اجتماعی و تربیت نسل آینده ساز کشور در اختیار معلمانی است که در نظام آموزش وپرورش فعالیت میکنند.
منصوریان با بیان اینکه اماکن عمومی دربرابر بروز ناآرامیها آسیب پذیر هستند، ادامه داد: با این حال مخربتر از آن، آسیبهای ذهنی و فکری عظیمی است که ناآرامیهای امنیتی میتواند در ذهن سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی ایجاد و توسعه یک شهر را با مشکلات جدی روبه رو کند.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: در حوزه رسیدگی به آسیبهای اجتماعی، با چالشهایی همچون کودکان بازمانده از تحصیل، کودکان کار، تکدیگری کودک و موارد مشابه روبه رو هستیم و تلاش داریم که این ظرفیت مغفول، زمینه ساز بروز تنش و آسیب در کشور نشود، اما در این وضعیت، دشمن به دنبال استفاده از ظرفیت نوجوان سیاسی است؛ مفهومی که نشانههای آن را در جریان هم خوانی جهانی سرود «سلام فرمانده» مشاهده کردیم.
وی اظهار کرد: دقت داشته باشیم که این ظرفیت اگر در خدمت استکبار و اهداف شیطانی آن قرار بگیرد، میتواند به همان اندازه که در «سلام فرمانده» مؤثر و سازنده بود، به جریانی مخرب و ویرانگر تبدیل شود که به سادگی به میدان میآید، ملاحظات شهروند بالغ را هم ندارد و میتواند دست به اقداماتی بزند که پیامدهای ویرانگر آن فراتر از خود و خانواده نوجوان، آحاد جامعه و حتی کشور را درگیر میکند.
معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی واجتماعی شهرداری مشهد در این همایش، با بیان اینکه همه ظرفیتهای رسانه ای، زیرساختی و برنامهای باید در راستای مأموریت آموزش وپرورش باشد، به تشریح جزئیات طرح «مدرسه به وسعت شهر» پرداخت و گفت: مهمترین زمینه برای تربیت، ایجاد محیط یادگیری مطلوب است. محیط مطلوب هم باید از تنوع برخوردار باشد، اما حقیقت این است که امکان تأمین زیرساخت مطلوب با تنوع زیاد برای هیچ دستگاهی به تنهایی مقدور نیست و بنابراین تأمین موقعیت مناسب برای تربیت، بدون همکاری تحقق شدنی نخواهد بود.
حسین باغگلی با اشاره به اینکه شهرداری مشهد در طرح «مدرسه به وسعت شهر» به دنبال استفاده از زیرساختهای شهر به نفع امور آموزشی است، افزود: در این راستا قرار است ۳۳ فرهنگ سرا، ۱۸ سازمان خدماتی، ۱۰ بوستان بزرگ، ۴۲ سالن ورزشی و تعداد شایان توجهی بوستان محلی و کمپ تابستانی در خدمت تعلیم و امر مقدس آموزش باشند. وی با تأکید بر ایجاد یک طرح جامع برای زیرپوشش قراردادن همه اهداف آموزشی، اظهار کرد: باشگاه ویژه «مدرسه به وسعت شهر» به طور خاص متوجه طرحهایی است که از نظر رده بندی سنی با حوزه عملکرد آموزش وپرورش وجه مشترک پیدا میکند و مشهدالرضا (ع) را به مدرسهای بزرگ تبدیل میکند که امکانات آن از زمین بازی و چمن مصنوعی گرفته تا آموزشهای مهارت محور شهروندی در خدمت آموزش نوجوانان و جوانان قرار میگیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: همه گرفتاریها از زمانی آغاز میشود که نسل یک کشور با وجود مسلح بودن به علوم نوین و دانشهای روز از تزکیه و تعالی معنوی محروم بماند و اینجاست که مسئولیت تعلیم وتربیت به عنوان سنگری بسیار مهم در عرصه جنگ نرم فرهنگی در گرو عملکرد نظام و آموزش است.
به گفته سید امیر شوشتری، مدارس علاوه بر اینکه کانونهای آموزشی کشور هستند، باید در عرصههای جانبی خود نیز پذیرای طرحهای فرهنگی و مدیریتی باشد. وی ادامه داد: اوقات فراغت دانش آموزان زمانهای ویژهای است و هر جریان که بر این عرصه تسلط پیدا کرد، سرنوشت کشور را در اختیار دارد؛ بنابراین واجب است تا علاوه بر حوزههای آموزشی، برای اوقات فراغت و امور غیردرسی دانش آموزان هم برنامه ریزی کرد.