صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دوره آموز‌شی ایران جوان با عنوان تربیت تسهیل گر جوانی جمعیت با هدف اقناع و گفتمان سازی جمعیت و فرزند آوری در بین نخبگان در دانشگاه امام رضا(ع) برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، دبیر دوره آموزشی ایران جوان در حاشیه برگزاری این مراسم گفت: این دوره آموزشی با هدف توانمندسازی جامعه نخبگانی نسبت به تبیین و تحلیل آمارهای جمعیتی و ترویج فرهنگ فرزند آوری تدارک دیده شده است. در این طرح ایجاد انگیزه و دغدغه‌مند کردن آحاد مردم نسبت به مباحث جمعیتی و افزایش نسل مورد توجه قرار می‌گیرد.

علی اکبر روحی در ادامه از جامعه مخاطبان این طرح نام برد و افزود: مبلغان، پزشکان، روان شناسان، مددکاران اجتماعی و مشاوران و.. مخاطبان این طرح  هستند همچنین افرادیکه رشته مرتبط با حوزه علوم اجتماعی، علوم تربیتی، معارف و یا حوزوی سطح ۲ به بالا دارند در این دوره شرکت کرده‌اند.

به گفته روحی، باتوجه به اطلاع نداشتن آحاد مردم از خطرات کاهش جمعیت و لزوم آگاهی بخشی در زمینه مباحث جمعیتی به ویژه ارزش فرزند و فرزندآوری و نیز جایگاه مادر در نطام هستی، معاونت خدمات اجتماعی آستان قدس رضوی محتواهای علمی و آموزشی جمعیتی خود را در قالب همایش‌های علمی و انگیزشی کارگاه و دوره تخصصی تربیت تسهیل‌گر ارئه می‌دهد.

روحی ادامه داد:این دوره آموزشی هم زمان از طریق فضای مجازی هم برگزار می‌شود منتخبین در این دوره به عنوان کنشگر انتخاب می‌شوند و بعد از گواهی دوره به عنوان سخنران در سطح مشهد  می‌شوند.

سیاه چاله جمعیتی در ایران

امیر حسین بانکی پور گفت:خطرناکترین ابر بحران در تاریخ ایران پیری جمعیت است که در سخنان مقام معظم رهبری بیش از ۵۰ مرتبه در ده سال گذشته هشدار‌های جمعیتی نگران کننده داده اند. 

طبق آمار‌های بین المللی درصد سالمندی از ۱۴ درصدی بالا رود وضعیت بحرانی است سال ۱۴۳۰، ۳۰ درصد جمعیت ایران  سالمند اند؛ که با بحران اقتصادی، بحران، علم و امنیت  مواجه می‌شویم، زیرا چرخ اقتصاد را جوانان بر عهده دارند.ما مثل یک سفینه‌ای هستیم که به این سیاه چاله نزدیک می‌شویم، اما این درک و فوریت  را نخبگان ما ندارند.

وی افزود:راه حل چیست فرصت نجات ما بسیار محدود است ۶ سال بیشتر وقت نداریم فرصت طلایی ۱۰ سال گذشته بوده است که گذشته است الان در این فرصت ۶ ساله (فرصت نقره ای) اگر دریابیم اگر بتوانیم نرخ باروری را تغییر دهیم و آن را حفظ کنیم و به رقم ۲/۵ برسانیم نجات خواهیم داشت.

بانکی پور بیان کرد:فرصت آزمون خطا نداریم مساله چند متغیره است و منحصر به نهاد خاصی نیست ۲۱ مانع از جمله صعوبت ازدواج شیوع ناباروری و گران بودن هزینه‌های سنگین فرزند آوری الگوی مسکن و... را شناسایی کردیم.

وی افزود:برای هر یک از این موانع راه حل‌هایی در نظر گرفتیم ۸۰ درصد را در قانون آوردیم و اثر بخشی آن را دیدیم. از ۱۲ سال پیش جمعیت جوانان دم بخت هیچ فرقی نکرده است. آمار ازدواج ۸۹۰ هزار بوده هر سال ازدواج کاهشی بوده در کل ۴۰ درصد کاهش داشتیم. تسهیلات ازدواج را در سال ۱۴۰۰ تا  ۵ برابر کردیم موالید هنوز کاهشی هستند.

در ادامه حجت الاسلام شفیعی استاد حوزه و دانشگاه به جریان شناسی جمعیت پرداخت سپس پروفسور اکبری پدر جمعیت شناسی در ایران به ایراد سخنرانی پرداختند؛ و همچنین خانم دکتر منصوری به بیان بحران جمعیتی پرداختند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.