صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به وضعیت نامناسب جاد‌های منتهی به شهر مشهد گفت: را‌ه‌های مواصلاتی خراسان‌رضوی و جاده‌های منتهی به شهر مشهد باید بازسازی و نقاط حادثه خیز آن با هدف تردد راحت و روان مسافران و زائران اصلاح شود.

به گزارش شهرآرانیوز، نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با یعقوبعلی نظری استاندار استان خراسان رضوی و معاونان وی صبح امروز شنبه (۷ آبان ماه) برگزار شد.

محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در این نشست گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری و کمیسیون عمران احداث قطار سریع‌السیر تهران- مشهد است که باید هرچه سریع‌تر عملیات آن آغاز شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که استان خراسان‌رضوی با آن مواجه است، وضعیت نامناسب راه‌های منتهی به شهر مشهدمقدس بوده که با پیگیری‌های انجام شده روند نوسازی آسفالت و رفع نقاط حادثه خیز آغاز شده، اما تکمیل آن نیازمند تلاش و پیگیری مسئولان استانی است.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: وضعیت حمل و نقل هوایی استان با وجود گرانی بلیط هواپیما و محدودیت پرواز‌ها با مشکلاتی مواجه است، همچنین حمل و نقل درون‌شهری نیز به دلیل جمعیت زیاد مسافران با ترافیک بسیار سنگینی روبه‌رو بوده و وضعیت مناسبی ندارد. از طرفی بافت‌های فرسوده اطراف حرم مطهر و سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه نشینی کلانشهر مشهد نیز نیازمند ساماندهی و نوسازی است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کمیسیون عمران از پروژه‌های عمرانی استان خراسان رضوی حمایت کرده و با توجه به اینکه مشهد متعلق به همه مردم و جهان اسلام است، باید شرایط برای زیارت زوار بیش از پیش تسهیل شود.  

یعقوبعلی نظری استاندار خراسان‌رضوی نیز در این نشست با اشاره به جمعیت ثابت ۷ میلیونی استان و وجود یک میلیون نفر از اتباع خارجی و حدود ۲۵ الی ۳۰ میلیون زائر در طول سال، گفت: مدیریت استان خراسان رضوی به دلیل ترکیب جمعیت و جابجایی آن، بسیار دشوار است.

وی با اشاره به مرز بیش از ۸۰۰ کیلومتری استان خراسان رضوی با کشور‌های افغانستان و ترکمنستان افزود: مرز‌های استان خراسان رضوی بدون انسداد و عموما بی‌ثبات هستند، برای کنترل مرز‌ها باید اقدامات کامل و جامعی صورت گرفته تا اقدامات موضوعی نیز کارآمد و ماندگار باشد.

استاندار خراسان‌رضوی در رابطه با وضعیت آب این استان اظهار کرد: در تیرماه هر سال که معمولا اوج حضور زائران در مشهد است، حدود ۴ هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه کمبود آب وجود داشته که البته در جلسه با وزیر نیرو نیز این موضوع مطرح و مقرر شد جلسات تکمیلی در تهران با هدف اقدامات زودبازده و میان مدت برگزار شود.

وی درخصوص وضعیت حمل و نقل استان خراسان رضوی اظهار کرد: متاسفانه در حوزه حمل و نقل‌های هوایی، ریلی و جاده‌ای با مشکلاتی مواجه هستیم، در همین راستا پیشنهاد احداث شهر فرودگاه امام رضا (ع) را با هدف تردد ۵۰ میلیون مسافر با وسعت ۸ هزار هکتار ارائه کردیم که مطالعه اولیه آن انجام و سایر اقدامات آن نیز در حال پیگیری است. در حوزه حمل و نقل ریلی نیز احداث قطار سریع السیر را از طرق مختلف پیگیری کرده و هم اکنون تفاهم نامه‌ای با چین برای اجرای آن امضا کرده ایم. البته این موارد جزو مصوبات سفر رئیس جمهور به این منطقه بوده و اخیرا هم توسط معاون اول ایشان ابلاغ شده است. منابع مالی آن نیز از محل تهاتر تامین خواهد شد. در این موارد همه دستگاه‌ها اتفاق نظر داشته و تنها باید عملیاتی شود.

نظری با تاکید بر اینکه اجرای پروژه‌های حمل و نقلی، زیارتی سریع، آسان و ارزان را برای زائران فراهم می‌کند، عنوان کرد: از طرفی احداث قطار سریع‌السیر تهران - مشهد، بار حمل و نقل هوایی را کاهش می‌دهد. در حوزه حمل و نقل جاده‌ای نیز بیش از ۱۵ سال است که روکش آسفالت جاده‌های منتهی به مشهد مقدس ترمیم نشده و حداقل هزار کیلومتر از را‌ه‌ها در سال جاری باید ترمیم و بهسازی شوند. این در حالی است که تنها ۱۰ درصد از بودجه استان، تخصیص یافته است.

استاندار خراسان‌رضوی در ادامه با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور‌های ریلی شمال به جنوب و شرق به غرب برای استفاده از ظرفیت ترانزیتی افزود: مشکلاتی برای اقامت زائران امام رضا (ع) وجود دارد، زائران مشکل حمل و نقل، اقامت و ... دارند که باید طی سال‌های آینده رفع شود. در همین راستا نیز پیشنهادات و طرح‌هایی را برای تحول در این موارد و دسترسی آسان و ارزان زائران به حرم مطهر  تدوین کردیم.

وی در حوزه مسائل مربوط به ساخت مسکن و اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان خراسان رضوی اظهار کرد: از وزارت راه و شهرسازی درخواست کردیم زمین‌های تحت تملک خود در مرکز شهر‌ها را به ما تحویل دهد تا از همین ظرفیت برای ساخت خانه‌ها استفاده کنیم و به دنبال ساخت شهرک‌های جدید خارج و دور از مرکز شهر‌ها نباشیم. از طرفی با توجه به اینکه عموم مردم در پرداخت آورده اولیه ۴۰ میلیون تومانی با مشکل مواجه هستند، از وزارت راه و شهرسازی درخواست کردیم عملیات ساخت مساکن شروع شود و بیش از این ساخت خانه‌ها به تاخیر نیافتد.

بر اساس این گزارش، عباس یوسف‌زاده مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی به بیان عملکرد نهضت ملی مسکن استان خراسان رضوی پرداخت و گفت: سهم خراسان رضوی از ۴ میلیون واحد نهضت ملی مسکن ۴۰۰ هزار واحد بوده  که میزان زمینی که از سمت دولت برای این طرح تامین می‌شود، پاسخگوی حدود ۱۴۰ هزار واحد بوده و باقی اراضی مورد نیاز از طریق خودمالکی، بازآفرینی در بافت‌های فرسوده، تعهدات روستایی و تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی تامین خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: خراسان رضوی ۹۶ شهر دارد که ۸ هشت شهر بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت آن ۱۰۹ هزار واحد و برای شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار جمعیت آن ۲۷ هزار واحد زمین تامین شده است.

وی همچنین گزارشی از وضعیت متقاضیان شهر‌های بزرگ استان خراسان رضوی و تعداد واحد‌های پیش بینی شده برای ساخت مساکن و وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی ارائه کرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.