صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کتاب «نفایس حرم رضوی» رونمایی شد

  • کد خبر: ۱۳۳۷۰۳
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
کتاب «نفایس حرم رضوی» که به تازگی از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شده است به معرفی اسباب و وسایل نفیس مورد استفاده در حرم مطهر می پردازد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ گستردگی، تنوع و درهم تنیدگی آثار موجود در حرم رضوی و نیز فراوانی زائران و شوق زیارت و بهره‌مندی از برکات معنوی آن، تا حدی باعث شده بسیاری از ظرایف و هنر‌های به کار رفته در خلق این مجموعه از دیده‌ها پوشیده بماند از این رو معرفی گوشه‌هایی از نفایس موجود در این مجموعه برای آشنایی و شناخت بهتر این آثارسودمند خواهد بود.

در این زمینه آثار فاخر و ارزشمندی تاکنون تالیف و تدوین شده که هر یک از زاویه‌ای خاص به معرفی جلوه‌هایی از معماری یا هنر‌های تزئینی بارگاه رضوی پرداخته است، اثر حاضر با در نظر گرفتن این آثار شناساندن بخشی از اشیاء، اسباب و وسایل نفیسی را که از گذشته تا حال در حرم مطهر مورد استفاده بوده مورد توجه قرار داده است.

اگر چه تعدادی از این آثار مانند آخرین ضریح و سنگ مرقد مطهر، برخی از درها، پنجره‌ها، کتیبه‌ها، ساعت‌ها، چلچراغ‌ها، و خوانچه‌های جواهرات هنوز در مجموعه حرم مطهر مورد استفاده‌اند، اما بخشی دیگر مانند ضریح‌ها، صندوق‌ها و ضریح پوش‌های پیشین، محراب‌های زرین فام، شماری از درها، پنجره ها، کتیبه‌ها و ظروف و وسایل به دلایلی، چون قدمت و نفاست و جلوگیری از فرسودگی و نابودی یا به علت از بین رفتن کاربری آن‌ها و جایگزینی شان با وسایل و ابزارآلات جدید و همچنین در نتیجه تغییرات و توسعه فضا‌های داخلی حرم مطهر رضوی، از جای اصلی خود جدا شده و به موزه انتقال یافته‌اند.

در این اثر به معرفی صندوق‌ها و ضریح‌ها، پوش‌ها، محراب‌های زرین فام، در‌های نفیس، پنجره‌های حرم، منبرها، ابزار و و سایل روشنایی، ساعت‌ها، کتیبه‌ها و ظروف و وسایل همراه با تصاویر آن‌ها پرداخته شده است.

شایان ذکر است، بن مایه مطالب این کتاب برگرفته از برخی مقالات دایره‌المعارف آستان قدس رضوی است که پس از جرح و تعدیل و متناسب سازی محتوای آن‌ها در قالب این اثر ارائه شده است.

«نفایس حرم رضوی» به قلم توانای محمد سوهانیان حقیقی از پژوهشگران بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در شمارگان ۵۰۰ و قطع وزیری نگاشته شده و در اختیار علاقمندان و هنر دوستان قرار گرفته است.

منبع: آستان نیوز

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.