افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟ آزمون بزرگ حفظ قرآن کریم به صورت سراسری برگزار می‌شود | اعطای مدرک تحصیلی رسمی به حافظان قرآن کریم ارزش کمک به امر ازدواج در اسلام همه آنچه باید درباره سنت دینی قرض‌الحسنه بدانیم اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در کشور مالزی تعداد زائران اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد
سرخط خبرها

چاپ سنگی تذکره الخطاطین مرکز نسخ خطی کتابخانه رضوی معرفی و رونمایی شد

  • کد خبر: ۱۳۰۱۴۰
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
چاپ سنگی تذکره الخطاطین مرکز نسخ خطی کتابخانه رضوی معرفی و رونمایی شد
چاپ سنگی «تذکره الخطاطین» موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در یکصد و چهل و سومین برنامه سه شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی معرفی و رونمایی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، سید رضا صداقت حسینی؛ کارشناس نسخ خطی و چاپ سنگی گفت: مرقعات را مجموعه‌ای نفیس از آثار هنری خط و نقاشی اعم از تذهیب تحریر تشعید عنوان کرد که در مجموعه‌ای کنار هم قرار گرفته‌اند.
وی افزود: این مرقعات بیشتر سوره‌های کوچک قرآن، ادعیه وارده از ائمه اطهار و اشعار حافظ و سعدی را شامل می‌شوند که به خط نسخ و نستعلیق تحریر شده‌اند.
وی به وجود ۲۰۸ مرقع نفیس در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: بیشترین مرقع کتابخانه متعلق به احمدنیریزی از خوشنویسان قرن ۱۲ است که ۳۷ مرقع از او در کتابخانه وجود دارد و قدیمی‌ترین مرقع کتابخانه نیز به سلطان علی مشهدی از هنرمندان قرن ۹ هجری تعلق دارد.
حسینی همچنین قرآن بایسنقرمیرزا در ابعاد ۱۸۰ در ۱۰۵ به عنوان بزرگترین قرآن جهان اشاره کرد که ۸ برگ آن در موزه و ۵۷ برگ آن در مرکز نسخ خطی کتابخانه نگهداری می‌شود.
قدیمی‌ترین اثر خوشنویسی نهج البلاغه کتابت شده توسط یاقوت مستعصمی در سال ۷۰۱، قرآن عبدالله‌بن طباخ هروی کتابت شده در سال ۸۴۵ قمری، مناجات نامه حضرت علی (ع) به خط میرعلی هروی نیز از دیگر نفایس خطی کتابخانه رضوی بود که وی بدان اشاره کرد.

میرزا سنگلاخ شاعر زبردست خطاط و حکاک
مهدی قربانی پژوهش‌گر اسناد و نسخ خطی، در معرفی کتاب «تذکره الخطاطین» گفت: تالیف این کتاب اثر میرزا سنگلاخ خراسانی متوفی ۱۲۹۴ مولف خوش نویس نستعلیق شاعر و ادیب جهانگرد از سال ۱۲۸۸ قمری آغاز و در شعبان ۱۲۹۱ به اتمام رسید و در مطبعه کربلایی به چاپ رسید.
وی، متن کتاب را به نثر مسجع عنوان کرد و گفت: مولف در فصلی از این کتاب شرح حال ۴۳ نفر از خوشنویسان قرن ۲ تا ۱۳ هجری قمری روایت کرده که یک نفر از آن‌ها زن به نام بانو گوهرشاد صبیه میرعماد است.
قربانی افزود: در فصل دیگری از این کتاب مولف میرزا بایسنقر، میرعماد قزوینی، میرزا احمد تبریزی و درویش مجید را ۴ خطاط برگزیده معرفی می‌کند و ضمن اشاره به زندگی و فعالیت هنری ایشان اشعاری را در وصف آن‌ها بیان کرده است.
سنگ بسم الله در ابعاد ۸۰/۳ متر در ۱۸/۱ به وزن ۳ تن یکی از آثار این هنرمند است وی در بخشی از سخنان خود بدان اشاره کرد و گفت: این سنگ در مصر حکاکی و با سختی فراوان به ایران حمل شده است و این هنرمند در وصیت نامه خود ضمن اظهار ارادت به ساحت امام علی بن موسی (ع) از نیت خود در انتقال این سنگ به حرم مطهر رضوی سخن گفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->