صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

خراسان رضوی در جایگاه دوم نرخ رشد جمعیت کشور

  • کد خبر: ۱۳۵۹۵۵
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
مدیر سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد از جایگاه بالای نرخ رشد جمعیت استان خراسان رضوی نسبت به شاخص‌های کشوری خبر داد و گفت: این استان رتبه دوم کشور را در این خصوص به خود اختصاص داده است.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد احمدیان افزود: هم اکنون میزان باروری کلی و نرخ رشد جمعیت در کشور ۱.۶، در استان خراسان رضوی ۲ و در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱.۸ است.

وی بیان کرد: شاخص باروری کلی تعداد فرزندانی است که یک مادر در طول دوران باروری به دنیا می آورد و نرخ رشد جمعیت مقایسه میزان افزایش جمعیت یک منطقه در دو سال متوالی است.

دکتر احمدیان ادامه داد: بر این اساس میزان باروری کلی و نرخ رشد جمعیت در استان خراسان رضوی و در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از شاخص کشوری بالاتر است اما میزان تولدها در حال کاهش است.

مدیر سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون شهرستان‌های تایباد و خواف بیشترین میزان باروری کلی و نرخ رشد جمعیت را با شاخص ۳.۲ به خود اختصاص داده اند و مشهد با ۱.۷ کمترین شاخص استان را در این زمینه دارد.

وی افزود: فاکتورهای موثر بر افزایش باروری عمومی شامل ازدواج به هنگام و در سن مناسب، رویکرد و تمایل به ازدواج، تمایل به فرزندآوری به ویژه در پنج سال اول بعد از ازدواج و تحکیم بنیان خانواده است که سبب افزایش یا کاهش میزان باروری کلی و نرخ رشد جمعیت در شهرهای مختلف می‌شود.

دکتر احمدیان اظهار داشت: جمعیت کشور اگر با همین روند ادامه یابد به سمت کاهش آمارهای جمعیتی حرکت کرده‌ایم، موضوعی که برای سال‌های آینده بسیار نگران‌کننده است، هم‌اکنون میزان تولدهای روزانه از میزان فوتی‌های روزانه کمتر بوده است.چراکه آمار فوتی ها ثابت بوده اما آمار تولدها پایین آمده است.

وی آموزش زوجین جوان، برگزاری همایش‌های ازدواج سالم و برگزاری کلاس‌های آموزشی هنگام ازدواج با رویکرد تحکیم بنیان خانواده را از جمله اقدامات و برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه عنوان کرد.

حدود ۸۰ درصد از جمعیت ۶.۸ میلیونی استان خراسان رضوی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و بقیه جمعیت این استان توسط دانشکده و دانشگاههای علوم پزشکی گناباد، سبزوار، تربت حیدریه، تربت جام و نیشابور خدمات رسانی می شوند.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.