صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

اسم‌ها بازی نمی‌کنند

اهداف شهرخودرو در بازار نقل‌ و انتقالات

  • کد خبر: ۱۳۶۰۲
  • ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
یحیی گل‌محمدی، سرمربی شهرخودرو خراسان: جذب بازیکن با اسم بزرگ در اولویت ما نیست
مرتضی اخوان - «اسم‌ها برای ما فوتبال بازی نمی‌کنند»، «اسمی‌هایمان از خودشان دفاع کنند»، «جذب بازیکن با اسم بزرگ در اولویت ما نیست». این‌ها جملاتی است که یحیی گل‌محمدی، سرمربی شهرخودرو خراسان، در بازه‌های مختلفی از این فصل به زبان آورده است، جملاتی که نشان‌دهنده نارضایتی سرمربی شهرخودرو از بازیکنان پرطمطراق خود است که با سلام و صلوات به مشهد آمدند و غیر از مهدی رحمتی هیچ‌کدام عملکرد قابل دفاعی از خود به جا نگذشته‌اند. به شکل عجیبی در این فصل تمام بازیکنان مازاد پرسپولیس و استقلال، شهرخودرو را به عنوان یکی از تیم‌های هواخواه خود مطرح کرده‌اند و مطرح می‌کنند! در ابتدای فصل، از لیست مازاد استقلال ۳ بازیکن (رحمتی، محمدی مهر و روح‌ا... باقری) و یک بازیکن از لیست مازاد پرسپولیس (سروش رفیعی) به شهرخودرو آمدند که حالا در نیم‌فصل، باقری و محمدی مهر خط خورده‌اند و سروش رفیعی همچنان یک بازیکن معمولی تلقی می‌شود. با این همه، در چنین شرایطی که می‌توان گفت پروژه بازی با نام‌ها در شهرخودرو رسما شکست خورده است، دوباره نام‌هایی، چون مرتضی تبریزی و امید عالیشاه برای شهر خودرو مطرح‌اند که نشان می‌دهد تفکرات مالی و تبلیغاتی بر فرایند یارگیری شهرخودرو به‌شدت تأثیرگذار است. این همه در حالی است که موفقیت شهرخودرو در ۲ فصل اخیر مستقیما مرهون بازیکنان کم‌نام‌ونشان و بی‌ادعایی بوده که با انگیزه فراوان، خودشان و تیمشان را در کشور مطرح کرده اند. بازیکنانی مثل مرادمند، قاسمی‌نژاد، سعید صادقی، حسین مهربان، علی نبی زاده، علی نعمتی، مرتضی منصوری و مسعود ریگی شاهد این ادعا هستند. همه این‌ها را در کنار این مسئله بگذارید که تجربه و تاریخ نشان داده در هیچ دوره‌ای بازیکنان مازاد استقلال و پرسپولیس که به نوعی تمام‌شده هستند در تیم‌های شهرستانی و خصوصا مشهد نتوانسته‌اند مهره‌ای تأثیر گذار باشند. مرور تجربه‌های این‌چنینی شهرخودرو (پدیده) در ۶ فصلی که لیگ برتری شده این ادعا را به‌خوبی ثابت می‌کند. شهرخودرو حالا خودش را برای نبرد اول بهمن در پلی‌آف آسیا آماده می‌کند و همه هوادارانش چشم‌انتظارند خبر‌های خوشی از نقل و انتقالات زمستانی این تیم بشنوند. اما تاکنون بیشتر این خبر‌ها سؤال‌برانگیز بوده است. روح‌ا... باقری و فرشاد محمدی‌مهر ۲ بازیکن جداشده از شهرخودرو هستند که هر ۲ در ابتدای فصل از استقلال به مشهد آمدند و همان‌طور که گل‌محمدی بار‌ها گوشزد کرده بود اسم‌ها نتوانستند برای تیم کاری انجام بدهند. همین‌طور خروج رضا صدری و سینا زامهران، ۲ جوان مشهدی، از لیست گل‌محمدی، خود، تصمیمی نگران‌کننده از سوی این مربی و کادر مدیریتی شهرخودرو است، زیرا به نظر می‌رسد شایعات پروژه کنار گذاشتن بومی‌ها از ترکیب شهرخودرو جدی است. از سوی دیگر، لیست ورودی شهرخودرو فارغ از حسن جعفری و میلاد سرلک که از نساجی به این تیم پیوستند، پر از اسم‌هایی است که به نظر می‌رسد به سرنوشتی، چون سروش رفیعی و روح‌ا... باقری دچار شوند!

انجمن سرخابی‌های ناکارآمد
بازیکنان زیادی طی سال‌های اخیر به مشهد آمدند تا برای شهرخودرو یا همان پدیده سابق بازی کنند، بازیکنانی که برخی از آن‌ها مستقیما از جمع سرخابی‌های پایتخت جدا شده و به مشهد آمده‌اند و برخی دیگر بعد از یکی دو فصل دوری از ۲ باشگاه بزرگ پایتخت، پرسپولیس یا استقلال، راهی مشهد شده‌اند تا در تیم این شهر فوتبالشان را ادامه بدهند. اغلب این بازیکنان عملکردی پرنوسان و بعضا فاجعه‌بارشان داشتند که بیش از آنکه به خاطر لیاقت و کارایی تاکتیکی‌شان در ترکیب شهرخودرو به مشهد آمده باشند، به خاطر مسائل غیرفوتبالی و شاید نگاه ماجراجویانه و شهرت‌طلبانه مدیران به فوتبال مشهد آمده‌اند، از رضا حقیقی، مهرداد کفشگری، میلاد کمندانی و میلاد غریبی بگیرید تا سروش رفیعی، روح‌ا... باقری و فرشاد محمدی‌مهر که هرکدام به نوعی از نامشان برای عقد یک قرارداد درشت و خوب با تیم مشهدی بهره بردند، اما در نهایت، با ناکارآمدی، مشهد را ترک کردند. جالب این است که برخی از آن‌ها دیگر جایی در فوتبال ندارند!

پول در جیب اسمی‌ها، بار بر دوش جوان‌ها
نکته جالب توجه در مورد بازیکنانی که از جمع سرخابی‌ها به شهرخودرو پیوستند ارقام کلان قراردادهاست، اما در برابرش کمترین بهره‌وری را در تیم داشتند. نگاهی به آمار و ارقام عملکرد این ستاره‌های خاموش در برابر آماری که جوان‌ها و بازیکنان گمنام در شهرخودرو از خود به جا گذاشتند و در این تیم به نام‌هایی پرآوازه بدل شدند، نشان می‌دهد پول در جیب اسمی‌ها می‌رود، اما بار موفقیت تیم بر دوش جوان‌هاست. سروش رفیعی، روح‌ا... باقری و فرشاد محمدی‌مهر ۳ نامی بودند که در ابتدای فصل از سرخابی‌های پایتخت به مشهد آمدند و هواداران تصور می‌کردند می‌توانند گره‌گشای کار تیمشان باشند. همه این‌ها در صورتی است که حاشیه‌سازی‌های ستاره‌های آسمان سرخابی‌ها همیشه دردسرساز بوده است. نمونه آن بی‌نظمی‌‎های روح‌ا... باقری است که دست آخر، چند هفته مانده به پایان نیم‌فصل، او را به در‌های خروجی باشگاه فرستاد.

خارجی در حد چوچو
از باشگاه شهرخودرو خبر می‌رسد که فرهاد حمیداوی، مالک باشگاه به دنبال جذب ۲ بازیکن خارجی مدنظر گل‌محمدی است، خبری که اگر حقیقت داشته باشد، باید گفت: آقای حمیداوی! لطفا میزان توقعتان از بازیکن خارجی را بالاتر از سطح چوچو ببرید! بازیکنی نیکاراگوئه‌ای که در ۶ بازی آخر فصل قبل به مشهد آمد و تاکنون تأثیری در تیم نداشته است. نام‌هایی، چون گری کوپر، پاتوسی، لاسینا ترائوره و علاء عباس هم که در فضای مجازی از آن‌ها به عنوان گزینه‌های خارجی شهرخودرو یاد می‌شود بیشتر به شوخی می‌مانند مگر اینکه حمیدوای گاوصندوق پرپولی داشته باشد که کسی نمی‌داند!

سرخابی‌هایی که در گذشته هم چنگی به دل نمی‌زدند
داستان ناکارآمدی بازیکنانی که از ۲ باشگاه بزرگ پایتخت به مشهد آمدند فقط مختص خرید‌های شهرخودروی‌ها نیست. پیش از این، تیم‌های دیگر فوتبال مشهد در لیگ برتر همچون ابومسلم، پیام و سیاه‌جامگان هم خرید‌های ناموفق این‌چنینی داشته‌اند که بیشتر ناشی از نام بازیکنان بوده است تا تفکرات تاکتیکی و یک خرید اصولی. آخرین نمونه‌اش خرید‌های ناموفق سیاه‌جامگانی‌هایی است که خیلی تلاش کردند پا جای پای ابومسلم بگذارند و برای این مهم، مدیران این تیم بازیکنان زیادی را از استقلال و پرسپولیس به مشهد آوردند، بازیکنانی که یکی از دیگری ضعیف‌تر بودند و نتوانستند به کار مشکی‌های شهر بیایند. محسن فروزان، گلر پرحاشیه استقلال، ایمان موسوی، گوران یرکوویچ و نورمحمدی بازیکنانی هستند که هرکدامشان قرار بود مأموریت درخشش در سیاه‌جامگان را ایفا کند و در لیگ برتر عصای دست این تیم باشد، اما در نهایت باری اضافی بر دوش مربیانی شدند که فکر می‌کردند ستاره‌ها به کارشان می‌آیند غافل از اینکه جوان‌های بومی و ناشناس بعضا تأثیرگذاری بیشتری بر فوتبال مشهد داشتند.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.