کارمندان و تیم های پایه پرسپولیس منتظر پول سورپرایز مورایس برای هواداران سپاهان: مسلمان شدم! عبدالکریم گلر پرسپولیس را راهی بیمارستان کرد بیرانوند دوشنبه تصمیم می گیرد احتمال حضور گل محمدی مقابل استقلال ویدیو ضربات پنالتی بازی پرسپولیس و آلومینیوم در جام حذفی(۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتیجه بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک در جام حذفی+ ویدیو گل‌ها| جذاب ترین بازی فصل! سپاهان منتظر اوکی نویدکیا ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک در جام حذفی(۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال ایران و ازبکستان| فینالیست شدیم! اعلام ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر آلومینیوم سقوط اعتبار فوتبال ایران در آسیا با کاهش سهمیه لیگ نخبگان| فقدان زیر ساخت و مشکلات عدیده بازگشت بیرو به ترکیب سرخ‌پوشان؟ برنامه ریزی عجیب سازمان لیگ برای هفته آخر | استقلال خارج از تهران مهمان پیکان می‌شود؟ محرومیت حسینی بخشیده نشد! تعیین سهمیه کشور‌ها در فصل آینده | ایران با ۱+۲ سهمیه در آسیا رسانه پتروشیمی جدایی خطیر را تایید کرد استقلال و پرسپولیس چقدر دارایی دارند؟+ ویدیو نتیجه بازی مس و پیکان در جام حذفی+ ویدئو ضربات پنالتی| برد بزرگ نویدکیا قایدی – استقلال؛ جدی شد ژاوی رسما در بارسا ماندنی شد
سرخط خبرها
توکیو بدون توقف

بررسی وضعیت ورزشکاران مشهدی در راه کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰

  • کد خبر: ۱۳۴۰۶
  • ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
بررسی وضعیت ورزشکاران مشهدی در راه کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰
امروز سال ۲۰۲۰ میلادی رسما آغاز می‌شود تا حالا دیگر ثانیه‌شمار‌ها تقویم این سال مهیج ورزشی را ورق بزنند و در ۲۴ ژوئیه، مصادف با ۳ مرداد ۹۹، چشم تمام جهان به بزرگ‌ترین رویداد ورزشی، یعنی المپیک، روشن شود.
مرتضی اخوان - المپیک و پاراالمپیک ۲۰۲۰ توکیو نزدیک است و این روز‌ها ستاره‌های کاروان ایران یا با کسب سهمیه خود را برای پرواز بر فراز آسمان خوشبختی توکیو آماده می‌کنند یا هنوز در تلاش‌اند تا آخرین بخت‌هایشان را برای رزرو بلیت توکیو بیازمایند. امروز سال ۲۰۲۰ میلادی رسما آغاز می‌شود تا حالا دیگر ثانیه‌شمار‌ها تقویم این سال مهیج ورزشی را ورق بزنند و در ۲۴ ژوئیه، مصادف با ۳ مرداد ۹۹، چشم تمام جهان به بزرگ‌ترین رویداد ورزشی، یعنی المپیک، روشن شود. درست یک ماه بعد از آن هم نوبت به هیجان پاراالمپیکی‌هاست، مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان برای آن‌هایی که با وجود معلولیت، خواستن را به توانستن بدل کرده‌اند. به این مناسبت، به مرور وضعیت المپیکی‌ها و پاراالمپیکی‌های مشهدی پرداختیم که یا سهمیه المپیک را به دست آورده‌اند یا هنوز شانس رسیدن به این رؤیای بزرگ را دارند، ۶ ستاره مشهدی که این روز‌ها طالعشان در آسمان توکیو می‌درخشد و چند ورزشکار دیگر که می‌توانند غیرممکن را در مسیر رسیدن به المپیک و پاراالمپیک ممکن کنند.

تمام مردان المپیکی و پاراالمپیکی مشهد در ۲۰۲۰
تاکنون حضور ۶ ورزشکار مشهدی در مسابقات المپیک و پاراالمپیک ۲۰۲۰ مسجل شده است. حسن تفتیان در رشته دوومیدانی و حامد حسین‌زاده در بسکتبال ۲ ورزشکار مشهدی هستند که توانستند سهمیه المپیک را به دست آورند. در میان ورزشکاران پاراالمپیک هم مهدی بابادی و هادی رضایی در والیبال نشسته به عنوان ورزشکار و مربی، مهدی صداقت در رشته بسکتبال با ویلچر و محمدحسین کریمی در رشته شنای نابینایان بلیت توکیو را در جیب دارند. این در حالی است که در مسابقات سال ۲۰۱۶ ریو هم درست ۵ ورزشکار مشهدی سهمیه به دست آوردند. با این تفاوت که آنجا حسن تفتیان در دوومیدانی، جواد محجوب در جودو و آریا نسیمی‌شاد در شنا المپیکی‌های مشهد بودند و مهدی بابادی و هادی رضایی به عنوان ورزشکار و مربی والیبال نشسته، سهمیه پاراالمپیک را داشتند.

آخرین وضعیت المپیکی‌‎ها
حسن تفتیان و حامد حسین‌زاده فعلا تنها المپیکی‌های مشهد هستند که خود را برای توکیوی ۲۰۲۰ آماده می‌کنند. با این تفاوت که تفتیان این روز‌ها به‌شدت در پی بهبود رکورد خود در دوی ۱۰۰ متر است، ولی حامد حسین‌زاده که یکی از ستاره‌های بسکتبال ایران است باید در لیگ و در ترکیب پتروشیمی بندرامام زیر نظر فرزاد کوهیان، مربی تیم ملی، آن‌قدر خوب باشد تا در لیست نهایی شگفتی‌سازان بسکتبال ایران در المپیک قرار بگیرد.

آخرین وضعیت پاراالمپیکی‌ها
محمدحسین کریمی، شناگر کم‌بینای مشهدی که سال گذشته توانست در ۴ ماده پاراالمپیکی ۵۰ متر آزاد، ۱۰۰ متر آزاد، ۱۰۰ متر کرال پشت و ۱۰۰ متر قورباغه کلاس S۱۲ جواز حضور در مسابقات پاراالمپیک ۲۰۲۰ توکیو را به دست آورد، این روز‌ها خودش را برای ماجراجویی در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان آماده می‌کند. کریمی در مسابقات پاراآسیایی جاکارتا مدال برنز گرفت و حالا در پی نشان دادن توانمندی‌هایش در پاراالمپیک است. با وجود این، کریمی یک خطر را در مسیر اعزام به پاراالمپیک پیش روی خود می‌بیند. شاهین ایزدیار و جواد ضیغمی هم ۲ ورزشکار دیگری هستند که رکورد ورودی به پاراالمپیک را به دست آوردند و این کمیته ملی پاراالمپیک است که باید یک نفر را برای اعزام به توکیو انتخاب کند. البته شواهد دال بر آن است که شناگر مشهدی به این رقابت‌ها اعزام خواهد شد. از سویی دیگر ۴ نفر دیگری که از مشهد می‌توانند در پاراالمپیک باشند، همگی، در رشته‌های گروهی هستند. هادی رضایی، سرپرست کاروان ایران در این مسابقات، سرمربی تیم ملی والیبال نشسته هم هست و بعید به نظر می‌رسد در این مسابقات به هر دلیلی روی نیمکت ننشیند. مهدی بابادی هم والیبالیست مشهدی است که سال‌هاست یکی از مهره‌های باتجربه تیم ملی والیبال نشسته است و همراه هادی رضایی به توکیوی ۲۰۲۰ می‌رود. رضایی و بابادی از مسابقات آسیایی جاکارتا مدال خوش‌رنگ طلا را با خود به مشهد آوردند و در پاراالمپیک ۲۰۱۶ نیز هر ۲ حاضر بودند و یک مدال زرین طلا هم از آنجا در کارنامه دارند. اما مهدی صداقت، بسکتبالیست مشهدی، چندی است به جای عبدی در عضویت ثابت تیم ملی بسکتبال با ویلچر است. او حالا این شانس را دارد تا در پاراالمپیک همراه تیم ملی بسکتبال باشد و بعید است از لیست خط بخورد.
 
 
بررسی وضعیت ورزشکاران مشهدی در راه کسب سهمیه المپیک و پاراالمپیک ۲۰۲۰
 

پرونده‌ای برای شگفتی باز کنید!
شاید در میان نام‌هایی که از مشهد شانس المپیکی یا پاراالمپیکی شدن را دارند نتوان نامی دندان‌گیر پیدا کرد، اما همیشه برای شگفتی‌سازان پرونده‌ای در گوشه مغزتان باز کنید. در تنیس روی میز، مهشید اشتری، دختر نابغه ایرانی، می‌تواند چشم‌ها را خیره کند. او با سن و سال کم و در اوج جوانی توانست در تنیس روی میز کشور آن‌قدر خوب باشد تا در حضور بزرگان این رشته در کشور، سرقفلی رنکینگ یک را به نام خود بزند. یا در دوچرخه‌سواری شاید هنوز بختی برای دانشور باقی باشد. هرچند دانشور فرسنگ‌ها با واقعیت صعود به المپیک فاصله دارد -خدا را چه دیدید؟ - شاید کفش‌های جادویی بچه‌های آسمان به رکاب دانشور برای فتح خوشبختی چسبید یا سینا زامهران، جوان اول مشهدی تیم ملی امید که اگرچه در شهرخودرو یک ذخیره همیشگی است، در تیم ملی المپیکی‌مان مورد اعتماد حمید استیلی، زننده گل قرن، است.

مشهد منهای یک سهمیه تلخ
فراموش نکنید در میان نام‌های المپیکی و پاراالمپیکی مشهدی در توکیو جای یک نام خالی است، جای نام کسی که توانست اولین سهمیه پاراالمپیکی بانوان مشهد را به دست آورد، اما اجل به او مهلت نداد و کمتر از یک ماه در میان بهت جامعه ورزش درگذشت. راضیه شیرمحمدی کمان‌دار کامپوبند بانوان مشهدی بود که توانست سهمیه پاراالمپیک ۲۰۲۰ توکیو را به دست آورد، اما چندی بعد از کسب این افتخار و رؤیاپروری پرواز در آسمان توکیو به دلیل سکته قلبی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. او در همان روز‌های کسب نقره بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا در سال ۲۰۱۸ وعده پاراالمپیکی شدن را داد و به قولش عمل کرد، اما مسئولانی که به او وعده تأمین حداقل امکانات برای زندگی سخت این ورزشکار افتخارآفرین را داده بودند، به وعده شان عمل نکردند!

۷ میلیون در جیب سهمیه‌داران
معاون ورزشی اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان رضوی می‌گوید استان ماهانه ۲ میلیون تومان و خود کمیته ملی المپیک نیز ماهانه ۵ میلیون به ورزشکارانی که سهمیه کسب کردند به عنوان حقوق پرداخت می‌کند، مسئله‌ای که نشان می‌دهد ماهانه ۷ میلیون تومان به حساب المپیکی‌ها و پاراالمپیکی‌ها واریز می‌شود. اما نکته حائز اهمیت آن است که شاید این عدد برای زندگی یک فرد معمولی عدد قابل قبولی باشد، اما برای ورزشکارانی که باید همه‌چیزشان را برای رؤیای توکیوی ۲۰۲۰ بگذارند و با توجه به آنچه هزینه‌های تغذیه، مکمل‌های ورزشی و هزینه تمرین یک ورزشکار المپیکی و پاراالمپیکی تلقی می‌شود، عددی بسیار ناچیز است. اینکه یک ورزشکار المپیکی بخواهد سایر هزینه‌ها را خودش در آستانه این مسابقات انجام بدهد، خواسته‌ای غیرمعقول و غیرحرفه‌ای است. باید دید با نزدیک شدن به زمان برگزاری مسابقات تمهیدات بهتری برای کمک به ورزشکاران المپیکی اندیشیده خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->